توانایی صادرات صد‌درصدی فرآورده‌های نفتی از سوی بخش خصوصی

توانایی صادرات صد‌درصدی فرآورده‌های نفتی از سوی بخش خصوصی
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی ایران گفت: بخش خصوصی توان صادرات صددرصدی فرآورده‌های نفتی و 20درصد نفت کشور را دارد.

حسن خسروجردی گفت: فاصله نرخ ارز آزاد و ارز مرجع مشکلاتی را برای صادر کنندگان بخش خصوصی ایجاد کرده است.

وی افزود: صادرکنندگان بخش خصوصی می‌خواهند نفت و یا فرآورده‌های نفتی را براساس نرخ ارز‌ آزاد خریداری کنند ولی دولت عددی به میزان 50 تومان به عنوان حق ریسک برای بخش خصوصی در نظر گیرد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به مزایای این روش ابراز کرد: این گونه که پول خرید محصولات نفتی به ریال به دولت پرداخت می‌شود، موجب دور زدن تحریم‌ها و کم کردن فاصله نرخ ارز آزاد و ارز مرجع و سود بردن دولت به دلیل تفاوت این دو نرخ می‌شود.

خسروجردی با اشاره به سوآپ فرآورده‌های نفتی و نفت گفت: وزیر نفت تعامل خوبی را با بخش خصوصی ایجاد کرده است ولی مدیران میانی وزارتخانه که قراردادها را با این بخش امضا می‌کنند سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای افزایش سوآپ شده‌اند.

وی عملیات سوآپ را در جهت ارتقا اقتصادی کشور ضروری دانست و تصریح کرد: بسیاری از کشورهای همسایه به عملیات سوآپ از طریق ایران نیازمندند و با انجام این عملیات در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود و سوآپ نفت و فرآورده‌های آن در جهت منافع ملی نظام جمهوری اسلامی است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی کشور با تاکید بر افزایش کنسرسیوم‌های داخلی خاطرنشان کرد: با توجه به مجموعه بسیار بزرگ نفت و اعتبارات میلیاردی این وزارتخانه شرکت‌های خصوصی به طور مجزا نمی‌توانند با آن رقابت کنند ولی ایجاد کنسرسیوم‌ها که متشکل از چند شرکت است می‌تواند سهم مهمی در اقتصاد نفتی ایران داشته باشد.

گزارش تصویری نشست خبری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز وپتروشیمی ایران

۱۴ دی ۱۳۹۰ ۱۵:۱۴
باشگاه خبرنگاران جوان |
تعداد بازدید : ۱,۱۱۹