دریاپاک نخستین شناور جمع آوری آلودگی نفتی کشور تن به آب زد

دریاپاک نخستین شناور جمع آوری آلودگی نفتی کشور تن به آب زد
نخستین شناورایرانی جمع آوری آلودگی نفتی دقایقی پیش در خلیج فارس به آب انداخته شد .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، شناور دریاپاک نخستین شناور از نوع خود در خاورمیانه است که به سفارش سازمان بنادر و دریانوردی کشور در مدت چهار سال در در شرکت بحر گسترش مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران در بندرعباس ساخته شد. .
مدیرعامل شرکت بحر گسترش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما گفت : این شناور با 550 تن وزن ، 55 مترطول و عرض 13 متر ، ظرفیت جمع آوری 550 مترمکعب آلودگی و ضایعات نفتی را دارد و برای ساخت آن حدود 60 میلیارد تومان هزینه شده است .
رئیسی افزود : این شناور حدود 4 متر آبخور و سرعتی معادل 30 کیلومتر بر ساعت دارد و از پیشرفته ترین شناورهایی است که در سریعترین زمان می تواند آلودگی های نفتی دریا را در خود جمع کند و پس از جدا سازی آلودگی آب پاک را به دریا برگرداند .
بروشان مدیر شناور دریاپاک نیز گفت : دارابودن دو بازوی 100 متری از دو طرف به زاویه 90 درجه برای جمع آوری سریعتر آلودگی های نفتی تا عمق 25 متر دریا از مهمترین ویژگی های این شناور است .
بدنه این شناور 25 تا 30 درصد ارزان تر از نمونه خارجی ساخته شده است .
منطقه خلیج فارس و دریای عمان بر اساس آخرین آمار اعلام شده در گزارش های جهانی ، بر اثر ورود آلاینده ها از کشتی های نفتی و تجاری و 10میلیون تن آلاینده های ناشی از جنگ و فاضلاب های شهری،یکی از آلوده ترین مناطق دریایی جهان است.
آلودگی نفتی بر اثر تخلیه عمدی ، تصادف دریایی ، جابه جایی نفت ، تعمیر شناورها ، آب موتورخانه و قاچاق سوخت صورت می گیرد.
در مراسم به آب اندازی نخستین شناورایرانی جمع آوری آلودگی نفتی آقای حق شناس معاون دریایی سازمان بنادر ودریانوردی کشور و پدر شهید احمدی روشن از شهدای هسته ای کشورمان ، استاندار هرمزگان وجمعی از مسئولان استانی حضور داشتند.

۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۵۹
تعداد بازدید : ۶۹۴