نرخ خوراک پتروشیمی ها خردادماه نهایی می شود

نرخ خوراک پتروشیمی ها خردادماه نهایی می شود
معاون وزیر نفت از نهایی شدن نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی و فرمول محاسبه بلند مدت آن تا پایان خرداد ماه امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا عباس شعری مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفتگو با خبرنگار با اشاره برگزاری فراخوان جذب سرمایه گذار برای ساخت پالایشگاههای سیراف گفت: قرار است همان مدل فراخوان پالایشگاه های سیراف برای ساخت پتروشیمی اسلام آباد غرب اجرا شود، در صورت موفقیت جذب سرمایه گذار معتبر و با تجربه این الگو معیاری برای دیگر طرحهای پتروشیمی برای جذب سرمایه گذار می شود.

به گزارش شانا، بیش از یک سال که از فرآینده پر فراز و نشیب تعیین فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها می گذرد و تا این زمان فرمول نهایی برای این موضوع بدست نیامده است، به قول شعری مقدم هم اکنون تصمیم گیری درباره فرمول قیمت خوراک پتروشیمی به مثابه گلوله داغی شده است که هیچ طرفی تحمل حفظ آن را ندارد و میان ارگانهای مختلف دست به دست می شود و هیچ طرفی حاضر نیست به این موضوع ورود کند.

امروزه سرمایه گذاران در صورت تعیین نرخهای بلند مدت خوراک می توانند امکان سنجی بهتری برای حضور خود در طرحها داشته و اقدام به سرمایه گذاری کنند.

تعیین فرمول نرخ گاز و خوراک مایع مصرفی واحدهای پتروشیمی در بازه زمانی بلندمدت سبب می شود سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و فعالان در این صنعت در سالهای آینده به افق قیمتی مشخصی دست یابند و برای آنها نگرانی از بابت نوسانها، عوامل تأثیرگذار بر این فرمول وجود نداشته باشد.

اگر بخواهیم علاقه سرمایه گذاران را برای حضور در ایران به فعالیت برسانیم باید سه اصل را رعایت کنیم؛ نخست تعیین قیمت خوراک در دراز مدت که قابل رقابت با کشورهای رقیب باشد، دوم ایجاد زیرساخت‌ ها توسط دولت و سوم ثبات قوانین. صنعت پتروشیمی ایران که با اتکا به خوراک فراوان مایع و گازی، نیروی کار تحصیلکرده و جوان، موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد با دسترسی به آبهای آزاد و نزدیکی به بازارهای هدف، حمایتهای دولت و سرمایه گذاریهای کلان صورت گرفته، هم اکنون نقشی فراملی و فرا منطقه ای در اقتصاد ایران داشته و با وجود اعمال محدودیتهای گوناگون سیاسی و تجاری، موقعیت ممتاز خود را در بازارهای بین المللی حفظ کرده است.

به نظر می رسد با توجه به این که کشور ما صاحب منابع طبیعی و انرژی بوده و نسبت به دیگر کشورهای منطقه دارای اولویتهایی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی است، تعیین نرخ بازگشت سرمایه ارزی معنایی نداشته باشد و باید ترجیحها و مشوق هایی در نحوه تعیین قیمت خوراک در نظر گرفته شود تا سرمایه گذاران خارجی نیز نسبت به تزریق نقدینگی به این صنعت رغبت پیدا کنند.

تعیین نرخ گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی طی بازه زمانی بلندمدت سبب می شود تا سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و فعالان در این صنعت در سالهای آینده به افق قیمتی مشخصی دست یابند و برای آنها نگرانی از بابت نوسانهای عوامل تأثیرگذار بر این فرمول وجود نداشته باشد. حجم سرمایه گذاریها، نوع محصول و نیز نحوه خرید مواد اولیه و مواد مصرفی از جمله فاکتورهایی است که در فرمول تازه اثرگذار واقع می شود.

۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۳۸
تعداد بازدید : ۴۸۸