صادرات نفت ایران به بالاترین سطح پس از تحریم‌

صادرات نفت ایران به بالاترین سطح پس از تحریم‌
بلومبرگ گزارش داد صادرات نفت ایران ماه گذشته به بالاترین سطح از زمان تشدید تحریم‌ها در سه سال قبل رسید. .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از نفت نیوز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: صادرات نفت ایران در ماه می روزانه با 235 هزار بشکه افزایش نسبت به آوریل به یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز(بالاترین سطح از ژوئن 2012) رسید. ایران ماه گذشته در مجموع روزانه دو میلیون و 850 هزار بشکه نفت تولید کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی افزود: تهران در حال تدارک برای روز لغو تحریمها است. میادین نفت ایران به لحاظ تئوری ظرف شش ماه پس از تحریمها قادر به تولید روزانه سه میلیون و 400 تا سه میلیون و 600 هزار بشکه نفت هستند.
ایران که زمانی دومین تولید کننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) بود در مقطعی به رده پنجم سقوط کرد و در حال حاضر رتبه سوم را پس از عربستان و عراق در اختیار دارد.
ایران و شش قدرت جهانی به دنبال این هستند که تا ضرب الاجل 30 ژوئن درباره مسئله هسته ای به توافق نهایی برسند و تحریمها لغو شوند. گفتگوهای هسته ای این هفته در وین دنبال خواهد شد.
آژانس بین المللی انرژی افزود: مشخص نیست که چه مقدار از نفت صادراتی ایران در ماه می از ذخایر شناور بوده است. ایران حدود 10 میلیون بشکه نفت در نفتکشها ذخیره کرده است.
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: از سال 2012 چین و هند به بزرگترین مشتریان نفتی ایران تبدیل شده اند و انتظار می‌رود تهران پس از لغو تحریمها برای افزایش صاردات نفت خود بازار آسیا را هدف قرار دهد.

۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۰۳
تعداد بازدید : ۸۸۰