کناره گیری افغانستان از مذاکرات پروژه گازی تی ای پی آی

کناره گیری افغانستان از مذاکرات پروژه گازی تی ای پی آی
افغانستان از ادامه حضور در گفت‌وگوهای مربوط به پروژه احداث خط لوله گازی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تی ای پی آی) کنار کشید.
 

به گزارش پایگاه اینترنتی بیزینس رکوردر از اسلام‌آباد، بر اساس اسناد رسمی، افغانستان اعلام کرده است به دلیل اختلاف درباره قیمت‌های گاز، از ادامه حضور در گفت و گوهای مربوط به طرح توسعه خط لوله گازی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تی ای پی آی) کنار کشیده است.

بانک توسعه اقتصاد آسیا (ای دی بی) این اطلاعات را در گزارش طرح توسعه این خط لوله گازی به عاصم حسین، وزیر نفت پاکستان، جاپال ردی، وزیر نفت هند، وحیدالله شهرانی، وزیر معادن افغانستان و وزیر نفت، گاز و منابع طبیعی ترکمنستان ارسال کرده است.

بانک توسعه آسیا 225 هزار دلار برای پیشرفت و تسهیل گفت‌وگوها میان 4 کشور حاضر در پروژه احداث خط لوله تی ای پی آی اختصاص داده است.

بانک توسعه آسیا در این گزارش با اعلام خرسندی از توسعه این پروژه گازی آورده است: با آن که هند، پاکستان و ترکمنستان توافقنامه‌هایی مربوط به خرید و فروش گاز (جی اس پی ای) امضا کرده اند، اما توافقنامه خرید و فروش گاز از مسیر خط لوله تی ای پی آی که قرار بود 15 نوامبر 2011 (24 آبان) امضا شود، انجام نشد.

بانک توسعه آسیا تصریح کرد: هیچ گونه توافقنامه ای درباره قیمت گاز با افغانستان امضا نشده است و برخی بخش‌های این توافقنامه خرید و فروش گاز نیاز به بررسی بیشتری دارد.

این بانک پیشنهاد داد: به منظور نهایی سازی توافقنامه خرید و فروش گاز در زودترین زمان ممکن، باید به کشورهای حاضر در پروژه گازی تی ای پی آی اجازه داد تا از طریق کارگروه‌های فنی و همکاری‌های دو جانبه به فعالیت روی این پروژه ادامه دهند.

بانک توسعه آسیا همچنین به منظور نهایی سازی توافقنامه خرید و فروش گاز و گفت‌وگوهای بیشتر درباره تعرفه ترانزیت گاز، پیشنهاد برگزاری شانزدهمین نشست گروه‌های فنی کشورهای حاضر در اجرای خط لوله تی ای پی آی را ارائه داده است.

از کارگروه‌های فنی کشورهای حاضر در این پروژه گازی درخواست شده است تا نمایندگان آنها برای تعیین تاریخ امضای توافقنامه خرید و فروش گاز در نیمه نخست سال 2012 گردهم آیند.

ظرفیت انتقال گاز خط لوله یکهزار و 680 کیلومتری تی.ای.پی.آی 30 میلیارد متر مکعب در سال است که از میدان گازی دولت آباد ترکمنستان آغاز می شود و موازی با بزرگراه هرات، از افغانستان به قندهار می رسد و پس از آن در پاکستان از شهر کویته به مولتان هند امتداد می یابد.

۱۲ دی ۱۳۹۰ ۱۸:۵۳
بیزینس رکوردر |
تعداد بازدید : ۱,۱۱۸