تولید اوپک به بالاترین رقم در ۱۹ ماه گذشته رسید

تولید اوپک به بالاترین رقم در ۱۹ ماه گذشته رسید
با افزایش تولید نفت عربستان، عراق و آنگولا تولید اوپک در ماه می امسال ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به بالاترین رقم از اکتبر ۲۰۱۲ تاکنون رسید.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری تسنیم، بر اساس جدیدترین تحقیق پلاتز از مقامات اوپک، مقامات صنعت نفت و تحلیلگران، تولید نفت اوپک در ماه می به 31.11 میلیون بشکه در روز رسید که 180 هزار بشکه در روز بیش از تولید ماه آوریل بود و بالاترین تولید ماهانه اوپک از اکتبر 2012 تاکنون بود.
مارگارت مک کوئیل، تحلیلگر پایگاه خبری پلاتز در این باره گفت: «در بیانیه اوپک پس از نشست 5 ژوئن اشاره شده بود که از اعضا خواسته شده تا به سقف تولید سازمان پایبند باشند... این درخواستی است که عمل به آن دشوار است، زیرا هیچ سهمیه ای برای کشورها وجود ندارد و سقف 30 میلیون بشکه در روز باید نفت عراق را نیز در بر بگیرد که سالهاست بخشی از سیستم مدیریت تولید اوپک نیست. با توجه به اینکه هم اکنون بحث اصلی حداقل بین بازیگران بزرگتر بر سر به دست آوردن سهم بیشتر از بازار است، به نظر محتمل است که فعلا تنها کاهش هایی که اتفاق می افتد غیرارادی باشد.»
از نظر افزایش تولید در ماه می، عربستان با افزایش روزانه 150 هزار بشکه، تولید خود را به 10.25 میلیون بشکه رساند. آنگولا و عراق هم به ترتیب تولید خود را 70 و 50 هزار بشکه افزایش دادند. افزایش های کمتری نیز در تولید کشورهای الجزایر، امارات و ونزوئلا رخ داد.
این افزایش ها که مجموعا 340 هزار بشکه در روز بود، تا حدی با کاهش 90 هزار بشکه ای تولید لیبی و کاهش کمتر تولید نفت کشورهای ایران، کویت، نیجریه و قطر جبران شد.
به نظر می رسد که عربستان قصد دارد در کوتاه مدت تولید خود را همچنان بالا نگه دارد. وزیر نفت عربستان هفته گذشته گفت، سیاست نفتی عربستان در دفاع از سهم خود از بازار جواب داده و تقاضا افزایش یافته و عرضه در حال کند شدن است. اما وی اذعان کرد که تثبیت و توازن مجدد بازار نفت زمان خواهد برد.
۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۴۸
تعداد بازدید : ۵۳۸