رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی تاکید کرد: نقش بدنه صنعت نفت در توقف سوآپ

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی تاکید کرد: نقش بدنه صنعت نفت در توقف سوآپ
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گازو پتروشیمی برنقش بدنه صنعت نفت در توقف سوآپ (معاوضه) نفت خام تاکید کرد.

 'حسین خسروجردی' در نشستی خبری با اشاره به جلسه اخیر وزیر نفت با اعضای اتاق بازرگانی تهران و تاکید وی بر ورود بخش خصوصی به انجام عملیات سوآپ، گفت: کاش تمام شرکت های سوآپ کننده با وزیر نفت کار می‌کردند چرا که فاصله از بدنه تا وزیر نفت زیاد است.
به گفته وی، در برخی موارد این افراد بسیج می شوند تا جرات اعتماد کردن به بخش خصوصی را از وزیر بگیرند و اجازه ورود به بخش خصوصی به انجام عملیات سوآپ را نمی‌دهند.
خسروجردی با اشاره به درآمد تجاری کشور از بخش صادرات نفتی وغیرنفتی، اظهار داشت:سهم این اتحادیه درهفت ماه نخست سال جاری از 18 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ، 11 میلیارد لار بوده است .
وی با تاکید بر سوآپ نفت خام به عنوان یکی از بخش های اقتصادی کشور و اینکه حجم زیادی از هزینه ها را کاهش می دهد، گفت: در گذشته نیروگاه های شمال با استفاده از فرآیند سوآپ خوراک خود را تامین می کردند اما امروزه با کاهش شدید سوآپ، انتقال نفت خام از جنوب با هزینه های بسیار زیاد صورت می گیرد.
خسروجردی تصریح کرد: بخش خصوصی به هیچ وجه از توقف سوآپ متضرر نمی شود بلکه این منابع دولت و بیت المال است که به هدر می رود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گازو پتروشیمی با تاکید بر اینکه سوآپ یکی از با ارزش ترین عملیات های تجاری در نفت، گاز و پتروشیمی است، تصریح کرد: هم اکنون گفته می شود سوآپ نفت متوقف نشده ، اما این موضوع نیز اعلام نشده که با توان سوآپ روزانه 500 هزار بشکه ای خط لوله و بندر، تنها 70 هزار بشکه در ماه صورت می گیرد.
خسروجردی ایجاد امنیت ملی، استحکام در مراودات تجاری و سیاسی، کاهش هزینه های ملی و کاهش معضلات زیست محیطی را از جمله کارکردهای سوآپ برشمرد.
وی در ادامه از تشکیل سه کنسرسیوم در بخش های صادرات فرآورده ، سوآپ و بنکرینگ خبرداد .
این فعال بخش خصوصی تشکیل کنسرسیوم میان شرکت های عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی وعلاقه مند به فعال شدن در سوآپ را از راهکارهای تامین سرمایه مورد نیاز شرکت ها عنوان کرد.

 

گزارش تصویری نشست خبری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز وپتروشیمی ایران

۱۴ دی ۱۳۹۰ ۱۵:۲۳
ایرنا |
تعداد بازدید : ۱,۱۱۶