ایران یک بسته ٣٠ میلیارد دلاری برای توسعه همکاری با ترکمنستان معرفی می کند

ایران یک بسته ٣٠ میلیارد دلاری برای توسعه همکاری با ترکمنستان معرفی می کند
مشاور وزیر نفت در صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی از معرفی و پیشنهاد بسته ای ٣٠ میلیارد دلاری برای تهاتر کالا و خدمات فنی و مهندسی در ازای گاز میان ایران و ترکمنستان در یک دوره ١٠ ساله خبر داد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، محمدتقی امانپور وزیر نفت و نماینده ویژه در همایش کاربردی تجارت با کشورهای عراق، ترکمنستان و آذربایجان در مرکز همایش های صداوسیما، اظهار داشت: ما ٢٠ سال است که از ترکمنستان گاز خریداری می کنیم و ارزش سالانه گاز خریداری شده سالانه دو تا سه میلیارد دلار است و تاکنون بهای آن را به صورت نقدی پرداخت کرده ایم، البته در برخی موارد فرآورده و دیگر محصولات نیز از آن کشور خریداری شده است.

وی افزود: انتظار ما این است که در برابر بهای گاز، خدمات فنی و مهندسی را تهاتر کنیم و تاکنون اقدام های وسیعی در این زمینه صورت گرفته است.

امانپور تصریح کرد: برنامه منظمی از مرداد ماه سال 93 آغاز شده تا همه راهکارها و روشهای موثری که افزایش مبادلات بین دو کشور را امکانپذیر می کند، شناسایی و عملیاتی شود.

مشاور وزیر نفت از معرفی و پیشنهاد بسته ٣٠ میلیارد دلاری برای تهاتر کالا و خدمات فنی و مهندسی با گاز میان ایران و ترکمنستان در یک دوره ١٠ ساله خبر داد و گفت: ٧٠ شرکت فعال در این عرصه شناسایی شده اند و از طریق مناقصه پیشنهادهای خود را ارائه کرده اند.

وی ادامه داد: این بسته آنقدر ارزشمند بود که توجه دولت را به خود جلب کرد و ایده ای شد تا در مدت ١٠ سال ایران ٣٠ میلیارد دلار گاز از ترکمنستان خریداری کند و به همین میزان کالا و خدمات فنی و مهندسی تهاتر کند.

امانپور گفت: برخی از بازرگانان و تجار بخش خصوصی که به ترکمنستان صادرات دارند برای برگرداندن پول خود با مشکل مواجه شده اند زیرا ما وقتی گاز را از این کشور می خریم تنها می توانیم برای شرکتهایی تامین مالی کنیم که این شرکت ها با دولت ترکمنستان کار می کنند و اکنون با هماهنگی های انجام شده می توانیم منابع مالی شرکتهای بخش خصوصی را پرداخت کنیم.

مشاور وزیر نفت گفت: رویکرد وزارت نفت توانمند سازی بخش خصوصی است و برنامه جامعی برای گسترش همکاریها با کشورهای منطقه را در دست اقدام داریم.

وی ادامه داد: تبدیل سطح مبادلات و همکاری های دوجانبه با ترکمنستان به همکاری های سه و چند جانبه، ایجاد صنایع بزرگ در کشور ترکمنستان با همکاری شرکتهای ایرانی در راستای ایجاد توسعه پایدار میان دو کشور از دیگر برنامه های ایران برای افزایش همکاریهای اقتصادی میان ایران و ترکمنستان است.

امانپور تصریح کرد: هم اکنون طرفهای ترکمنستانی علاقمند هستند که از محل طلب خود بابت فروش گاز به ایران در صنایع کشورمان سرمایه گذاری و از سود بدست آمده در این مشارکت استفاده کنند که در این جهت نیز پروژه هایی به ترکمنستان برای سرمایه گذاری معرفی شده است.

مشاور وزیر نفت افزود: ترکمنستان علاقمند است محصولاتی همچون نفت، گاز و حاملهای انرژی را از مسیر ایران به دیگر کشورها ترانزیت کند که البته پیشنهاد کردیم به جای ترانزیت بتوانیم با این کشور صادرات مشترک داشته باشیم زیرا این امر پوشش کاملی بر تمام نیازمندی ها و انتظارات میان دو کشور خواهد بود.

وی گفت: رویکرد وزارت نفت توانمندسازی بخش خصوصی است، نه تصدیگری در آن، ما با تهاتر کالا با گاز با کشور ترکمنستان سعی کرده ایم برنامه ای جامع و قابل تعمیم برای توسعه همکاریها میان کلیه کشورهای منطقه ایجاد کنیم.
۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۳۹
تعداد بازدید : ۶۴۲