اندازه گیری و صحه گذاری از مهمترین اسناد قراردادهای بهینه سازی انرژی

اندازه گیری و صحه گذاری از مهمترین اسناد قراردادهای بهینه سازی انرژی
رئیس اندازه گیری و صحه گذاری (M&V) شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که سند اندازه گیری و صحه گذاری از الزامهای قراردادهای این شرکت است، اظهار کرد: این سند، سندی حقوقی در پروژه های مبتنی بر عملکرد است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا فراز سجده ای در گفتگو با خبرنگار با اشاره به وظایف مدیریت اندازه گیری و صحه گذاری گفت: صرفه جویی های محقق شده از اجرای پروژه های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از سوی این واحد انجام می شود.

وی با اشاره به این که اندازه گیری و صحه گذاری طرحهای بند " ق" تبصره ٢ قانون بودجه ٩٣ در اولویت این شرکت است، افزود: این واحد بر نحوه اندازه گیری و صحه گذاری میزان صرفه جویی حاصل از اجرای طرحهای بند " ق " در بخشهای حمل و نقل، ساختمان و صنعت نظارت دارد.

سجده ای با بیان این که برای هر طرح بهینه سازی، سندی با عنوان سند اندازه گیری و صحه گذاری نوشته می شود، تصریح کرد: اندازه گیری و صحه گذاری در پروژه هایی که مبتنی بر عملکرد هستند از مهمترین سندهای قراردادی است و به عبارت دیگر بعد از مبلغ قرارداد، سند اندازه گیری و صحه گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس اندازه گیری و صحه گذاری با اشاره به این که این سند، سندی حقوقی و از ملزومات قرارداد است، یادآور شد: سند اندازه گیری و صحه گذاری سندی است که در آن مسئولیتها، ریسکها، نحوه اندازه گیری صرفه جویی، فرضیه ها و تصحیحاتی که باید انجام شود، مشخص می شود و این سند جزو پیوستهای قرارداد و مورد توافق طرفین خواهد بود.

وی با اشاره به این که صرفه جویی صرفا تفاضل مصرف دو دوره نیست، گفت: پروتکل بین المللی اندازه گیری و صحه گذاری عملکرد (IPMVP)، معتبرترین پروتکل محاسبه میزان صرفه جویی است که مبنای کار در تهیه طرح اندازه گیری و صحه گذاری و انجام محاسبات شرکت بهینه سازی مصرف سوخت قرار داده شده است.

رئیس اندازه گیری و صحه گذاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: با پروتکل بین المللی اندازه گیری و صحه گذاری، محاسبات صرفه جویی به صورتی عادلانه و منصفانه برای طرفین قرارداد انجام می شود.

وی تصریح کرد: محاسبه و ارزیابی میزان صرفه جویی و معادل سازی با میزان کاهش انتشار آلاینده ها از اجرای طرحهای بهینه سازی مصرف سوخت از جمله طرحهای بند " ق " نیز با پروتکل بین المللی اندازه گیری و صحه گذاری انجام می شود.

کاهش دخالت نیروی انسانی در محاسبه میزان صرفه جویی

سجده ای با اشاره به طراحی نظام اندازه گیری و صحه گذاری از سوی این شرکت یادآور شد: در این نظام، نحوه آموزش، دریافت گواهی، تمدید گواهی، سندهای مرتبط، رتبه بندی و مشخص کردن مسئولیت هر سطح مشخص شده است که این آموزش به ناظران طرحهای بهینه سازی مصرف سوخت داده می شود.

وی با بیان این که روش اندازه گیری و صحه گذاری و دخالت انسانی هر کدام از طرحهای بند " ق " با توجه به ماهیت آنها با یکدیگر متفاوت است، گفت: تمام قواعد و قوانین طرحها در سامانه این طرحها مستندسازی می شود و همه تبادل اطلاعات برای یکنواختی انجام امور در این سامانه انجام می شود.

رئیس اندازه گیری و صحه گذاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که این شرکت سعی در کاهش دخالت نیروی انسانی در محاسبه میزان صرفه جویی دارد، افزود: تنها در مواردی که نیاز به حضور ناظر و جمع آوری مستندات باشد از نیروی انسانی استفاده می شود.

سجده ای با اشاره به این که برای متخصصان اندازه گیری و صحه گذاری، دستورالعمل تهیه شده است، تصریح کرد: روشهایی نیز برای ارزیابی عملکرد این متخصصان پیش بینی شده است زیرا رویدادنگاری در سامانه طرحهای بهینه سازی مصرف سوخت به وسیله این متخصصان انجام می شود.

وی در مورد محاسبه صرفه جویی اظهار کرد: چند وب سرویس و ورودی به سامانه در نظر گرفته شده است که میزان مصرف هر مصرف کننده با مقایسه با دوره های پیش از اعمال طرحهای صرفه جویی، به طور مجزا با اعمال تصحیحات برای مصرف کننده محاسبه می شود.

۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۰۶۵