عصر خام فروشی با بهره برداری از پالایشگاههای سیراف پایان می یابد

عصر خام فروشی با بهره برداری از پالایشگاههای سیراف پایان می یابد
همزمان با آغاز عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه های 480 هزار بشکه ای میعانات گازی سیراف، طرح وزارت نفت برای پایان دادن به خام فروشی میعانات گازی و منابع هیدروکربوری اعلام شد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا، در دورانی که وزارت نفت با معضل کمبود نقدینگی برای اجرای طرح های صنعت نفت مواجه است، با ابتکار دولت قرار است بزرگترین طرح پالایشی کشور به طور کامل توسط بخش خصوصی اجرا شود.

براین اساس، قرار است تولید روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی به طور کامل به فرآورده تبدیل و صادر شود. طبق برنامه ریزی انجام شده روزانه 480 هزار بشکه میعانات گازی به پالایشگاه های سیراف، 360 هزار بشکه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 120 هزار بشکه به پتروشیمی نوری و 120 هزار بشکه به پالایشگاه دوم پارس تخصیص داده شود تا به فرآورده های مختلف تبدیل شوند.

طرح فراگیر پالایشی سیراف با سرمایه گذاری حدود 3 میلیارد دلار با هدف جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی و تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی طراحی شده است.

این طرح به عنوان نخستین مدل مشارکتی در طرحهای صنعت نفت در زمینی به مساحت تقریبی 300 هکتار در منطقه پارس 2 (کنگان)، بین فازهای 13 و 19 پارس جنوبی احداث خواهد شد.



** افزایش قدرت چانه زنی ایران در بازار صادرات فرآورده های نفتی

خام فروشی، باعث از دست رفتن منابع ملی شده و ارزش افزوده اندکی برای کشور به دنبال دارد، اما تبدیل آن به فرآورده های نفتی، بازار گسترده ای را پیش روی تولیدکنندگان داخلی گشوده و قدرت چانه زنی ایران در بازار جهانی انرژی را افزایش می دهد.

براین اساس، طرح سیراف نیز با هدف پایان دادن به خام فروشی طرح ریزی شده و قرار است با بهره برداری کامل از آنها، روزانه 24 هزار و 800 بشکه گاز مایع، 128 هزار بشکه نفتای سبک، 148 هزار بشکه نفتای سنگین، 29 هزار و 600 بشکه سوخت جت و 149 هزار و 600 بشکه گازوییل تولید شود.

علیرضا صادق آبادی مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف در این خصوص می گوید: تولید میعانات گازی در بازار آسیا حدود 2.5 میلیون بشکه در روز است که از این مقدار، حدود یک میلیون بشکه صادر می شود و مابقی آن به فرآورده های مختلف تبدیل می شود، اما بازار فرآورده ها حدود 50 میلیون بشکه است.

وی خاطرنشان کرد: با تبدیل میعانات گازی به محصولاتی مانند نفتا، سوخت جت و گازوئیل در این طرح امکان فعالیت گسترده تر در بازار فرآورده های نفتی که حدود 50 میلیون بشکه در روز است، فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف، افزود: به عنوان مثال، بازار تقاضای بزرگی برای گاز مایع وجود دارد بنابراین بازاریابی برای محصولات تولید شده در این میدان گازی به راحتی امکان پذیر است.

صادق آبادی اضافه کرد: همچنین نفتایی که قرار است در پالایشگاه های سیراف تولید شود یکی از خوراک های اصلی صنعت پتروشیمی را تشکیل می دهد و بنابراین می تواند کاربرد گسترده ای در این صنعت داشته باشد.



** مشارکت بخش خصوصی

در دورانی که وزارت نفت با معضل کمبود نقدینگی برای اجرای طرح های صنعت نفت مواجه است، بزرگترین طرح پالایشی کشور به اجرا گذاشته شده و قرار است به طور کامل توسط بخش خصوصی اجرا شود.

در فراخوان عمومی این وزارتخانه برای حضور در طرح فراگیر پالایشی سیراف، ٥٠ شرکت متقاضی اجرای آن شدند که وزارت نفت اقدام به بررسی صلاحیت فنی، اجرایی و مالی آنها کرد و در نهایت هشت شرکت انتخاب شدند.

شرکتهای تاپیکو، پتروفرآیند کرخه، مشارکت فالکون نارگان سازه، رامپکو، ناموران، تناوب و انرژی امین کسری پس از بررسی سوابق و صلاحیت ها به عنوان مجری این طرح بزرگ ملی انتخاب شده اند.

برای فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی این طرح 480 هزار بشکه ای به هشت پالایشگاه 60 هزار بشکه ای تقسیم شده تا بدین ترتیب هر یک از سرمایه گذاران با تامین 300 میلیون دلار امکان ورود به این پروژه را پیدا کند.

همچنین به گفته مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف، برای کاهش هزینه ها منطقه سیراف برای احداث انتخاب شد که دارای ویژگی های ممتازی است.

تخمین زده می شود که احداث این پالایشگاه ها در سیراف باعث کاهش 1.5 میلیارد دلاری هزینه ها شود. پالایشگاه های سیراف در جوار فازهای پارس جنوبی قرار گرفته اند بنابراین برای انتقال میعانات گازی به پالایشگاه سیراف نیاز به احداث خطوط لوله نیست.

نزدیکی به دریا، عدم نیاز به ذخیره سازی میعانات گازی و وجود آبگیر از جمله امتیازاتی است که هزینه های اجرا را در این طرح کاهش قابل توجهی می دهد.

زمین محل احداث این طرح به مساحت حدود ٢٥٠ هکتار (حدود ٣٠ هکتار برای هر پالایشگاه میعانات گازی) در نظر گرفته شده و از طرف سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سایت ٢ پارس جنوبی به صورت اجاره ٢٠ ساله به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می شود و پس از انقضای زمان اجاره، با موافقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرارداد اجاره زمین قابل تمدید خواهد بود.

براساس محاسبات انجام شده، دوره زمانی بازگشت سرمایه در این طرح حدود 3.5 سال پیش بینی شده، به طوری که با محاسبه نفت 80 دلاری سالانه به طور متوسط 26.5 درصد سودآوری در این طرح وجود خواهد داشت.



** توسعه صنایع پایین دستی در کشور

به گفته صادق آبادی، در فازهای بعدی توسعه این طرح، قرار است که صنایع پایین دستی که از ظرفیت اشتغالزایی و درآمدزایی بالایی دارند در این منطقه مستقر شوند.

وی می گوید: پیش بینی ما نسبت به آینده بازارهای بین المللی، افزایش تقاضا و رونق صنعت پلاستیک است؛ بنابراین، احتمال ورود مجموعه پالایشی سیراف به این حوزه در فاز بعدی وجود دارد. ورود به فاز بنزین سازی، آروماتیک سازی یا الفین سازی گزینه هایی است که پیش روی ما قرار دارد؛ اما آنچه که قطعی به نظر می رسد این است که بخش خصوصی تصمیم دارد زیرساختهای این مجموعه را تقویت کند.
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۱۹
تعداد بازدید : ۴۳۶