آل اسحاق: تا از دولت عاملیتی عبور نکنیم مشکلات وجود خواهد داشت

آل اسحاق: تا از دولت عاملیتی عبور نکنیم مشکلات وجود خواهد داشت
یحیی آل اسحاق در نشست «تحریم تولید ملی» گفت: در اقتصاد ایران بعد از ۳۶ سال تجربه در مدل های مختلف نهایتاً به نسخه ای رسیدیم که حاصل تمام هزینه فایده هایی است که در این مدت داشته ایم و آن اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نشست «تحریم تولید ملی» با حضور یحیی آل‌اسحاق رئیس سابق اتاق بازرگانی، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس شورای اسلامی، آرمان خالقی عضو هیت مدیره خانه صنعت و معدن و اصحاب رسانه‌ هم اکنون در خبرگزاری تسنیم در حال برگزاری است.

در ابتدای این نشست یحیی آل اسحاق به ایراد توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: در اقتصاد ایران بعد از 36 سال به تجربه در مدل های مختلف نهایتاً به نسخه ای رسیدیم که حاصل تمام هزینه فایده هایی است که در این مدت داشته ایم.

وی با بیان اینکه در نهایت به نسخه اقتصاد مقاومتی رسیده ایم، گفت: بخشی از اقتصاد مقاومتی به درون زای برون نگر می پردازد، این دقیقاً موضوع بحث جلسه ماست جراکه تولید به همین نگاه برمی گردد ضمن آنکه تحریم و غیر تحریم و سایر سیاست های دولت به همین نگاه بر می گردد.

آل اسحاق رشد توسعه هر کشور را به چگونگی ارزش افزوده اقتصاد همان کشور دانست و افزود: اگر رشد اقتصادی مناسب باشد رفاه و سایر شاخص های اقتصادی درست می شود؛ تولید نخ تسبیح همه مسائل اقتصادی کشور است.

این فعال اقتصادی به بررسی مشکلات داخلی برای عدم تحقق برنامه های تولید اشاره کرد و گفت: امروزه جنگ محصولات و کالاها به گونه ای است که محور اصلی خریداران و تصمیم گیران است. کالاها در داخل و خارج با هم می جنگند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به اینکه کالایی برنده است که کیفیت بالا و قیمت پایین داشته باشد،‌تصریح کرد: هر چقدر کیفیت کالا بالا و قیمت پایین در بازار رقابت تولید برنده است. به همان نسبتی که این دو شاخص مراعات نمی شود تاثیر واقعی را در اقتصاد و تولید نخواهیم داشت.

*صدای رهبری و تولید کننده ها در بحث خودکفایی در آمده است

وی با بیان اینکه از همان روز اول بعد از انقلاب موضوع خودکفایی مطرح بوده است،‌گفت: صدای رهبری و تولید کننده ها در این خصوص در آمده است. چرا اینطور است؟ به نظر من به جای احساس باید ادراک مباحث را داشته باشیم.

آل اسحاقی با تأکید براینکه از نظر فکری کاملاً زمینه آماده است که باید حمایت از تولیدات ملی انجام شود، تصریح کرد: آنچه مهم است این که آرزو و ایده زمانی عملیاتی می شود که واقعیت های آن موضوع را بتوان پیش بینی کرد.

وی این را هم گفت که در هر موضوع اقتصادی باید واقعیت های اقتصادی همان موضوع را پیش بینی کرد چراکه روابط حاکم بر اقتصاد روابط واقعی است؛‌از همین رو باید واقعیت ها به صورت واقعی، ادراکی و ریشه ای مورد بحث قرار گیرد.

این فعال اقتصادی بر درون زای برون نگر و واقعیت نگر آرمان گرا تأکید کرد و گفت: اگر با این محورها در اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی پیش برویم شاید به جایی برسیم.

* یک چهارم کالاهای وارداتی، مصرفی بوده است

به گزارش تسنیم،‌حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس نیز در این نشست به بیان توضیحاتی پرداخت و از خبرگزاری تسنیم بابت برگزاری این نشست قدردانی کرد و گفت: تسنیم با این نشست بانی خیر شده است.

وی در ادامه گفت: سیاست های تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ملی نیز می توان در کنار اقتصاد مقاومتی برای حمایت از تولید ملی به کار گرفت.

فولادگر بالا بردن قدرت رقابت و افزایش بهره وری عوامل تولید، اقتصاد دانش بنیان، حمایت از تولید محصولات در مصارف عمومی، ارزآوری مثبت و ارز بری منفی و .... را مهمترین محورهای فعال سازی تولید دانست که در سیاست های تولید ملی مورد اشاره قرار گرفته است.

وی در عین حال این را هم گفت که تقریبا تمام این موارد در اقتصاد مقاومتی نیز دیده شده است ضمن آنکه در بسیاری از بندهای اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی کاملاً ریز و دقیق دیده شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه 25 درصد واردات کالاهای ما در سال 93 مربوط به کالاهای مصرفی بوده است، تصریح کرد: همچنین در سال 93 از لحاظ وزنی گروه 10 معادل 426 میلیون تن و ارزش دلاری 615 میلیون دلار واردات داشته است.

*تحریم مشکل پنجم ششمی تولیدکنندگان است

فولادگر ضمن بیان اینکه آمار کل کالای مصرفی 13 میلیارد دلار و 53 میلیارد دلار کل واردات بوده است، گفت: برخی از کالاهای وارداتی خنده دار است و اگر به اسامی آنها نگاه کنیم خنده مان می گیرد که این چه کالاهایی است که ما وارد می کنیم.

وی به قانون انتزاع نیز در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد و گفت: در این قانون دولت مکلف شده سالیانه 10 درصد از کالاهای ضروری کم کند و همان پول را برای تقویت تولید در داخل بگذارد. اگر این سالی 10 درصد اجرا شود در یک برنامه 10 ساله می توان به واردات کالاهای ضروری هم پایان داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه گفت: حاصل نظر سنجی از تشکل های اقتصادی در مجلس نشان میدهد که همچنان مشکلات اقتصادی عدم تامین مالی و عدم دسترسی به تسهیلات بانکی است. این گزارش ها بیانگر آن است که مشکل پنجم-ششم به آثار مستقیم تحریم می رسد.

وی ادامه داد: عمده مشکلات تولید به مسائل داخلی کشور برمی گردد که برای حمایت از تولید کننده ابتدا باید آن مشکلات حل شود.

*مردم چقدر به کلمه ساخت ایران حساسیت دارند؟

به گزارش تسنیم،‌ خالقی عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن که به نمایندگی از تولیدکنندگان در نشست تحریم تولید ملی حضور داشت، به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: چرا می گوییم تحریم داخلی؟ این اصطلاحی است که بعد از شدت تحریم‌ها و شش قفله شدن خزانه بانک‌ها مطرح شد.

وی با بیان اینکه نقش مردم و نقش حاکمیت در تحریم تولید ملی اهمیت دارد، افزود: باید دید آحاد مردم چقدر به کلمه ساخت ایران حساسیت دارند؟ آیا ساخت ایران به اندازه ساخت کشورهای مطرح دنیا اهمیت دارد؟

خالقی ضمن اشاره به اینکه شرایط کشور عادی نیست، گفت: اگر شرایط عادی بود می توانستیم انتخاب کنیم کالاهای مطرح دنیا را ولی الان باید دید که چه کالاهایی در داخل و با چه شرایطی تولید می شود؟ باید بازنگری در فرهنگ تولید کشور انجام شود.

* قرار نیست آب را هم از خارج وارد کنیم

وی با تأکید براینکه ساخت ایران باید فرهنگ سازی شود و بعنوان اولویت یک ایرانی قرار گیرد، افزود: نوع مصرف ما نیز از دیگر بحران‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد به عنوان نمونه اصلاح الگوی مصرف آب! قرار نیست آب را هم از خارج وارد کنیم ولی هنوز فرهنگ سازی در این زمینه صورت نگرفته است.

خالقی ادامه داد: باید فرهنگ سازی به گونه ای انجام شود که مردم به دنبال کالاهای شناسنامه دار بروند و از خرید کالاهای زیرپله ای خودداری کنند ضمن آنکه قاچاق هم بخاطر تقاضا افزایش می یابد.

وی دیگر موضوع مورد توجه در تحریم داخلی و اقتصاد مقاومتی را نقش فعالان و ذینفعان اقتصادی دانست و افزود: ما خودمان به خودمان کم لطفی می کنیم. اینطور نیست که فقط بگوییم باید تحریم داخلی برداشته شود بلکه باید هر کسی برای خود میزان کاری مشخصی را تعریف کند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن در ادامه گفت: قرار نیست حتما اقتصاد ما را با بمباران فلج کنند بلکه اقتصاد با عدم مدیریت ها از توجیه فنی و اقتصادی و ... می افتد.

خالقی در مورد شدت تحریم های خارجی هم گفت: در سال های قبل با شدت تحریم ها باید ساماندهی محیط کسب و کار و تولید را شدت می دادیم ولی این کار انجام نشد و در بر پاشنه قبلی چرخید.

*شاخص کسب و کار عملا بهبود نیافته، آمار اصلاح شده است

وی با بیان اینکه شاخص های اقتصادی و کسب و کار به صورت واقعی و عملی اصلاح نشده است، گفت: تنها کاری که شده این بوده که اطلاعات اصلاح شده است نه اینکه واقعا کاری انجام شده باشد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن همچنین تصریح کرد: در عمل نمی توان قوانین و مقررات خوب را برای تولید پیاده کرد، قوانین خوب زیاد داریم ولی در پیاده سازی مشکل داریم چون در نگرش مشکل وجود دارد ضمن آنکه دولت چابک نیست و فربه است.

وی با بیان اینکه برای رفع تحریم تولید داخلی باید برخی قوانین از جمله قانون تجارت اصلاح شود،‌اظهار داشت: این قانون دو دوره است که در مجلس بلاتکلیف مانده است. ضمن آنکه قانون کار و قانون ارزش افزوده نیز باید اصلاح شود چراکه مشکلاتی را ایجاد کرده اند.

خالقی به توصیه مقام معظم رهبری به دولتی ها مبنی بر ایجاد پنجره واحد اشاره کرد و گفت: این جزء توصیه هایی است که متاسفانه مغفول ماند و اجرا نشد هر چند قانون آن وجود دارد.

وی به پایداری مشکلات در دیوان سالاری دولتی و مدیریتی نیز گریزی داشت و گفت: مسائل پولی و بانکی بعنوان دغدغه اول فعالان اقتصادی مانده است و نه بانک ها در این راه گامی برداشته اند و نه تولید توانسته توان خود را از این حوزه تجمیع کند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن همچنین پیشنهاد کرد تا قوه قضائیه با نگاه جدیدی به پرونده های قضائی تولید رسیدگی کند.

به گزارش تسنیم، در ادامه خبرنگاران به طرح سوالات خود از مهمانان پرداختند.

*هر سال 25 میلیارد دلار کالا به کشور قاچاق می‌شود

فولادگر در همین ارتباط با تأکید براینکه کمبود قانون برای مبارزه با قاچاق نداریم به چرایی افزایش قاچاق اینطور پاسخ داد که قانون و نحوه اجرا لازم و ملزوم یکدیگر هستند ضمن آنکه 20 تا 25 میلیارد دلار آمار قاچاق سالیانه است. چند برابر واردات کالاهای لوکس و غیرضرور قاچاق در کشور انجام می شود.

خالقی در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدکنندگان داخلی از برندسازی غفلت کرده اند و تولیدات خود را با نام برندهای خارجی می فروشند؟ گفت: شاید بخشی از این مشکل به کوتاهی مربوط شود ولی باید شرایط اقتصادی را هم در نظر گرفت.

وی ادامه داد: بازار می طلبد که نام برندها به اسامی خارجی شباهت بیشتری داشته باشد به همین خاطر تقاضاست که بازار را شکل می دهد وقتی مردم دنبال این هستند که کالایی را بخرند که با نام انگلیسی روی آن نوشته شده باشد درحالی که اکثر این کالاها ایرانی هستند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن با بیان اینکه خیلی از روسری هایی که خانم ها استفاده می کنند ایرانی است ولی نام خارجی روی آن درج شده است، گفت: حتی برای آب خوردن نیز برخی از خریدارها دنبال برند خارجی هستند درحالی که آب دیگر چیزی نیست که بخواهد از خارج وارد شود.

*قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار پس از دو سال هنوز اجرا نشده است

به گزارش تسنیم، فولادگر نیز در ادامه وارد بحث شد و گفت: در قانون رفع موانع تولید آمده است که دولت موظف است از ایجاد برند و نشان های داخلی حمایت کند و ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون وزارت صنعت مکلف است آئین نامه ساماندهی کالا و خدمات را با همکاری دستگاه های مربوطه تعیین کند.

وی با بیان اینکه برندسازی نیازمند همکاری تولید کننده و حاکمیت در کنار یکدیگر است، گفت: قانونگذار شرایط لازم را برای این موضوع دیده است.

فولادگر در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به اینکه مجلس چه نظارتی بر اجرای قانون استفاده از ظرفیت های موجود دارد؟ تصریح کرد: هر دستگاهی که میخواهد ملزوماتی از خارج تهیه کند یا پروژه ای می‌خواهد اجرا کند باید استعلام نماید که آن کالا در داخل تولید می شود یا خیر؟ اگر تولید شود نباید واردات صورت گیرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در همین ارتباط تأکید کرد که مجلس برای قوانین مشابه گزارش‌های نظارتی را تهیه می کند. دو گزارش نظارتی در مجلس نهم برای نحوه اجرای همین قانون تهیه شد.

وی به تبلیغات انتخاباتی روحانی مبنی بر اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: اما با گذشت دو سال به تازگی این قانون قرار است در دولت اجرا شود. ضمن آنکه آئین نامه های آن تدوین شده ولی هنوز تعدادی از آنها باقی مانده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در همین ارتباط تأکید کرد که مجلس برای قوانین مشابه گزارش‌های نظارتی را تهیه می کند. دو گزارش نظارتی در مجلس نهم برای نحوه اجرای همین قانون تهیه شد. که یکی مربوط به دولت دهم برای عدم تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و دیگری مربوط به دولت فعلی برای موانع عدم اجرای این قانون بوده است.

*برای حمایت از تولید فضای رقابتی را از بین نبریم

به گزارش تسنیم، یحیی آل اسحاق نیز در همین ارتباط اظهار داشت: تاریخ نشان میدهد که در مقطعی هر کالایی که می خواست وارد شود باید مهر عدم ساخت داخل را می خورد که این موضوع در گام نخست نتایج مثبتی داشت ولی در آینده بلای جان تولید شد.

وی با بیان اینکه این مُهر بلای جای تولید کننده، مصرف کننده و ... شده بود، تصریح کرد: ما تجربیات اینطوری هم داریم ولی گیر کار جای دیگری است. واقعیت این است که این مقوله عرضه و تقاضا دارد که آنها هم منافعی دارند اگر واقع نگر نباشیم و برای این ذینفعان حق واقعی قائل نباشیم هر جا را بگیریم مشکل از جای دیگر بیرون می زند.

آل اسحاق تاکید کرد که تولید کننده باید بداند كه در یک فضای رقابتی کار می کند و با این نگاه باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهد چراکه بازار انحصاری مستمر نخواهد بود و روزی شکست خواهد خورد.

*تعزیرات حکومتی هم برای تولید کننده چماق شد

خالقی در بخش دیگری از نشست تحریم تولید ملی با بیان اینکه مرگ و میر برندها امری طبیعی در بازار است، گفت: باید البته تدابیری در بازار به کار گرفته شود که برندهای بزرگ برندهای کوچک را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه بعد از هدفمندی یارانه ها گفته شد انرژی با قیمت جدید به تولید فروخته می شود، تصریح کرد: در کل تمام مسائل موجب شد تا تولید برای تولید کننده گرانتر تمام شود. اما تعزیرات حکومتی چماقی برای تولید کننده شد که تاکید کرد حق گران کردن هیچ کالایی را ندارید.

به گزارش تسنیم،‌حمیدرضا فولادگر در ادامه به بررسی های مجلس برای اجرای اقتصاد مقاومتی در دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: نباید قانون روی قانون بگذاریم و این مورد تاکید مقام معظم رهبری است و به همین خاطر ما هم روش را تغییر دادیم و گفتیم نمی خواهیم برای اجرای اقتصاد مقاومتی قانون جدید وضع کنیم بلکه به مرکز پژوهش های مجلس ماموریت احصاء قوانین مزاحم و شناسایی خلاء های قانونی را واگذار کردیم.

وی با بیان اینکه در نهایت طرح نحوه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در شورای نگهبان طی هفته گذشته به تصویب رسید، اظهار داشت: با تصویب این طرح مقامات سه قوه حضور دارند و مسائل مختلف را در کنار یکدیگر بررسی می کنند.

فولادگر ضعف اصلی کشور را در نظارت دانست و گفت: این درحالی است که دستگاه های نظارتی در کشور کم نداریم ولی متاسفانه قوانین به خوبی اجرا نمی شود. ضمن آنکه در کنار این مسائل باید اصلاح ساختار نیز مورد توجه قرار گیرد که از جمله این اصلاحات باید در نظام بانکی صورت گیرد.

*تا از دولت عاملیتی عبور نکنیم مشکلات اقتصادی وجود خواهد داشت

آل اسحاق ریشه تمام مشکلات اقتصادی کشور را در این دانست که دولت از عاملیتی بعد از 36 سال نتوانسته به دولت حاکمیتی برسد و ادامه داد:  تازمانی که دولت از دولت عاملیتی و دخالتی به دولت حاکمیتی نرسد تمام این مشکلات را داریم.

وی افزود: اما مشکل بر نسخه ای است که دولت را در این تغییر مسیر کمک می کند؛ یکی از راه های تغییر این مسیر تقویت تشکل هاست. بنابراین راهکار جدی برای حل یک مشکل عمده کشور تقویت تشکل ها به گونه ای عملاً بتوانند دخالت داشته باشند،‌ است.

به گزارش تسنیم،‌ فولادگر در ارتباط با اقدامات مجلس برای تحقق پرداخت یارانه تولید در سال جاری، اظهار داشت: اتفاقا هفته گذشته جلسه ای با حضور آقای نوبخت در کمیسیون صنایع مجلس برای همین موضوع داشتیم و وی توضیح داد که منابع به اندازه کافی مصارف ما را پوشش نمی دهد و ما بازهم کسری بودجه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بنابراین معلوم نیست درآمد 48 هزار میلیاردی هدفمندی در سال جاری بدست بیاید و برای این هم نمی توان به یارانه های نقدی دست زد چون صدای همه در می آید البته مجلس امسال قانونی تصویب کرد تا یارانه پردرآمدها حذف شود اما کسر منابع را دولت می خواهد از تولید و با روش عدم پرداخت یارانه تولید محقق کند.

*عزمی برای پرداخت یارانه تولید وجود ندارد

این عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی با تاکید براینکه عزمی برای پرداخت یارانه تولید وجود ندارد،‌گفت: اتفاقا به نعمت زاده هم گفتیم که آقای نوبخت گفته یارانه را داده اند و بنابراین شما یارانه گرفته اید که نوبخت در همین زمان تاکید کرد که ما یارانه را به طور مستقیم پرداخت نکرده ایم و در قالب مابه التفاوت یارانه را به بخش های مختلف اختصاص داده ایم.

وی در عین حال به جلسات مجلس با دولت برای چرایی و چگونگی خروج از رکود اشاره کرد و ادامه داد: دولت اعلام کرد که شاخص ها را سه ماهه بررسی و محاسبه کردیم شاخص مثبت شده است و ما سوال کردیم شاخص ها را از کجا می گیرید؟ گفتند از صنایع بزرگ! درحالی که ما می گوییم اگر بناست شاخص رشد بررسی شود باید واقعیت ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید داخلی در خاتمه گفت: اینکه همه را منتظر نگه داریم مذاکرات چه می شود؟ درست نیست! کدام یکی از مشکلات تولید به مذاکرات مربوط می شود؟ اکثر مسائل مربوط به داخل است و نباید کشور را معطل نتیجه مذاکرات گذاشت.

 

 

۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۶۰۰