دولت عاملیتی بماند مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود

دولت عاملیتی بماند مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود
رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران با تشبیه تولید به عنوان نخ تسبیح اقتصاد گفت: ریشه تمام مشکلات اقتصادی کشور در این است که دولت عاملیتی است و تا به دولتی حاکمیتی تبدیل نشود مشکلات باقی می ماند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ یحیی آل اسحاق در نشست «تحریم تولید ملی» که امروز در خبرگزاری تسنیم برگزار شد به ایراد توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: در اقتصاد ایران بعد از 36 سال به تجربه در مدل های مختلف نهایتاً به نسخه ای رسیدیم که حاصل تمام هزینه فایده هایی است که در این مدت داشته ایم.

وی با بیان اینکه در نهایت به نسخه اقتصاد مقاومتی رسیده ایم، گفت: بخشی از اقتصاد مقاومتی به درون زای برون نگر می پردازد، این دقیقاً موضوع بحث جلسه ماست جراکه تولید به همین نگاه برمی گردد ضمن آنکه تحریم و غیر تحریم و سایر سیاست های دولت به همین نگاه بر می گردد.

آل اسحاق رشد توسعه هر کشور را به چگونگی ارزش افزوده اقتصاد همان کشور دانست و افزود: اگر رشد اقتصادی مناسب باشد رفاه و سایر شاخص های اقتصادی درست می شود؛ تولید نخ تسبیح همه مسائل اقتصادی کشور است.

این فعال اقتصادی به بررسی مشکلات داخلی برای عدم تحقق برنامه های تولید اشاره کرد و گفت: امروزه جنگ محصولات و کالاها به گونه ای است که محور اصلی خریداران و تصمیم گیران است. کالاها در داخل و خارج با هم می جنگند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به اینکه کالایی برنده است که کیفیت بالا و قیمت پایین داشته باشد،‌تصریح کرد: هر چقدر کیفیت کالا بالا و قیمت پایین در بازار رقابت تولید برنده است. به همان نسبتی که این دو شاخص مراعات نمی شود تاثیر واقعی را در اقتصاد و تولید نخواهیم داشت.

*صدای رهبری و تولید کننده ها در بحث خودکفایی در آمده است

وی با بیان اینکه از همان روز اول بعد از انقلاب موضوع خودکفایی مطرح بوده است،‌گفت: صدای رهبری و تولید کننده ها در این خصوص در آمده است. چرا اینطور است؟ به نظر من به جای احساس باید ادراک مباحث را داشته باشیم.

آل اسحاق با تأکید براینکه از نظر فکری کاملاً زمینه آماده است که باید حمایت از تولیدات ملی انجام شود، تصریح کرد: آنچه مهم است این که آرزو و ایده زمانی عملیاتی می شود که واقعیت های آن موضوع را بتوان پیش بینی کرد.

وی این را هم گفت که در هر موضوع اقتصادی باید واقعیت های اقتصادی همان موضوع را پیش بینی کرد چراکه روابط حاکم بر اقتصاد روابط واقعی است؛‌از همین رو باید واقعیت ها به صورت واقعی، ادراکی و ریشه ای مورد بحث قرار گیرد.

این فعال اقتصادی بر درون زای برون نگر و واقعیت نگر آرمان گرا تأکید کرد و گفت: اگر با این محورها در اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی پیش برویم شاید به جایی برسیم.

*"مهر عدم ساخت داخل" ناموفق بود

به گزارش تسنیم، یحیی آل اسحاق در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تاریخ نشان میدهد که در مقطعی هر کالایی که می خواست وارد شود باید مهر عدم ساخت داخل را می خورد که این موضوع در گام نخست نتایج مثبتی داشت ولی در آینده بلای جان تولید شد.

وی با بیان اینکه این مُهر بلای جای تولید کننده، مصرف کننده و ... شده بود، تصریح کرد: ما تجربیات اینطوری هم داریم ولی گیر کار جای دیگری است. واقعیت این است که این مقوله عرضه و تقاضا دارد که آنها هم منافعی دارند اگر واقع نگر نباشیم و برای این ذینفعان حق واقعی قائل نباشیم هر جا را بگیریم مشکل از جای دیگر بیرون می زند.

آل اسحاق تاکید کرد که تولید کننده باید بداند که در یک فضای رقابتی کار می کند و با این نگاه باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهد چراکه بازار انحصاری مستمر نخواهد بود و روزی شکست خواهد خورد.

*تا از دولت عاملیتی عبور نکنیم مشکلات اقتصادی وجود خواهد داشت

آل اسحاق ریشه تمام مشکلات اقتصادی کشور را در این دانست که دولت از عاملیتی بعد از 36 سال نتوانسته به دولت حاکمیتی برسد و ادامه داد:  تازمانی که دولت از دولت عاملیتی و دخالتی به دولت حاکمیتی نرسد تمام این مشکلات را داریم.

وی افزود: اما مشکل بر نسخه ای است که دولت را در این تغییر مسیر کمک می کند؛ یکی از راه های تغییر این مسیر تقویت تشکل هاست. بنابراین راهکار جدی برای حل یک مشکل عمده کشور تقویت تشکل ها به گونه ای عملاً بتوانند دخالت داشته باشند،‌ است.

۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۴۷
تعداد بازدید : ۵۷۶