سیده فاطمه مقیمی تاکید کرد لزوم ارتقای ناوگان حمل و نقل همگام با استانداردهای جهانی

سیده فاطمه مقیمی تاکید کرد لزوم ارتقای ناوگان حمل و نقل همگام با استانداردهای جهانی
در ایران تعداد کریرهای توانمند بسیار محدود است و به همین دلیل توان پایدار نگه داشتن نرخ‌ها در بازارهای رقابتی را نداریم. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: تا زمانی که ناوگان حمل و نقل کشور را به لحاظ استانداردها به سطح جهانی نرسانیم، قابلیت رقابت برای کنترل قیمت تمام شده کالاهای عرضه شده را نخواهیم داشت.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، سیده فاطمه مقیمی در گفت‌وگو با صدای اقتصاد افزود: یکی از مهم‌ترین مواردی که برای سامان دادن به ساز و کار تجارت کشور و رقابت‌پذیر کردن آن، باید به صورت ویژه مورد تامل قرار گیرد، مبحث مربوط به ابزارها و ناوگان حمل و نقل است.

وی افزود: با وجود اینکه در بند "ه" ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه، اجازه واردات کامیون‌های با عمر سه سال داده شد، اما در عمل اتفاقی نیفتاد و آئین‌نامه آنقدر با تاخیر اعلام شد که جلوی استفاده از قانون را گرفت.

مقیمی با بیان اینکه بزرگ‌ترین امکانات حمل و نقلی که در کشورهای همجوار وجود دارد حاصل دادن یارانه به شرکت‌های حمل و نقلی است که توانسته‌اند کریر توانمند ایجاد کنند، گفت: اگر قرار باشد در مسیر توسعه، براساس برنامه ششم حرکت درستی انجام شود یکی از توجهات ویژه، باید عملا در حوزه فراهم کردن امکانات ورود و تسهیلات مربوط به ورود کامیون باشد.

این فعال و کارشناس بخش حمل و نقل، ادامه داد: کریرهای توانمند امکان تامین کامیون در قراردادهای بین‌المللی را دارند و تا این اتفاق نیفتد نرخ دادن و رقابت در مجامع بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در ایران تعداد کریرهای توانمند بسیار محدود است، گفت: به همین دلیل توان پایدار نگه داشتن نرخ‌ها در بازارهای رقابتی را نداریم و از این رو اگر حالا که در حال تدوین برنامه ششم توسعه هستیم‏، اگر قرار است که اتفاق خوشایندی در این حوزه بیفتد باید یکی از مولفه‌ها این باشد که تمهیداتی برای ورود کامیون در سطحی که به تولیدات داخلی هم خسارتی وارد نشود، اندیشیده شود.

مقیمی برطرف کردن مشکل ناوگان حمل و نقل را ضروری دانست و گفت: رفع این معضل تا نه تنها برای حوزه حمل و نقل بلکه برای روند تجاری کشور نیز تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۰۶
تعداد بازدید : ۷۷۹