اتصال خط لوله اتان تولیدی ٤ فاز پارس جنوبی به پتروشیمی ها

اتصال خط لوله اتان تولیدی ٤ فاز پارس جنوبی به پتروشیمی ها
عملیات اتصال خط لوله انتقال گاز اتان تولیدی فازهای ١٥ تا ١٨ به سه مجتمع پتروشیمی در عسلویه با موفقیت انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا علی محمد بساق زاده در گفتگو با خبرنگار، با اشاره به هماهنگی صورت گرفته با شرکتهای ملی نفت و گاز برای اتصال خط لوله گاز اتان تولیدی فازهای ١٥ تا ١٨ میدان پارس جنوبی به شبکه تامین خوراک پتروشیمی گفت: خوشبختانه این عملیات حساس با رعایت اصول ایمنی هفته گذشته انجام شد.

وی از آغاز تولید تجاری اتان در فازهای ١٥ و ١٦ میدان مشترک گازی پارس جنوبی از اوایل تیرماه امسال خبر داد و گفت: اتان تولید شده دراین فازها برای استفاده به پتروشیمی های کاویان، مروارید و جم ارسال می شود.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره افزایش یک میلیون و ٥٠٠ هزار تنی تولید گاز اتان در کشور گفت: امسال تولید اتان در کشور به بیش از چهار میلیون و ٣٠٠ تن می رسد و در سال آینده با وارد مدار تولید شدن واحدهای اتان زدایی فازهای ١٩ تا ٢١ میدان مشترک پارس جنوبی مشکل کمبود اتان کشور به صورت کامل رفع می شود.

به گزارش شانا، علی محمد بساق زاده پیش از این گفته بود: هم اکنون مذاکراتی با شرکت ملی گاز ایران به منظور افزایش ظرفیت تولید اتان در فازهای ٤ و ٥ و فازهای ٩ و ١٠ میدان گازی پارس جنوبی در حال انجام است. در سالهای گذشته فازهای ٤ و ٥ و فازهای ٩ و ١٠ میدان گازی پارس جنوبی به دلیل کمبود گاز در کشور راندمان تولید اتان خود را کاهش داده اند.

وی ادامه داده بود: بر اساس محاسبات صورت گرفته حدود ١٠ درصد امکان افزایش تولید اتان در این فازها وجود دارد، به عنوان مثال هم اکنون فازهای ٤ و ٥ و ٩ و ١٠ پارس جنوبی حدود ٩٠ تن در ساعت تولید اتان دارند که با تغییرات صورت گرفته در سیستمهای فرآورشی این میزان می تواند به ١١٠ تن در ساعت می رسد، از این رو شرکت ملی گاز ایران در حال تست تاسیسات برای آغاز این پروژه در ماه جاری است.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزوده بود: در صورت افزایش تولید اتان در فازهای ٤ و ٥ و ٩ و ١٠ و افزایش گاز غنی در کشور شاهد افزایش تولید در پتروشیمی های کشور خواهیم بود.

بساق زاده تصریح کرده بود: با توجه به احتمال افزایش تولید نفت خام در کشور امسال شاهد افزایش تولید ان جی ال در کشور نیز خواهیم بود، در صورت وقوع این امر خوراک ان جی ال ٧٠ هزار بشکه ای پتروشیمی بندر امام به بیش از ١١٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید و می توان به افزایش تولید ٧ درصدی این مجتمع امید داشت.

در سالهای ٩٢ و ٩٣ تولید محصولات پتروشیمی در کشور به ترتیب ٤٠,٥ و ٤٤.٥ میلیون تن بوده است، پارسال نسبت به سال ٩٢ از لحاظ تولید بیش از ١٠ درصد محصولات بیشتری تولید شده است.

۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۹۱۸