فریال مستوفی تشریح کرد: دستاورد‌های سفر 10 بازرگان زن ایرانی به آمریکا چیست؟

فریال مستوفی تشریح کرد: دستاورد‌های سفر 10 بازرگان زن ایرانی به آمریکا چیست؟
هیات تجاری متشکل از 10 کارآفرین زن ایرانی به دعوت شرکت World learning در سفری 21 روزه به ایالت‌های واشنگتن، سان‌فرانسیسکو، کانزاس و بوستن آمریکا سفر کردند.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، فریال مستوفی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره نتایج و دستاورد‌های سفر هیات 10 نفره از زنان بازرگان ایرانی به کشور آمریکا با بیان اینکه سفر بانوان کارآفرین برنامه‌ای بود که در سال 2015 توسط موسسه World learning سازماندهی شده‌بود، اظهار کرد: بر این اساس از گروهی 10 نفره شامل هفت بانوی کارآفرین و سه بانوی هنرمند توسط این موسسه دعوت به عمل آمد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: این موسسه یک سازمان غیرانتفاعی است که در زمینه توسعه‌های آموزشی اقتصادی و روابط بین‌الملل در بیش از 75 کشور دنیا فعالیت دارد. این سازمان از طریق برنامه‌های آموزشی بین‌المللی خود تا کنون موفق شده بیش از 100 هزار شرکت‌کننده از نقاط مختلف جغرافیایی و با فرهنگ‌های گوناگون و شرایط اقتصادی و سیاسی را گرد هم جمع کند .

مستوفی با اشاره به این که موسسه World learning با کمک سایر سازمان‌های همکار و زیرمجموعه خود نسبت به اجرای این برنامه مبادرت کرده‌است، گفت: تمامی گروه‌های درگیر در این برنامه با هدف ایجاد تفاهم دو جانبه بین ایران و آمریکا فعال بودند.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: از سال 2004 تا کنون در حدود 400 نفر از ایران در رشته‌های مختلف اقتصادی، هنری، بازرگانی، ورزشی، فرهنگی و غیره به صورت گروه‌های چند نفره به آمریکا سفر کرده‌اند که همگی توسط این موسسه هماهنگ شده‌اند.

به گفته مستوفی، ارائه دیدگاه کلی درباره روند فعلی اقتصادی، سیاسی و همچنین فاکتورهای اجتماعی تاثیرگذار و مشوق توسعه کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی در کشور آمریکا، تشویق مدل اقتصادی مشارکت بخش خصوصی و دولتی و برنامه‌‌هایی در جهت پشتیبانی کسب‌وکارهای کوچک، بررسی بهترین روش‌ها در بازرگانی و نشان‌دادن نقش مهم زنان در توسعه شکوفایی اقتصادی، جست‌وجوی روش‌های خلاقانه غلبه بر دشواری‌هایی که مانع پیشرفت شغلی و رسیدن بانوان به اهدافشان می‌شود.

او افزود: نشان‌دادن چگونگی ارتباط موثر زنان پیشرو با یکدیگر در جهت شتیبانی یکدیگر و و ارتقای فردی آنها، نشان دادن تاثیرات مشاغل کوچک کشور آمریکا بر اقتصاد منطقه‌ای و ملی و نشان‌دادن راه‌های توسعه کسب‌وکارهای کوچک و تاثیر مثبت آنها بر ارتقای جوامع فقیر همگی از اهداف این سفر بوده است.

مستوفی با اشاره به این که بانوان کارآفرین در چهار شهر آمریکا یعنی وشنگتن، سانفرانسیسکو، کانزاس و بوستن بود ،تصریح کرد: در هر کدام از این شهر‌ها موضوعات متفاوتی بررسی شد ولی در عین حال یک هدف و آن هم کارآفرینی مد نظر بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این که در 15 سال گذشته میزان کسب‌وکارهای زنان در حدود 1.5 برابر رشد داشته‌است، تصریح کرد: در حال حاضر 30 درصد از کل کسب‌وکارها متعلق به زنان است. بعلاوه یک پنجم بنگاه ها دارای درآمد یک میلیون دلار و یا بیشتر متعلق به زنان است.

به گفته او، تجارت‌های کوچک اثر بزرگی در تجارت آمریکا دارند، زنان بیشتر و بیشتری به چرخه تجارت‌‌های کوچک پیوسته‌اند و این میزان در حال افزایش است. در واقع شرکت‌های زنان 1.5 برابر بیشتر از سایر تجارت‌ها در 15 سال گذشته رشد داشته‌است.

مستوفی با اشاره به این که با این که میزان مشارک زنان در شرکت‌ها رو به افزایش است ولی هنوز اختلاف جنسیتی در افراد استخدامی وجود دارد، بیان کرد: تحقیقات اتاق بازرگانی واشنگتن نشان می دهد اغلب خوداشتغال‌ها در غرب ایالات متحده آمریکا است، اولین رتبه سازمانی در این کشور با 45.4 درصد خود اشتغالی کارکنان توسط زنان ایجاد شده‌است و ایالت واشنگتن در رتبه چهارم است و تگزاس در رتبه دوم است. 
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۰۴
تعداد بازدید : ۶۷۹