دولت برزیل مالک ذخیره نفتی جدید

دولت برزیل مالک ذخیره نفتی جدید
آژانس ملی نفت برزیل (ANP) یک ذخیره بزرگ نفتی دیگر در نزدیکی سواحل سائو پائولو واقع در اقیانوس اطلس کشف کرده است که گفته می‌شود دولت قصد دارد مالکیت آن را در اختیار بگیرد.

  • به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از  شانا،بر اساس برآورد کارشناسان این ذخیره نفتی به بزرگی میدان نفتی لولا است که گفته می‌شود بین ٥ تا ٨ میلیارد بشکه ذخیره دارد. اگرچه این ذخیره در لایه‌های نفتی پیش‌نمکی (که از اسپیریتو سانتو در شمال تا ایالت‌های جنوبی ریو دو ژانیرو، سائو پائولو، پارانا و سانتا کاتارینا امتداد دارند) کشف شده اما در منطقه‌ای قرار دارد که مشمول قوانین و الگوی مشارکت تولید از لایه‌های پیش‌نمکی نمی‌شود. به بیان دیگر، ١٠٠ درصد این نفت متعلق به دولت است.

    اکتشافات نفتی در برزیل هر سال به مناقصه گذاشته می‌شوند. در این موارد، شرکت دولتی پتروبراس ٣٠ درصد پروژه را مالک می‌شود و غولهای نفتی بین‌المللی باقیمانده را در اختیار می‌گیرند. به نوشته روزنامه "استادو سائو پائولو" آژانس ملی نفت برزیل خواستار گنجاندن این کشف در برنامه مناقصه ٧ اکتبر (١٥ مهر) است اما دولت فدرال با این کار مخالفت کرده است. معنای این سخن آن است که شرکت پتروبراس ٣٠ درصد و دولت برزیل ٧٠ درصد این پروژه را مالک خواهند شد.

    بر پایه این گزارش، هیچکس به درستی نمی‌داند این میدان جدید چه چیز در خود نهفته دارد؛ فقط نتیجه بررسی‌های زمین‌شناسی ارائه شده است. هنوز هیچ حفاری در این منطقه انجام نشده است. گزارش منابعی که نامشان فاش نشده حاکی از آن است که این ذخیره نفتی بسیار بزرگ است. آنها این ذخیره جدید را با میدان نفتی لولا مقایسه می‌کنند. حدود ٤٤ درصد تولید نفت برزیل از لایه‌های پیش‌نمکی مربوط به میدان نفتی لولا است.

    شایعاتی بر سر زبان‌هاست که دیلما روسف رئیس جمهور کنونی برزیل خواستار نگهداشتن این میدان نفتی برای آینده است. به بیان دیگر، پتروبراس این امکان را دارد که بعدها این میدان نفتی را در اختیار شرکایش قرار دهد.

    در سال ٢٠١٥ نام شرکت پتروبراس به دلیل رسوایی مالی به تیترهای مهم رسانه‌های جهان راه یافت. در این رسوایی مالی نام تعدادی از شخصیتهای سیاسی برزیل به چشم می خورد. افشا شدن فساد مالی در پتروبراس به سقوط ارزش سهام و اعتبار این شرکت منجر شد. کارشناسان می‌گویند: حال با توجه به کشف جدید، پتروبراس بیش از پیش زیر ذره‌بین قرار دارد.

۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۱۷
تعداد بازدید : ۶۹۳