«نفتا» فروشی ممنوع!

«نفتا» فروشی ممنوع!
در صورت بی توجهی مسئولین وزارت نفت به برنامه ریزی دقیق و مشخص برای گسترش پتروشیمی های خوراک مایع در سال های آتی، نوعی خام فروشی جدید با تشدید صادرات نفتا به جای میعانات گازی پس از راه اندازی طرح پالایشی سیراف شکل خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری تسنیم اواسط هفته گذشته (18 خرداد)، مراسم کلنگ زنی طرح زیرساخت پالایشی فراگیر سیراف با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت در عسلویه انجام شد.

مجموع ظرفیت پالایشگاههای  مجموعه فراگیر پالایشی سیراف، روزانه ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی است و با احداث آن صادرات میعانات گازی به صورت خام متوقف خواهد شد. قرار است با راه اندازی فاز نخست این طرح تا سال 97، 25 هزار بشکه در روز گاز مایع، ١٢٨ هزار بشکه در روز نفتای سبک، 148 هزار بشکه در روز نفتای سنگین، 30 هزار بشکه در روز سوخت جت و 150 هزار بشکه در روز نفت گاز تولید شود.

درباره این طرح نکات زیر قابل طرح است:

1 - اجرای طرح سیراف یکی از مهم ترین اقدامات وزارت نفت در راستای اقتصاد مقاومتی است که موجب جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی با استفاده از سرمایه بخش غیردولتی و با مشارکت آحاد مردم خواهد شد. به عبارت دقیق تر، این طرح اولین حضور جدی بخش غیردولتی در ساخت پالایشگاه ها در کشور است و می تواند تبدیل به یکی از مصادیق موفق اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در صنعت نفت شود.

2- 58 درصد خروجی طرح سیراف، نفتای سبک و سنگین است و صادرات نفتا نیز یکی از این مصادیق خام فروشی در صنعت نفت محسوب می‌شود. همچنین نفتا از بازار بین المللی مناسبی برخوردار نیست به گونه ای که در یک سال و نیم اخیر بعضا قیمت فوب خلیج فارس نفتا کمتر از قیمت نفت خام اوپک بوده است.

3- نفتا، یکی از خوراک های اصلی پتروشیمی‌های مایع و همچنین یکی از مواد اصلی تولید بنزین در پالایشگاه ها است و می توان با انجام برنامه ریزی مناسب و دقیق برای استفاده از این محصول در صنعت پالایش و به خصوص صنعت پتروشیمی، بخش زیادی از نفتای تولیدی طرح سیراف را در داخل کشور مصرف کرد و از واردات محصولات پایین دستی پتروشیمی های خوراک مایع بی نیاز شد. تحقق این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق و مشخص مسئولین وزارت نفت (به خصوص مدیران ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی) برای گسترش پتروشیمی های خوراک مایع در صنعت پتروشیمی در سال های آتی است و بی توجهی به این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاران طرح سیراف را برای فروش محصول خود و در نتیجه بازگشت سرمایه دچار مشکلات جدی کند.

*علیرضا کهزادی - کارشناس انرژی

۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۹۷۱