تهاتر نفت با کالای ترکمنستانی

تهاتر نفت با کالای ترکمنستانی
رئیس مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت با اشاره به سهم اندک ایران در بازار وارداتی کشور جمهوری آذربایجان، گفت: این کشور می‌تواند سکوی پرش صادرات ایران به روسیه هم باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از مهر، عباس خالقی‌تبار در همایش کاربردی تجارت با منطقه قفقاز و کشورهای مشترک المنافع گفت: طی سال گذشته که روسیه از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است، ایران پتانسیل مناسبی برای صادرات کالا به این کشور کسب کرده که بر این اساس، کشورهای اطراف ایران می‌توانند زمینه‌ساز رونق صادرات به این کشور باشند.

رئیس مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: از سوی دیگر، با توجه به مرزهای مشترک با آذربایجان و ترکمنستان باید از ظرفیت صادراتی به این دو کشور که عمدتا کالاهای مصرفی، مواد غذایی و پوشاک است، به نفع تولید‌کنندگان داخلی استفاده کرد؛ در حالیکه هم اکنون ایران سهم اندکی در بازار کشور آذربایجان دارد.

وی تصریح کرد: روابط سیاسی تاثیر زیادی بر روابط اقتصادی کشورها دارد و از آنجا که تعرفه واردات کالا از آذربایجان به روسیه نسبت به ایران به روسیه پایین‌تر است و همچنین مسیر ترانزیتی آبی، خاکی نیز با ایران در دسترس قرار دارد، زمینه افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور را دو چندان می‌کند.

به گفته خالقی‌تبار، حجم تجارت خارجی آذربایجان در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به ۵ سال گذشته آن ۶۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد، ضمن اینکه این کشور به واردات ماشین‌آلات صنعتی فلزکاری، محصولات صنایع غذایی، محصولات کشاورزی نیاز دارد و در کنار آن شرایط خوبی برای صادرات خدمات فنی مهندسی در این کشور فراهم است.

وی اظهار داشت: عمده شرکای صادراتی و وارداتی آذربایجان روسیه، آلمان، ایتالیا، اندونزی و ترکیه هستند که در این میان، روسیه، ترکیه و آلمان بیشترین حجم صادرات را به آذربایجان صورت می‌دهند.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، کشور ترکمنستان به واسطه همسایگی با ایران می‌تواند زمینه ساز رونق صادرات کالاهای ایرانی باشد. این در حالی است که  به دلیل شرایط تحریم ایران، صادرات گاز به این کشور با کالا تهاتر می‌شود، زمینه خوبی برای تولید‌کنندگان ایرانی فراهم شده است.

وی گفت: بازرگانان ایرانی می‌توانند در ۸ گروه کالایی از جمله خدمات فنی مهندسی، کالاهای اساسی، مواد غذایی و پوشاک به بازار ترکمنستان وارد شوند.

خالقی‌تبار در ادامه خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با ورود شرکت‌های چینی در این بازار شرایط رقابت سخت‌تر شده است، اما امروزه به دلیل جنگ‌های داخلی و قطع روابط بخش‌های عربی که ۷۰ درصد تراکم جمعیت و بازار مصرف در بغداد و ۹ استان جنوبی این کشور قرار دارد تنها مبادی گمرکی آزاد برای واردات کالا و خدمات از مرزهای ایران و کویت است.

وی اظهار داشت: سالانه ۶۲ میلیارد دلار کالا از جمله انواع مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، ماشین‌آلات صنعتی، پوشاک و خودرو به عراق وارد می‌شود که دقیقا می‌تواند بازار بکر انحصاری را برای تولید‌کنندگان ایرانی طی چند سال تامین کند. ضمن اینکه ایران می‌تواند در بخش تامین قطعات خودرو به دلیل نزدیک بودن مرزها و پشتیبانی شرکت‌های قطعه‌ساز با عراق‌ راهکاری‌های خوبی را آغاز کند.

خالقی تبار شرط این کار را رعایت کیفیت دانست و گفت: در این صورت می‌توان طولانی‌مدت بازار این کشور را حفظ کرد.

۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۶۲۱