دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام شد ،روحانی: توافق در دسترس است

دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام شد ،روحانی: توافق در دسترس است
رئیس‌جمهوری دیروز در دومین سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری در یک نشست خبری تلاش کرد به نگرانی‌هایی که این روزها در مورد اجرای توافق هسته‌ای احتمالی با اعضای گروه 1+5 وجود دارد، پاسخ دهد. حسن روحانی با رد این نظر که برای لغو تحریم‌ها یک فاصله زمانی یکساله وجود دارد، گفت: «فاصله زمانی توافق تا اجرای کامل توافق فاصله‌ای چند ماهه خواهد بود.» او همچنین تاکید کرد اجرای توافق طول خواهد کشید و کاری نیست که در یک ساعت انجام شود، بلکه هفته‌ها یا ممکن است چند ماه طول بکشد که همه تعهدات انجام شود.
او همچنین در این نشست که باحضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد، تاکیدکرد که ایران در حال بحث و گفت‌وگو برای چگونگی لغو تحریم‌هاست. روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در مورد اجرای پروتکل الحاقی با بیان اینکه پروتکل الحاقی چیزی نیست که مخصوص ایران باشد و ایران یک استثنا نیست، گفت: «در پروتکل الحاقی چیزی به نام کلمه بازرسی وجود ندارد.»

رئیس‌جمهوری در ادامه همچنین تصریح کرد: «پروتکل الحاقی در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود، اما این نکته قطعی است که ایران نخواهد گذاشت اسرار کشورش به بهانه اجرای پروتکل یا هر گونه معاهده دیگری در دست دیگران قرار بگیرد و این قطعی است. ما هیچ گاه نخواهیم گذاشت اسرار نظامی و در بسیاری از فناوری‌های مختلف که اسراری داریم به دست دیگران بیفتد.»

او تاکید کرد: «با اجرای پروتکل الحاقی ایران ثابت می‌کند که اتهاماتی که علیه ایران زده می‌شد که ایران بمب هسته‌ای می‌سازد یا در پی ساخت بمب هسته‌ای است، بی‌اساس است.»

در ادامه این نشست خبری رئیس‌جمهوری در مورد موضوع تحریم‌ها با اشاره به ابعاد تحریم در کشورگفت: «ابعاد تحریم بسیار وسیع بود و تا نان و آب مردم را هم فرا می‌گرفت، اما این دولت به خوبی این تحریم را مدیریت کرد و اگر بازهم بخواهد ظالمانه ادامه یابد مدیریت خواهد کرد، دلیلش آن چیزی است که دولت در طول این دو سال عمل کرده است.»

روحانی در این نشست خبری که باحضور 250 خبرنگار داخلی و خارجی برگزار شد همچنین به برخی از مشکلاتی که در مذاکره ایران با گروه 1+5 وجود دارد پرداخت. او بابیان اینکه در جزئیات هنوز اختلاف نظرهای فراوانی داریم و باید همه این اختلاف نظرها حل شود اساس مذاکرات را رو به جلو توصیف کرد . او در عین حال اعلام کرد: «در زمینه تحریم، هم در اصل اینکه با اجرای توافق، همه تحریم‌های اقتصادی برداشته و ملغی خواهد شد تردیدی وجود ندارد.»

او البته گلایه‌ای هم از طرف‌های گفت‌وگو با ایران در مذاکرات کرد و گفت: «در برخی از موارد وقتی در جلسه‌ای به چارچوب برخی از موارد می‌رسیم، در جلسه بعدی دوباره به چانه‌زنی می‌پردازند و این کار مذاکرات را عقب می‌اندازد و مذاکرات را طولانی می‌کند.»

روحانی سپس گفت: «مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران به‌طور جدی مسیر را دنبال می‌کنند، اگر طرف مقابل ما همین چارچوب را مراعات کند و به حقوق ملت ایران و منافع ملی ما احترام بگذارد و دنبال زیاده خواهی نباشد، به نظرم توافق در دسترس است.»

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در مورد ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات افزود: «شورای عالی امنیت ملی کسی را ممنوع التصویر نکرده و اگر کسی چنین چیزی را به شورای عالی امنیت ملی منتسب کرده، خلاف کرده است.»

همچنین رئیس‌جمهوری دیروز در این نشست خبری علاوه بر پاسخ به پرسش‌هایی در مورد مذاکرات هسته‌ای به سوال‌هایی در مورد لغو کنسرت‌ها، ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات، دلیل افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه‌های پردرآمدها هم پاسخ داد.

وجود بحث بر سر رفع تحریم‌ها
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار فایننشال‌تایمز مبنی بر اینکه شما اشاره کردید به همزمانی اقدامات در برداشته شدن تحریم‌ها؛ تخمین شما از فاصله بین امضای قرارداد تا اجرای قرارداد چقدر است؟ و اینکه گفته می‌شود تحریم‌های بانکی بیشتر طول خواهد کشید و ممکن است تا یک‌سال از زمان اجرای قرارداد طول بکشد؛ آیا از نظر شما قابل قبول است و در مورد پروتکل الحاقی آیا شما اجازه بازدید سایت‌های نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای را خواهید داد، گفت: اینکه همزمانی اجرای تعهداتی که ایران در توافق خواهد داشت با رفع تحریم چگونه خواهد بود جای بحث وجود دارد. روحانی با بیان اینکه عددهایی شما گفتید که آنها نادرست است، گفت: شما گفتید برای رفع تحریم بانکی یک‌سال طول می‌کشد. من فکر می‌کنم ماه و سال اشتباه شده است و حتما درست نیست این حرف. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آن زمانی که به توافق برسیم که هر روز یا هر زمانی باشد، تا اجرای کامل توافق یک زمان و فاصله‌ای خواهد بود که این فاصله چند ماهه است و جزو مواردی است که در حال بحث است، تاکید کرد: آنچه به‌دنبال آن هستیم این است که بعد از توافق بلافاصله در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر شود که آن قطعنامه توافق را در فصل هفتم منشور سازمان ملل تایید کند و آن توافق در همان قطعنامه‌ای که در شورای امنیت خواهد بود و مصوبه‌ای که شورای امنیت خواهد داشت همه قطعنامه‌های قبلی را در زمینه مسائل هسته‌ای لغو کند و این اولین گام مهمی است که بعد از توافق برداشته می‌شود. روحانی ادامه داد: شاید بشود گفت اولین تضمین اجرایی این توافق، این است که توسط شورای امنیت تایید خواهد شد که اهمیت دارد. بعد از آن، اینکه تحریم‌ها چگونه لغو می‌شود در حال بحث هستیم. اعلام لغو با اجرای لغو چگونه می‌شود که زمان را تعیین کنیم و تعهداتی که ایران خواهد داشت به هر حال زمانی برای اجرای آن طول خواهد کشید و کاری نیست که در یک ساعت انجام شود؛ بلکه هفته‌ها یا ممکن است چند ماه طول بکشد که همه تعهدات انجام شود. رئیس‌جمهوری با تاکید بر این نکته که هنوز بر سر فاصله زمانی امضای توافق تا زمانی که همه تعهدات اجرایی و عملیاتی از سوی دو طرف اجرایی شود، بحث وجود دارد، اعلام کرد: «اما حتما این موضوع چند ماهی زمان خواهد برد.» روحانی درباره پروتکل الحاقی با تاکید بر اینکه پروتکل الحاقی چیزی نیست که مخصوص ایران باشد، گفت: یک تبلیغات غلط و نادرست در خارج راه افتاده است، در صورتی که بسیاری از کشورهای دنیا هستند که امروز به پروتکل الحاقی عمل می‌کنند. 124 کشور در حال اجرای پروتکل الحاقی هستند و یک عده دیگر هم قبول کردند و در مسیر نهایی شدن است؛ بنابراین پروتکل الحاقی از سال 2003 و آن زمانی که تازه بحث پروتکل الحاقی شروع شده بود، 80 کشور قبول کرده بودند و در این چند سال از 80 کشور 124 کشور شده است؛ پس معلوم است که چیز بدی نیست که کشورها به پروتکل اضافه می‌شوند و آن را امضا می‌کنند. او با دو طرفه خواندن تعهدات بین‌المللی اعلام کرد: هر چیزی که در 124 کشور در حال اجرا است در ایران هم اجرا خواهد شد. در پروتکل الحاقی چیزی به نام بازرسی، این کلمه وجود ندارد.


افشای اسرار
رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه ما به صورت داوطلبانه در سال 2003 و 2004 و اوایل 2005 پروتکل الحاقی را اجرا کرده‌ایم و می‌دانیم چگونه اجرا می‌شود، یادآور شد: همان زمانی هم که می‌خواست اجرا شود در ایران بحث‌هایی سر گرفت که اگر پروتکل اجرا شود، می‌آیند مساجد را می‌گردند و خانه علما را بازرسی می‌کنند و مجلس شورای اسلامی را. حرف‌هایی که آن موقع بی‌اساس بود و الان هم خیلی حرف‌های بی‌اساس در رسانه‌ها زده می‌شود. او ادامه داد: به هر حال ایران یک استثنا نیست. پروتکل الحاقی در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود، اما این نکته قطعی است که ایران نخواهد گذاشت اسرار کشورش به بهانه اجرای پروتکل یا هرگونه معاهده دیگری در دست دیگران قرار بگیرد و این قطعی است. ما هیچ‌گاه نخواهیم گذاشت که اسرار نظامی و اسراری که در بسیاری از فناوری‌های مختلف داریم به‌دست دیگران بیفتد. روحانی گفت: آنچه برای ایران بسیار مهم است، اینکه با اجرای این توافق و با اجرای پروتکل ثابت کند اتهامات بی‌اساسی که علیه ایران زده می‌شود که ایران بمب هسته‌ای می‌سازد یا در پی ساخت بمب هسته‌ای است، برای جهانیان روشن شود که این اتهام بی‌اساس است، لذا آژانس هم در طول این مدت حدودا از سال 2001 تا الان یعنی 14 و 15 سال است در این کشور پادمان را اجرا می‌کند با دقت، همواره تایید کرده که هیچ چیزی را نیافته در ایران که به معنای انحراف ایران از مسیر صلح آمیز باشد.


پرونده جیسون رضاییان
روحانی در پاسخ به سوال دیگر فایننشال تایمز مبنی بر اینکه آیا شما شخصا پیگیر پرونده جیسون رضاییان هستید، گفت: من به‌عنوان رئیس‌جمهوری که مجری قانون اساسی هستم و وظیفه من اجرای قانون اساسی است و نسبت به حقوق شهروندی همه ایرانی‌ها یا کسی که حتی اگر تابعیت غیرایرانی بر فرض داشته باشد و در ایران زندگی می‌کند، حساس هستم و مواردی که به اطلاع من می‌رسد، نسبت به حقوق افراد، آنها را دنبال می‌کنم و موردی هم که شما گفتید از کلیت آنچه که وظیفه دولت است مستثنی نیست.


انتقاد از نحوه مواجهه با زنان
رئیس‌جمهوری در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره تعامل دولت با دستگاه انتظامی و مسائل فرهنگی مربوط به بانوان، اظهار کرد: دولت معتقد است همه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی باید در چارچوب قانون عمل کرده و معیارشان تنها قانون باشد. روحانی با انتقاد از نحوه مواجهه با بانوان جامعه در قبل و پس از انتخابات گفت: زمانی که می‌خواهیم رای بدهند، همه از فرصت‌های برابر در مسائل سیاسی و اجتماعی حرف می‌زنند، اما به‌نظر می‌رسد وقتی از دوره انتخابات که می‌گذریم برخی نظرها عوض می‌شود. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: خانم‌های جامعه ما به دین، آیین و فرهنگ‌شان معتقدند و به عفت، حجاب و چارچوب‌های قانونی احترام می‌گذارند. به گفته روحانی نباید تصور کنیم که ما می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم و خدای ناکرده خانم‌ها می‌خواهند برعکس قوانین اسلام حرکتی داشته باشند؛ خانم‌ها مثل آقایان و در بسیاری از مسائل پیشتاز هستند، در همه راهپیمایی‌ها و همه مراسم‌ها این چنین است. به‌نظر من باید حق نشاط، شادی، زندگی اجتماعی، در چارچوب موازین دینی و قانونی برای همه محترم شمرده شود. او اعلام کرد: در این زمینه فکر نمی‌کنم در کلیات اختلاف‌نظر باشد ممکن است در مصادیق اختلاف‌نظر باشد که باید این اختلاف‌نظرها را حل کنیم.


اجتهاد شخصی در کار فرهنگی ممنوع
حسن روحانی در پاسخ به خبرنگار ابتکار که پرسشی پیرامون رویکرد فرهنگی دولت به‌ویژه لغو برخی کنسرت‌های موسیقی در یک‌سال گذشته و به‌ویژه یک هفته اخیر مطرح کرد، گفت: امور فرهنگی باید در حد امکان به اصحاب فرهنگ واگذار شود. از نظر ما مرجع قانون است. وقتی دستگاهی به‌عنوان مرجع قانونی برای دادن مجوز تعیین شده، دخالت دیگران شایسته نیست و باید بگذاریم قانون اجرایی و عملیاتی شود. رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در تصمیم‌گیری درباره کارهای فرهنگی و آثار مثبت و منفی آن باید به قانون عمل کنیم و به‌دنبال اجتهاد شخصی نباشیم، گفت: اجتهاد را بگذاریم برای حوزه‌های علمیه و ما در چارچوب قانون ملتزم به قانون بمانیم.


واردات بالا در دوره 8 ساله
روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی می‌گویند دولت همه امور کشور از جمله آب خوردن مردم را به تحریم گره زده است، اظهار کرد: در گذشته و در یک دوره ۸ ساله‌، ۷۲۰ میلیارد دلار صرف واردات شد و کشور کاملا به بیرون متکی شد و همان هم علامت لازم برای تحریم داد. رئیس شورای‌عالی اقتصاد با بیان اینکه اگر ما به خودمان و نه به دلارهای نفتی متکی بودیم و در چارچوب اقتصاد مقاومتی عمل می‌کردیم، این فشارها بر ما وارد نمی‌شد، تاکید کرد: دولت همه برنامه‌هایش را در شرایط تحریم وضع و اجرا کرده است. یعنی در زمانی که تحریم بوده توانسته تورم بالای ۴۰ درصد را به ۱۵ درصد برساند و کشور را از رشد منفی 8/ 6 درصد به رشد مثبت برساند. سرمایه‌گذاری منفی را به سرمایه‌گذاری مثبت برساند. در زمینه صنعت و کشاورزی ما دارای رشد مثبت در سال ۹۳ هستیم. در بعضی از زمینه‌ها مثل معدن رشد بالای 8/ 10 درصد داشته‌ایم. رشد صنعت بالای ۵ درصد و بازرگانی بالای ۳ درصد است .در کشاورزی حرکت ما به پیش است تنها در یک سال گذشته ما برای واردات کشاورزی و محصولات غذایی بیش از ۸ میلیارد دلار صرفه‌جویی کردیم و تولیدات داخلی ما بالا رفته است. این دولت در زمان تحریم برنامه‌ریزی کرده و معضلات را حل کرده است.


اقتصاد بزرگ، با درهای بسته نمی‌شود
روحانی با تفکیک دو موضوع ادامه حیات و پیشرفت و رقابت با سایر کشورها، گفت: اگر سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد کشور نشود معنایش این نیست که نمی‌توانیم زندگی کنیم، اما هیچ کشوری با درهای بسته به اقتصاد بزرگ دست نخواهد یافت. این یک ظلم بزرگ است که دروازه ما را ببندند و نگذارند ما واردات و صادرات انجام دهیم. ما این تحریم ظالمانه را باید برداریم، اما در عین حال دولت، شرایط تحریم را مدیریت کرده و توانسته بسیاری از مشکلات را حل کند و حل خواهد کرد. روحانی در ادامه تاکید کرد: امسال درآمد نفتی کشور کاهش پیدا کرده؛ بنابراین یک مقدار سختی داریم و با سختی که داریم این سال را می‌گذرانیم، اما در عین حال مسیر را ادامه خواهیم داد.


معنای کاهش نرخ تورم، ارزانی نیست
روحانی با بیان اینکه مردم می‌گویند شما که می‌گویید تورم پایین آمده، چیزی ارزان نشده است؛ معنای کاهش نرخ تورم به مفهوم ارزانی نیست، گفت: این به آن مفهوم است که ماشین اقتصاد ایران که به سرعت به سمت دره می‌رفته است اول از دره به سمت جاده درست بردیم و همچنین سرعتش را کم کردیم؛ شاید در دنیا نرخ تورم صفر نداریم و اگر صفر باشد، خوب نیست اما باید یک حد معقولی باشد؛ حتما باید نرخ تورم به یک رقمی برسد و معمولا در دنیا سه، چهار درصد است. او سیاست دولت را همچنان مسیر کاهش نرخ رشد تورم خواند و تاکید کرد: «اما اینکه اثر این حرکت‌های اقتصادی در همه بازارها از جمله بازار سرمایه را سریع مشاهده کنیم، اولا دولت در بازار سرمایه دخالت مستقیم ندارد و نظارت دارد و دلش می‌خواهد حباب نداشته باشد و شفاف باشد و همواره حمایت می‌کنیم، اما بازار سرمایه را باید بلندمدت نگاه کنیم نه کوتاه مدت.


ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات
روحانی همچنین درمورد ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات گفت: اینکه گفته می‌شود شورای‌عالی امنیت ملی کسی را ممنوع‌التصویر یا ممنوع‌الخبر کرده است، کاملا دروغ است و شورای‌عالی امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای ندارد و اگر کسی این مطلب را به شورا منتسب کرده، خلاف انجام داده و باید طبق قانون مورد مجازات قرار گیرد.


انتقاد از رئیس‌جمهوری
حسن روحانی در پاسخ به سوالی در انتقاد از عدم توضیح رئیس‌جمهوری درباره برخی اقدامات دولت و نیز بحث افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه افراد پردرآمد گفت: اصل اشکال شما وارد است، اینکه من به سهم خودم باید بیشتر حضور پیدا کنم و با رسانه‌ها و مردم بیشتر صحبت کنم، کاملا درست است و اشکال بیان شده، اشکال واردی است. روحانی افزود: مردم ما باید همه حرکت‌های دولت را به‌خوبی بدانند و قضاوت نهایی نیز به عهده مردم است که در نهایت بگویند این حرکت یک حرکت درست یا نادرستی است. روحانی در زمینه مساله افزایش بنزین یا حامل‌های انرژی، دلیل تک نرخی شدن قیمت بنزین را روشن خواند و گفت: به‌نظر من مقامات دولتی برای مردم توضیح داده‌اند و بیان کرده‌اند که ما طبق قانون مجلس امسال باید همه حامل‌های انرژی را به فوب خلیج‌فارس می‌رساندیم که البته هنوز خیلی فاصله داریم. حتی در بنزین هم فاصله داریم، گازوئیل که سرجای خودش و در گاز و نفت سفید که خیلی فاصله داریم. روحانی با بیان اینکه ما آنهایی را که تورم‌زا بود و در زندگی مردم خیلی تاثیر می‌گذاشت، مراعات کردیم گفت: «در زمینه بنزین، ما دو نرخی را تک‌نرخی کردیم، عمدتا هم دلیل آن فساد زیاد بود. در زمینه بنزین؛ دونرخی بودن فساد زیادی ایجاد می‌کرد که ما برای جلوگیری از فساد این کار را کردیم؛ بنابراین اگر توضیحی به اندازه لازم داده نشده، توضیح آن روشن است.» رئیس‌جمهوری در ادامه توضیح داد: یارانه‌ها بر مبنای قیمت‌های حامل‌های انرژی است و امسال به خاطر قیمت نفت ما در این زمینه کسری زیادی داریم؛ یعنی حدود 10 هزار میلیارد تومان ما در سال کسری داریم و با این تک‌نرخی شدن، حداقل سه هزار میلیارد تومان می‌تواند جبران کند و هنوز هفت هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند. روحانی با متعهد ماندن دولت به پرداخت یارانه‌ها گفت: مجلس نیز ما را موظف کرده بود که یارانه پردرآمدها را حذف کنیم که ما دنبال اجرای این قانون هستیم و می‌خواهیم افراد پردرآمدی که نیاز ندارند، یارانه به آنها داده نشود.


من دلواپس نیستم، همیشه امیدوارم
رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سوال خبرنگار روزنامه لس‌آنجلس تایمز که پرسید آیا شما نگران و دلواپس این نیستید که بعد از مذاکرات این توافق اجرا نشود، تاکید کرد: من که دلواپس نیستم، من همیشه امیدوارم. روحانی با بیان اینکه هر احتمالی وجود دارد و ما علام‌الغیوب نیستیم که آینده را بتوانیم ببینیم چه می‌شود، افزود: به این دلیل امیدوارم که ما یک اجرای موقت توافق ژنو را داشته‌ایم و البته همین توافق را به صورت محدودتر در یک زمان کوتاه‌تری دو طرف اجرا و پیاده کردند و همان نکاتی که شما می‌گویید، کسانی از دو طرف می‌خواستند به هم بزنند و همین کارها را عده‌ای آنجا و اینجا و برخی کشورهای منطقه که می‌دانید با توافق مخالف بودند، انجام دادند.


رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود درباره تخریب علیه دولت هم اظهار کرد: خیلی‌ها تلاش می‌کنند که این توافق امضا نشود، برای ما معیار در این مسائل افکار عمومی و خواست ملت است، ملت خواهان این است که توافق عزتمندانه حاصل شود. روحانی تاکید کرد: اینکه عده‌ای تحت عنوان نقد به‌دنبال تخریب هستند متاسفانه وجود دارد، ما باید تخریب‌گران را به نقد دعوت کنیم، عکس‌العمل مردم ما بهترین راه است، اگر در برابر تخریب عکس‌العمل درست نشان دهند، تخریب‌گر را مایوس می‌کنند. 
۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۰۱۱