خوش‌بینی‌ها قیمت نفت را تا کجا بالا می‌برد؟

خوش‌بینی‌ها قیمت نفت را تا کجا بالا می‌برد؟
، روز جمعه، پنجم ژوئن اخبار منفی که پس از اجلاس عادی اوپک انتظار اعلام آن می‌رفت، به شکل هنرمندانه‌ای در پوشش این بیانیه که میزان تقاضای جهانی برای نفت افزایش می‌یابد، منتشر شد. همین کافی بود تا سه روز بعد یعنی در تاریخ هشتم ژوئن، قیمت نفت برنت که با 62 دلار و 29 سنت بازگشایی شده بود، به 65 دلار و 70 سنت افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از اقتصادنیوز، طی روزهای گذشته، اخبار منتشر شده از اجلاس اوپک و گزارش‌های آژانس اطلاعات انرژی آمریکا برای بازار نفت ناامید‌کننده تلقی می‌شدند، اما در کمال تعجب شاهد افزایش نسبی قیمت‌ها در بازارهای جهانی بودیم؛ حال این سوال پیش می‌آید که چرا اخبار بد، برای نفت خبرهای خوبی محسوب می‌شوند؟
این اواخر، قیمت نفت درحالی در بازارها افزایش یافت که باید شاهد کاهش قیمت‌ها می‌بودیم. هفته گذشته، حاضران در صد و شصت و هفتمین اجلاس عادی اوپک بر سر عدم کاهش سقف تولید خود به توافق رسیدند و دو آژانس مهم انرژی نیز در گزارش‌های خود به وخامت مشکل عرضه بیش از تقاضا در بازارهای جهان اشاره کردند اما در کمال تعجب شاهد بودیم که قیمت نفت‌خام برنت دریای شمال از 62 دلار به 65 دلار افزایش یافت. به نظر می‌رسد برای نفت، اخبار بد مفهومی ندارد چرا که واکنش بازار نفت به اخبار منفی، برعکس خوب و مثبت است.

به گزارش اویل‌پرایس، روز جمعه، پنجم ژوئن اخبار منفی که پس از اجلاس عادی اوپک انتظار اعلام آن می‌رفت، به شکل هنرمندانه‌ای در پوشش این بیانیه که میزان تقاضای جهانی برای نفت افزایش می‌یابد، منتشر شد. همین کافی بود تا سه روز بعد یعنی در تاریخ هشتم ژوئن، قیمت نفت برنت که با 62 دلار و 29 سنت بازگشایی شده بود، به 65 دلار و 70 سنت افزایش یابد.

آژانس اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، روز سه‌شنبه نهم ژوئن، گزارش ماهانه خود با نام «چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی (STEO)» را منتشر کرد که در آن نشان می‌داد حجم مازاد تولید نفت، عامل اصلی کاهش قیمت‌ها است که این مازاد تولید به‌تنهایی در ماه می، به‌میزان حدود سه‌میلیون بشکه در روز افزایش یافته‌است.

این آژانس همچنین در تاریخ 11 ژوئن، گزارش خود از بازار نفت را منتشر کرد که پیام این گزارش هم درست مانند گزارش قبلی بود. حجم مازاد تولید در سه‌ماهه نخست سال 2015، طی دهه اخیر بی‌سابقه و روزانه یک میلیون و 850 هزار بشکه و به‌طور قطع از آغاز بحران قیمت نفت که از ماه ژوئن سال گذشته شروع شد، بالاترین میزان محسوب می‌شود.

نمودارهای گزارش آژانس اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد بحران قیمت نفت به‌دلیل پیشی‌گرفتن عرضه (تولید) بر تقاضا (مصرف)، در آغاز سه‌ماهه سوم سال 2014 رخ داده‌ و این وضعیت پایدار مانده‌است. در سه‌ماهه نخست سال 2015، میزان عرضه تقریبا به اندازه سه‌ماهه آخر سال 2014 بوده اما میزان تقاضا کاهش یافته که این مساله چندان خوشایند نیست.

گرچه درباره افزایش تقاضای جهانی برای نفت خوش‌بینی وجود دارد اما سوال اینجاست که مبنای این خوش‌بینی کجاست؟ یکی از مهمترین عوامل، افزایش سفرهای داخلی در آمریکا است. گرچه این مساله می‌تواند نشانه خوبی باشد اما کل جهان که به آمریکا محدود نمی‌شود. ازسوی دیگر، خوش‌بینی‌هایی درباره کاهش تعداد سکوهای نفتی فعال در آمریکا وجود دارد اما تولید نفت آمریکا افزایش یافته است. آژانس اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرد محدودیت تولید نفت در آمریکا در ماه جولای منجر به کاهش روزانه 91 هزار بشکه خواهد شد. بنابراین، خوش‌بینی‌ها به‌دلیل پس‌روی موجودی ذخایر نفتی آمریکا وجود دارد اما این اتفاق معمولا در این موعد از سال می‌افتد و اتفاق جدیدی نیست.

گرچه تقریبا همه با این خوش‌بینی‌ها موافقند اما این خوش‌بینی اساسا از احساسات ما نشات می‌گیرد درحالی‌که داده‌های آماری و اعداد و ارقام نشان می‌دهد ما در جهان با مازاد تولید روبرو هستیم که این وضعیت نه تنها بهبود نمی‌یابد، بلکه رو به وخامت است.

آنچه که مسلم است، بازارها همیشه عقلانی و منطقی عمل نمی‌کنند، بنابراین قیمت‌های جهانی نفت نیز از این قاعده مستثنی نیستند و همیشه منعکس‌کننده اصولی نظیر عرضه و تقاضا نیستند. بااین‌حال، با گذشت زمان بازارها با این عوامل اصلی، تعدیل می‌شوند. اما درحال حاضر، قیمت‌ها عمیقا با اصولی مانند عرضه و تقاضا همخوانی ندارند.

۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۳۱
تعداد بازدید : ۵۴۲