تعلل برخی مدیران نفتی در اجرای دستورات

تعلل برخی مدیران نفتی در اجرای دستورات
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت‌، گاز و پتروشیمی از عدم اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی گلایه کرد و در باره بحث سوآپ گفت: افراد و مدیرانی در بدنه صنعت نفت وجود دارند که دستورات را جدی نمی گیرند که امیدوارم با درایت وزیر نفت این مساله حل شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسن خسروجردی صبح امروز در یک نشست خبری که در مجمع اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد، گفت: درآمد کشور 2 بخش عمده دارد که یکی صادرات نفت و فرآورده های نفتی و دیگری صادرات غیر نفتی است.
وی ادامه داد: اتحادیه صادرکنندگان نفت گاز و پتروشیمی از 18 میلیارد دلار درآمد غیر نفتی حدود 11 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: این اتحادیه همانطور که در گذشته نیز اعلام شده است آماده ورود به عملیات سوپ است و اگر این اتحادیه در بخش عملیات سوآپ وارد شود. درآمد  آن حدود 15 تا 20 میلیارد دلار برای کشور اضافه می شود.
حسن خسروجردی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از فرآورده‌های نفتی ایران در جنوب کشور وجود دارد بنابراین هزینه انتقال این فرآورده‌ها از جنوب به شمال کشور بسیار زیاد است، گفت: به همین دلیل می‌توان از عملیات سوآپ برای انتقال فرآورده‌های نفتی از شمال کشور استفاده کرد.
رئیس اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی افزود: در حال حاضر این اتحادیه با همکاری بخش های خصوصی دیگر به دنبال تشکیل کنسرسیوم‌هایی هستیم تا بتوانیم بیش از پیش در انجام عملیات‌های نفتی وارد شویم.
خسروجردی تصریح کرد: از جمله این کنسرسیوم‌ها می‌توان به صادرات فرآورده، سوآپ، صادرات نفت با حجم‌های مختلف، بانکرینگ و ترانزیت اشاره کرد.
رئیس اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه جلسه‌ای با اعضای صندوق توسعه ملی برای جذب سرمایه گذاشتیم گفت: متاسفانه این صندوق دارای حجم بسیار زیادی پول است اما تعداد نیروهایی که در آن مشغول به کار هستند کم است.
خسروجردی ادامه داد: در حال حاضر قوانین حاکم بر این صندوق اجازه نمی‌دهد منابع مالی به دست بخش خصوصی برسد. همچنین افرادی که در آنجا هستند امکان این که مستفل تصمیم بگیرندتا از این طریق بانکها منابع مالی مورد نیاز این بخش را تامین کنند،‌‌وجود ندارد.
وی تصریح کرد: متاسفانه بعد از حادثه اخیر بانکی که در کشور رخ داد بانکها برای عرضه منابع خود به بخش خصوصی سخت‌گیری‌های بیش از حد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تا بخش خصوصی از این منابع استفاده کند، بطوری که تاکنون هیچ شرکتی نتوانسته از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند.
خسروجردی با اشاره به جلسه اخیر وزیر نفت با اعضای اتاق بازرگانی تهران مبنی بر ورود بخش خصوصی به انجام عملیات سوآپ گفت: ای کاش تمام شرکتهای سوآپ کننده با وزیر نفت بطور مستقیم کار می‌کردند زیرا وقتی ایشان یک دستوری می‌دهد بدنه خود را ملزم به اجرای آن نمی داند و فاصله از وزیر نفت تا بدنه بسیار زیاد و متغیر است.
وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد در بدنه صنعت نفت عده‌ای بسیج شده‌اند تا فرمایشات وزیر را جدی نگیرند خاطرنشان کرد: اگر آقای وزیر از بخش خصوصی دعوت می‌کند تا برای انجام عملیات سوآپ وارد شود اما افرادی در بدنه نفت وجود دارند که دل وزیر را خالی کرده و اجازه ورود بخش خصوصی به انجام عملیات سوآپ را نمی‌دهند.
خسروجردی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم هیچ تعریفی برای این افراد داشته باشیم و از آنها نام ببریم گفت: متاسفانه وقتی پای امضای قرارداد با مسئولین صنعت نفت می‌رسیم همه چیز تغییر می‌کند.
وی ادامه داد: در زمان وزیر قبلی نفت نیز در ابتدا عملیات سوآپ انجام می شد ولی با ارائه یک گزارش به وزیر،‌جلوی عملیات سوآپ گرفته شد بنابراین امیدواریم با درایت وزیر فعلی نفت،‌ یک اقدام جدی مانند جلسه مشترک بین مدیران مسوول  در بخش سوآپ،‌مدیران اتحادیه و سوآپ کنندگان در حضور وی،‌ عملیات سوآپ را از رکود،‌کندی و توقف فعلی خارج شود.
۱۵ دی ۱۳۹۰ ۰۹:۲۹
فارس |
تعداد بازدید : ۱,۱۳۷