کشورهای همسایه بازار هدف صادرات برق ایران شده اند

کشورهای همسایه بازار هدف صادرات برق ایران شده اند
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به آنکه کشورهای اطراف به بازار هدف صادرات برق ایران تبدیل شده اند، گفت: در رابطه با همسایگان؛ تهاترهایی در حین قراردادها تعریف می شود، هرچند به طور کلی رابطه سیاسی، شرایطی ایجاد می کند که مقامات کشور، چنین ترجیحاتی را از حیث اولویت های صادراتی اعمال کنند.
روبرت بیگلریان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا؛ توسعه برق را یک اقدام بزرگ ملی دانست و افزود: صادرات به معنای عام منافع قابل توجهی برای کشور به همراه دارد و صادرات برق به کشورهای هم مرز و پیرامون نیز از امتیازاتی برخوردار است و برای توسعه آن، باید برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.

نماینده ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته در شرایط فعلی که کاستی هایی در بخش برق کشور داریم، اولویت با تامین برق داخل است اما بعید می دانم که توانیر این صادرات را بدون در نظر گرفتن مصرف داخلی انجام داده باشد.

وی افزود: البته ممکن است در بعضی بخش ها، کاستی و در بعضی حوزه ها، مازاد تولید داشته باشیم به همین دلیل می توانیم نسبت به توسعه صادرات برق مازاد اقدام کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ظرفیت های بسیاری برای بازار برق ایران در سایر کشورها فراهم شده است، گفت: فارغ از اینکه زیرساخت ها مسایلی دارند یا ندارند؛ اگر برای توسعه صنعت برق و صادرات آن ساز و کارهایی از سوی توانیر پیش بینی شده باشد، با توجه به اینکه صادرات برای کشور ایجاد درآمدزایی می کند، کاری عقلایی و اقتصادی است.

وی افزود: براساس آخرین اطلاعات، شبکه داخلی کشور به علل مختلف؛ ناکافی بودن زیرساخت ها یا فرسوده بودن بخشی قسمت ها، اگر هم در جایی کمبود و در جای دیگر مازاد داشته باشیم، امکان انتقال آن به تمام شبکه وجود ندارد که این مشکلات باید برطرف شود.

بیگلریان ادامه داد: تعدادی از کشورهای پیرامون ما مشکل تامین سوخت دارند و نمی توانند برق مورد نیاز خود را تولید کنند و از ایران مطالبه برق دارند بنابراین اگر با جمع بندی تمام عوامل به این نتیجه برسیم که صادرات به نفع کشور است، باید بسترهای مناسب را با ایجاد خطوط جدید فراهم کنیم تا بتوانیم میزان کنونی برق صادراتی را افزایش دهیم.

لازم به ذکر است؛ براساس تصمیم وزارت نیرو، برق به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه صادر و از آنجا صادرات به اروپا توسعه داده خواهد شد و علاوه بر کشورهای همسایه صادرت برق به کشورهایی هند و لبنان نیز صورت خواهد گرفت تا درآمد قابل قبولی نصیب کشور شود.
۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۴۳
تعداد بازدید : ۶۰۴