افزایش ۵میلیارد مترمکعبی ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طی ۴ سال آینده

افزایش ۵میلیارد مترمکعبی ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طی ۴ سال آینده
سرپرست شرکت ذخیره سازی گاز کشور گفت: با بهره برداری از سه مخزن ذخیره سازی گاز، ظرف چهار سال آینده ۵ میلیارد متر مکعب به ظرفیت ذخیره سازی گاز کشور اضافه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شرکت ملی گاز ایران، منوچهر طاهری با اشاره به اینکه هم اکنون بررسی های مطالعاتی به منظور کشف استعداد ذخیره‌سازی گاز در سه مخزن در دست انجام است، افزود: یکی از این مخازن قزل تپه است که طی سال های گذشته به دلایل مختلف بهره برداری از این مخزن به صرفه نبود.

وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده نشان می دهد ایجاد تأسیسات در مخزن قزل تپه برای ذخیره سازی گاز طبیعی دارای توجیه اقتصادی است، گفت: این مخزن در شمال شرقی استان گلستان قرار گرفته است و از آنجا که ایجاد مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی در استانهای شمالی کشور منجر به کاهش هزینه‌های انتقال گاز طبیعی از فازهای پارس جنوبی به شمال ایران خواهد شد، مخزن قزل تپه از موقعیت عالی برای ذخیره سازی گاز برخوردار است.

طاهری، گنبد نمکین نصرآباد کاشان را از دیگر مخازن در دست بررسی برشمرد و گفت: هم اکنون در حال آماده سازی مقدمات برای حفر چاه آزمایشی در این مخزن هستیم.

سرپرست شرکت ذخیره سازی گاز کشور از مخزن آبخوان یورتشا به عنوان سومین مخزن نام برد و گفت: بر روی این پروژه تاکنون مطالعات زیادی انجام شده است و این مخزن استعداد ذخیره سازی گاز را دارد؛  ارزش این مخزن به دلیل قرار گرفتن در قلب تهران است. اجرای این پروژه به شکل قرارداد BOT (ساخت– بهره برداری– واگذاری) به مناقصه خواهد رفت.

وی افزود: فراخوان اجرای این پروژه داده شده است و پس از جمع آوری اطلاعات از شرکت های متقاضی، احراز صلاحیت شرکتها در دست رسیدگی است و همزمان در حال تدوین شرایط و مفاد قرارداد هستیم.
سرپرست شرکت ذخیره سازی گاز اعلام کرد: به منظور تقویت شبکه گازرسانی غرب کشور نیز مخازنی شناسایی شده که در صورت تحویل به شرکت ذخیره سازی گاز، فعالیت‌های مطالعاتی بر روی این مخازن آغاز خواهد شد.

۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۳۷
تعداد بازدید : ۵۷۷