توسعه یک میدان مشترک با عربستان بعد از ۱۳ سال به ۲۱ درصد رسید

توسعه یک میدان مشترک با عربستان بعد از ۱۳ سال به ۲۱ درصد رسید
طرح توسعه میدان مشترک نفتی فروزان بعد از گذشت بیش از ۱۳ سال از زمان آغاز اجرای طرح به ۲۱ درصد رسیده است و علت تأخیر در تکمیل طرح "تغییر مکرر کارفرما" و "نبود منابع مالی مورد نیاز" عنوان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شرکت ملی نفت ایران اردیبهشت‌ 1381 قرارداد اجرایی طرح توسعه‌ میدان نفتی فروزان را با هدف افزایش تولید در قالب بیع متقابل با شرکت پتروایران امضا کرد و طبق قرار‌داد این شرکت موظف شد 65هزار بشکه تولید نفت خام این میدان مشترک نفتی را افزایش دهد.

البته پس از مدتی شرکت نفت فلات قاره به‌عنوان بهره‌بردار طرح اعلام کرد که میدان نفتی فروزان توانایی تولید نفت خام بیشتری دارد و بر همین اساس شرح و حال پروژه تغییر کرد و تغییرات جدیدی در طراحی‌ها و نوع تأسیسات صورت گرفت.

در نهایت این تغییرات هزینه‌ طرح توسعه‌ این میدان را افزایش داد و تأمین مالی پروژه با مشکلات زیادی روبه‌رو شد؛ به‌طوری که این افزایش قیمت را شورای اقتصاد تصویب نکرد و پروژه متوقف شد. به‌پیشنهاد شرکت مهندسی و توسعه‌ نفت، قرار‌داد اجرای طرح توسعه‌ میدان فروزان فسخ و اجرای آن به شرکت نفت فلات قاره سپرده شد.

با انتخاب شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران به‌عنوان پیمانکار ساخت دو عرشه‌ طرح طی 20 ماه نیز به این شرکت محول شد؛ با توجه به اولویت وزارت نفت در تکمیل میدان‌های مشترک نفت و گاز قرار شد ساخت دو عرشه مورد نظر توسط کره‌ای‌ها انجام شود؛ بر این اساس باید تابستان سال 93 این امر محقق می‌شد اما بعد از گذشت 10 ماه از این تاریخ هنوز ساخت سکوها به پایان نرسیده است.

رحیم تبریزی؛ نماینده مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در امور پروژه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره علت تأخیر در تکمیل طرح توسعه میدان فروزان توضیح داد:یکی از دلایل طولانی شدن طرح تغییر چندین بار کارفر و مشکلات مالی طرح است؛ با کارفرما (شرکت نفت فلات قاره) صحبت شده است که در صورتی که پرداخت‌ها به‌موقع انجام شود روند کار سرعت خواهد گرفت.

وی با اعلام اینکه طرح توسعه میدان نفتی فروزان 21 درصد پیشرفت داشته است، گفت: سکوی زیست این میدان تا اواخر فروردین ماه و سکوی تولیدی نیز شهریور ماه سال 1395 نصب می‌شود.

به‌گفته مشاور شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی هدف از اجرای این طرح افزایش تولید نفت خام از 35هزار بشکه به 100هزار بشکه است. این در حالیست که حجم برداشت عربستان از میدان مشترک فروزان که در این کشور مرجان نامیده می‌‌شود، روزانه معادل 450هزار بشکه است.

۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۵۵
تعداد بازدید : ۸۹۹