عملیات بزرگ لرزه‌ نگاری سه‌ بعدی میدان نفتی اهواز آغاز شد

عملیات بزرگ لرزه‌ نگاری سه‌ بعدی میدان نفتی اهواز آغاز شد
مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب از آغاز پروژه ۵۵ میلیارد تومانی لرزه‌ نگاری سه‌ بعدی میدان نفتی اهواز خبر داد و گفت: روزانه از مخازن آسماری و بنگستان این میدان حدود 800 هزار بشکه نفت از آنها استخراج می شود.
عملیات لرزه نگاری سه بعدی میدان نفتی اهواز با حضور مدیرعامل، مدیرتولید و مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون و مدیرعامل شرکت ژئوفیزیک دانا آغاز شد.
هرمز قلاوند در این مراسم گفت: لرزه نگاری سه بعدی میدان اهواز رویداد بزرگی است که برای نخستین بار در این میدان اجرا می شود.
مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: میدان اهواز از این جهت اهمیت دارد که یکی از بزرگ ترین میدان های نفتی کشور است و حدود 70 کیلومتر طول و 4 تا 5 کیلومتر عرض دارد.
وی ادامه داد: این میدان دارای 3 مخزن آسماری، بنگستان و خامی است که مخازن آسماری و بنگستان نفتی و روزانه حدود 800 هزار بشکه نفت از آنها استخراج می شود.
قلاوند با بیان این که تا کنون در میدان اهواز لرزه نگاری 3 بعدی انجام نشده است، اظهار داشت: امیدواریم انجام این عملیات به کشف ساختار های جدید زمین شناسی و افزایش حجم ذخایر این میدان مهم منجر شود.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب افزود: عملیات لرزه نگاری 3 بعدی میدان اهواز با اعتبار 550 میلیارد ریال در مدت زمان 24 ماه انجام می شود و امیدواریم با تلاش پیمانکار پروژه، مدت زمان انجام آن کاهش یابد.
وی با اشاره به توانمندی شرکت ژئوفیزیک دانا که اجرای این پروژه را عهده دار است، گفت: انجام پروژه بزرگ لرزه نگاری 3 بعدی میدان اهواز توسط یک شرکت برتر داخلی بیانگر توان و تخصص شرکت های ایرانی برای اجرای پروژه های بزرگ ملی است و نتایج این پروژه در راستای حفظ و افزایش توان تولید کاربرد دارد.
مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب تاکید کرد: در این پروژه کیفیت داده های لرزه نگاری از اهمیت بالایی برخوردار است که این موضوع باید مورد توجه پیمانکار و ناظران پروژه در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب واقع شود.
وی با بیان این که داده های لرزه نگاری و تفسیر آنها جزو مطالعات پایه ای برای توسعه میدان محسوب می شود، گفت: این داده ها در تعیین ساختارهای جدید مخزنی اهمیت دارد و به عنوان نمونه تفسیر اطلاعات لرزه نگاری میدان زیلایی در سال جاری منجر به کشف 7 ساختار جدید زمین شناسی شد و وجود ذخایر گازی در 2 ساختار آن اثبات شد.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ادامه به وجود مشکلات احتمالی در اجرای عملیات لرزه نگاری 3 بعدی میدان اهواز اشاره کرد و توضیح داد: وجود تاسیسات صنعتی و شهری، زمینهای کشاورزی و وجود معارضان ممکن است در سرعت بخشی به اجرای پروژه تاثیر گذار باشد که انتظار داریم مسئولان استان خوزستان در اجرای این پروژه مهم همکاری ویژه ای داشته باشند.
در این مراسم همچنین مدیرعامل شرکت ژئوفیزیک دانا گفت: گروه شرکت های دانا انرژی به بزرگ ترین مجموعه بخش خصوصی کشور در زمینه بالادستی صنعت نفت تبدیل شده است و اجرای پروژه های مهمی را در این صنعت بر عهده دارد. 
محسن دانش خواه افزود: حفاری در میدان گازی پارس جنوبی، انجام عملیات لرزه نگاری 3 بعدی و 2 بعدی در مناطق مختلف کشور و پردازش و تفسیر داده های لرزه نگاری از جمله توانمندی های شرکت دانا انرژی است.
وی ادامه داد: شرکت ژئوفیزیک دانا که زیر مجموعه شرکت دانا انرژی است به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی متخصص مجهز است و این اطمینان را می دهد که پروژه ها در زمان مناسب و با کیفیت مطلوب انجام شود.
معاون پروژه های شرکت ژئوفیزیک دانا به تشریح جزئیات عملیات لرزه نگاری 3 بعدی میدان اهواز پرداخت.
داوود سرباز گفت: در اجرای این عملیات در محدوده ای به وسعت یک هزار و 519 کیلومتر مربع انجام می شود و داده های لرزه ای در بیش از 96 هزار نقطه جمع آوری خواهد شد.
وی افزود: این عملیات از جنوب شرقی میدان شروع می شود و برای برداشت اطلاعات بیشتر از دستگاه های ویبراتور استفاده خواهد شد.
سرباز اظهار داشت: در نقاطی که حضور دستگاه های ویبراتور امکان پذیر نباشد، به ناچار از دینامیت برای ایجاد امواج استفاده می شود.
معاون پروژه های شرکت ژئوفیزیک دانا گفت: دستگاه های ویبراتور این شرکت که برای عملیات لرزه نگاری 3 بعدی میدان اهواز بکارگرفته شده است، از پیشرفته ترین دستگاه های نوع خود در دنیا به شمار می رود.
وی افزود: تمامی موانع احتمالی در اجرای این عملیات مهم شناسایی شده و کار به صورت شبانه روزی انجام می شود تا در زمان مقرر به کارفرما تحویل داده شود.
سرباز با بیان این که عملیات لرزه نگاری 3 بعدی میدان اهواز در 2 بلوک انجام می شود، گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته و رعایت مقرارت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) مشکلی در اجرای این عملیات نخواهیم داشت و انتظار داریم در مناطقی که در محدوده شهری قرار دارد مسئولان شهر اهواز با مجریان پروژه همکاری نمایند.
معاون پروژه های شرکت ژئوفیزیک دانا در بخش دیگر سخنان خود به معرفی توانمندی های این شرکت در زمینه پروژه های لرزه نگاری پرداخت.
۱۸ دی ۱۳۹۰ ۱۶:۴۳
خبرگزاری فارس |
تعداد بازدید : ۱,۱۷۸