سرمایه گذاری " شرکت مدبر" در ساخت پالایشگاه هرمز

سرمایه گذاری " شرکت مدبر" در ساخت پالایشگاه هرمز
وزارت نفت بر ساخت پالایشگاه مدرن با تولید نفت کوره کمتر تاکید دارد و از همین رو باانتقال پالایشگاه هرمز به جاسک و تخفیف خوراک ١٠ درصدی قیمت به اقتصاد طرح کمک می کند تا با تولید نفت کوره کمتر آن را به اهداف صادراتی خویش نزدیک کند و محصولات با ارزش افزوده بیشتری تولید کند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با خبرنگار، اعلام کرد: سرمایه گذاری اولیه این طرح در سالهای گذشته حدود ٧,٥  میلیارد دلار برآورد شده بود که با توجه به شرایط کنونی، این پیش بینی به حدود ١٠ میلیارد دلار افزایش یافته است.

شهاب الدین متاجی با بیان این که در سالهای گذشته، تامین مالی طرح امکانپذیر نشد، افزود: این میزان سرمایه گذاری به منظور طراحی و ساخت یک پالایشگاه مدرن، مطابق با استانداردهای روز دنیا و با تولید محصولات با کیفیت برآورد شده بود.

وی با بیان این که برای عملی کردن فاز یکم این پالایشگاه، سرمایه ١,٨ میلیارد دلاری از سوی سرمایه گذار مطرح شد، ادامه داد: هدف این بود که با سرمایه کم پالایشگاه راه اندازی شود و سپس مراحل بعدی با درآمد حاصله ادامه پیدا کند.

به گفته متاجی، به همین دلیل شرکت ملی پالایش و پخش از سرمایه گذارخواست که توجیه فنی و اقتصادی مناسبی ارائه کند تا ضمن این که اطمینان حاصل شود تعهدات مالی فاز یکم قابل پرداخت است، سرمایه لازم برای فاز بعدی کار که تکمیل پالایشگاه خواهد بود، نیز قابل تامین باشد.انتقال پالایشگاه به جاسک و تخفیف خوراک ١٠ درصدی قیمت به اقتصاد طرح کمک می کند و صاحبان طرح با استفاده از فرصت پدید آمده نمودار جامع فرآیندی مناسبی ارائه می کنند که سودآوری کافی را از نظر تامین کنندگان منابع مالی، ایجاد کند و در جهت الزامات قانون مورد نظر وزارت نفت باشد. به گفته مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش، در واقع رعایت این الزامات هستند که منجر به تمایل سرمایه گذاران می شود و این قوانین برای اصلاح پالایشگاهها و سودآوری آنها و روزآمدکردن مطابق با آخرین پیشرفتهای علمی و فنی دنیا وضع شده اند.

وی تصریح کرد: تاکید وزارت نفت بر ساخت پالایشگاه مدرن و مطابق با استانداردهای روز دنیاست که بتواند محصولات با ارزش افزوده بیشتری تولید و نفت کوره را کاهش دهد؛ زیرا این پالایشگاه، صادراتی است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تاکید کرد: هرچه در یک پالایشگاه، نفت کوره بیشتری تولید شود، به همین میزان از تولید محصولات سبکتر کاسته و سودآوری پالایشگاه نیز کاهش می یابد.

متاجی اظهار کرد: در قوانین موجود کشور نیز دولت موظف شده است سیاستهایی را اتخاذ کند که به تولید مواد ارزشمند منجر و از تولید محصول بی ارزش جلوگیری شود.

به گفته وی، فاز نخست طرح منجر به تولید روزانه ١٤٠ هزار بشکه نفت کوره و ١٢ هزار بشکه قیر می شود که فقط برای زمان کوتاه حدود دو سال قابل قبول است و در این فاصله، باید واحدهای فرآیندی مناسب برای تولید محصولات مرغوب نصب شود.

متاجی تصریح کرد: با توجه به این که مصرف نفت کوره در دنیا رو به کاهش است و روانه کردن این حجم عظیم نفت کوره به بازار، به سختی امکانپذیر است، این مهم تاثیر منفی روی قیمت آن می گذارد و اقتصاد طرح را ضعیفتر می کند.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، اظهار کرد: هم اکنون روزانه حدود ٥٥٠ هزار بشکه نفت کوره و قیر در کشور تولید می شود که فاز یکم طرح بهمن گنو ١٥٢ هزار بشکه نفت کوره و قیر (حدود ٢٧ درصد) اضافه می کرد؛ این در حالی است که الزام قانونی برای کاهش نفت کوره در کشور وجود دارد.

شرکت سرمایه گذاری مدبر در حوزه های اصلی زنجیره ارزش نفت شامل صنایع بالا دستی نفت و گاز- خدمات بالادستی نفت و گاز- پالایشگاه- پتروشیمی و تجارت و بازرگانی فعال است. این گروه قرار است یک هلدینگ قوی و شبکه ای از شرکتهای مختلف را برای بهره برداری از فرصتهای داخلی و خارجی در زمینه صنعت نفت و گاز ایجاد کند.

۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۶۸۶