بومی سازی ١٢ فناوری زیست محیطی در صنعت نفت

بومی سازی ١٢ فناوری زیست محیطی در صنعت نفت
رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به بومی سازی ١٢ فناوری زیست محیطی صنعت نفت گفت: طراحی و ساخت حسگر آلاینده های ناشی از فعالیت های صنایع بالادستی صنعت نفت با استفاده از فناوری های جدید و پیشرفته از برنامه های در دست اجرا است.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود ترکی روز دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه وظیفه ما حرکت در مسیر صیانت از منابع انسانی و سرمایه آب و خاک است، اظهار داشت: پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت، بر پاک سازی آب ها و خاک های تحت الارضی تسلط کافی دارد.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت، افزود: توسعه و اجرای فناوری های زیستی جهت پاکسازی خاک های آلوده به ترکیبات نفتی در مناق عملیاتی، طراحی، توسعه و احیای اکوسیستم های مجاور مناطق صنعتی و مسکونی، مدل سازی انتشار و شبیه سازی مهاجرت آلاینده ها در محیط های مختلف، مدیریت پسماندها و اجرای فرآیند تبدیل زباله های آلی به کمپوست و ارزیابی زیست محیطی و مدیریت مواد شیمیایی از جمله برنامه های زیست محیطی پژوهشگاه صنعت نفت است.

وی با اشاره به طرح های در دست اجرا، گفت: تصفیه خانه های سیار برای مناطق با جمعیت کم و با میزان بالای عملیات نفتی مانند منطقه عملیاتی رفسنجان، گرگان و اصفهان ساخته شده است.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت، افزود: نرم افزار اندازه گیری مقدار انتشار گازهای گلخانه ای و آلاینده ها نیز در صنایع و واحدها توسط این پردیس طراحی شده که قابلیت استفاده در پالایشگاه ها و خطوط لوله را دارد.

ترکی ادامه داد: طراحی و ساخت حسگر آلاینده های ناشی از فعالیت های صنایع بالادستی با استفاده از فناوری های جدید و پیشرفته از برنامه های در دست اجرا در پژوهشگاه است که با هدف ارتقا نشت یابی و تعیین مکان آن برای جلوگیری از خطرات زیست محیطی در مخازن و خطوط انتقال نفت اجرا می شود.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت اضافه کرد: تشخیص احتمال فوران گل حفاری در میادین نفتی و ارایه راهکار جهت کنترل صدمات نیز از اهداف دیگر این طرح تعریف شده است.

وی گفت: براساس طرح پژوهشی ایجاد سیستم محاسبه و گزارش دهی میزان انتشار آلاینده های هوا و گازهای گلخانه ای در پالایشگاه های گاز و خطوط انتقال شرکت ملی گاز پیگیری می شود.

ترکی اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح نیز شناسایی همه منابع انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای در پالایشگاه ها و مراکز انتقال گاز ایران و شناسایی مراکز اصلی آلوده کننده و تعیین سهم هر یک از آنها است.

وی ادامه داد: شبیه سازی پراکنش آینده های هوا با بررسی کمی و کیفی منابع انتشار آلاینده های هوا و گازهای گلخانه ای در مناطق عملیاتی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز از طرح های دیگر زیست محیطی اجرا شده در این پژوهشگاه است.
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۵۱۶