طراحی فرایند تصفیه پساب در پالایشگاه نفت آبادان

طراحی فرایند تصفیه پساب در پالایشگاه نفت آبادان
پایلوت فرایند تصفیه پسابهای نفتی پالایشگاه نفت آبادان با استفاده از روشهای هیبریدی غشایی طراحی شد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا، واحد پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت آبادان با همکاری دانشگاه صنعتی امیر کبیر، موفق به طراحی فرایند تصفیه پسابهای نفتی با استفاده از روشهای هیبریدی غشایی شد.

مسئول پژوهش شرکت پالایش نفت آبادان در این باره گفت: از آنجا که پسابهای نفتی و روغنی همواره یکی از چالشهای پیش روی صنایع و یکی از منابع مهم آلاینده محیط‌ زیست به شمار می‌آیند، از اینرو، تصفیه به منظور استفاده دوباره و تخلیه مناسب آن بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسید.

مسعود نعمت‌ الهی افزود:به همین منظور پروژه طراحی پایلوت فرایند تصفیه پسابهای نفتی پالایشگاه نفت آبادان با استفاده از فرآیندهای هیبریدی غشایی در دستور کار این واحد قرار گرفت.

به گفته وی فرآیندهای هیبریدی غشایی به فرآیندهایی گفته می‌شود که یک یا چند فرآیند غشایی به صورت ترکیبی همراه با دیگر فرآیندهای تصفیه، به منظور دستیابی به بازده مناسبتر و بهبود کارآیی فرایند مورد استفاده قرار گیرد.

نعمت‌ الهی با اشاره به این که این پروژه با همکاری دانشگاه صنعتی امیر کبیر انجام شده است،افزود: در این طرح علاوه بر طراحی و اجرای پایلوت آزمایشگاهی فرآیند هیبریدی متناسب با مشخصات پساب تولیدی پالایشگاه آبادان، کیفیت مورد نیاز جریان تصفیه‌ شده خروجی به منظور استفاده دوباره از آن نیز مطالعه و بررسی شده است.

وی افزود: با توجه به مشخصات پساب تولیدی در پالایشگاه آبادان از جمله مقادیر آلاینده‌های روغنی، ترکیبات آلی، یونهای محلول در آن، شوری و کدورت، این فرآیند تصفیه، از ٤ مرحله فیلتراسیون مختلف غشایی به همراه یک مرحله اسمز معکوس، طراحی و مورد آزمایش قرار گرفت.

نعمت الهی ادامه داد: نتایج حاصل از آنالیز جریان تصفیه‌ شده خروجی، کارآیی بسیار بالای فرایند طراحی شده را در حذف آلاینده‌های پساب نشان داد به گونه ای که آب تولیدی پس از فرآیند تصفیه،نه تنها شرایط مناسب جهت استفاده مجدد در فرآیندهای پالایشگاهی بود، بلکه از نظر میزان آلاینده‌های روغنی، آلی و نمکهای محلول، قابل استفاده در دیگر مصارف، نظیر کشاورزی است.

۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۳۶
تعداد بازدید : ۷۹۵