تولید زیست محیطی فرآورده های نفتی در پالایشگاه پایتخت

تولید زیست محیطی فرآورده های نفتی در پالایشگاه پایتخت
طرح بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه شهید تندگویان تهران با هدف مدیریت مصرف انرژی و کاهش سوخت و ضایعات، رعایت الزامات زیست محیطی و کاهش گوگرد در دو محصول نفت گاز و نفت سفید تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه شهید تندگویان از طرح‌های زیست محیطی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت است که با اجرای آن، افزون بر تولید حدود 110 تن گوگرد در پالایشگاه، بخشی از خوراک ورودی پالایشگاه نیز تغییر کرده و فرآورده های آن بر اساس استانداردهای یورو 4 اروپا ارائه می‌شود.

پالایشگاه شهید تندگویان حدود 15 درصد ظرفیت پالایشگاهی ایران را تشکیل می‌دهد و با توجه به نزدیکی به شهر تهران (فاصله 15 کیلومتری) عمده نیاز مصرفی سوخت شهر تهران به خصوص بنزین را تامین می‌کند.

در راستای اجرای این طرح، خوراک این پالایشگاه از نفت خام آسیای میانه و اهواز آسماری به مارون و دزفول شمالی و اهواز آسماری تغییر می یابد. همچنین واحد گوگردزدایی از نفت سفید با ظرفیت تولید روزانه 31 هزار و 500 بشکه، گوگردزدایی از نفت گاز با ظرفیت تولید روزانه 53 هزار بشکه و واحد تولید هیدروژن، بازیافت گوگرد و تولید برق و بخار راه‌اندازی می شود.

علاوه بر این واحدها، واحدهای برج خنک کننده، جامد سازی گوگرد، تولید آب دمین، تصفیه گاز ترش و تاسیسات جدید شامل مخازن و مشعل از دیگر واحدهای این طرح است.

کاهش گوگرد در دو محصول نفت گاز و نفت سفید پالایشگاه شهید تندگویان مطابق استاندارد سال 2009 اروپا، رعایت الزامات زیست محیطی، مدیریت مصرف انرژی ، کاهش سوخت و ضایعات از اهداف اجرای این طرح هستند.

قرارداد طرح بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه شهید تندگویان با ارزش 500 میلیون دلار در سال 1386 بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران منعقد شده و زمان بهره برداری کامل از این طرح پایان سال جاری پیش بینی شده است.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، 58 هزار متر مکعب عملیات خاکی، 40 هزار متر مکعب عملیات بتنی، 380 هزار اینچ قطر جوشکاری لوله، 436 کیلومتر کابل کشی برق و ابزار دقیق و همچنین نصب یک مخزن کروی و 15 مخزن استوانه ای از جمله احجامی است که در ساختمان و نصب این طرح برآورد شده است.

تاکنون واحدهایی از این طرح به بهره برداری رسیده یا آماده بهره برداری است که در این بخش می توان به واحد هیدروژن با ظرفیت تولید روزانه 42 میلیون فوت مکعب هیدروژن اشاره کرد که هدف از احداث این واحد تولید هیدروژن مورد نیاز برای سولفور زدایی واحدهای تصفیه نفت سفید و گازوئیل و افزایش ظرفیت بنزین ذکر شده است.

هزینه ارزی احداث این واحد که آماده بهره برداری است ، شش میلیون و 490 هزار یورو و هزینه ریالی آن بیش از 125 میلیارد و 773 میلیون ریال برآورد شده است و یک میلیون و 300 هزار نفر ساعت در مراحل ساخت و نصب این واحد کار کرده اند.

همچنین واحد تصفیه نفتای سبک طرح بنزین سازی این پالایشگاه مشتمل بر سه واحد تا پایان دی ماه جاری راه اندازی خواهد شد. عملیات ساختمان و نصب دو واحد دیگر از واحدهای بنزین سازی این طرح پایان یافته و در حال پیش راه اندازی است.

'محسن قدیری' مدیرعامل پالایشگاه شهیدتندگویان تهران پیش از این اعلام کرد که واحد گوگردسازی طرح بهینه سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تنها واحدی است که در سال آینده (سه ماه نخست سال 91) به بهره برداری می رسد.

به گفته ی وی با بهره برداری از طرح بنزین سازی و بهینه سازی پالایشگاه شهید تندگویان و ساخت واحد تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون گوگرد موجود در گازوییل و بنزین تولیدی این پالایشگاه به 10 پی‌پی‌ام و در نفت سفید به 40 پی‌پی‌ام خواهد رسید و فرآورده های آن بر اساس استاندارد یورو 5 اروپا تولید می شود.

در راستای تولید زیست محیطی، بنزین با اکتان 87 حاصل از واحد ایزومریزاسیون این پالایشگاه نیز برخلاف بنزین تولیدی سایر بخش ها که داری ترکیبات حلقوی زیادی هستند، به دلیل اینکه ترکیبات آیزوپارافینی بیشتری دارد به عنوان مرغوب ترین بنزین تولیدی پالایشگاه ها محسوب می شود.

علاوه بر این، بنزین تولیدی این واحد عاری از ترکیباتی نظیر نیتروژن، گوگرد، اکسیژن، الفین، آروماتیک و بنزن است.

پالایشگاه تهران مشتمل بر 2 پالایشگاه جنوبی و شمالی و یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور است. پالایشگاه شماره یک (جنوبی) در سال 1347 با ظرفیت 85 هزار بشکه در روز راه اندازی و پس از آن در سال 1352 پالایشگاه شماره 2 (شمالی) با ظرفیت یکصد هزار بشکه ایجاد شد. اکنون با تغییراتی که در این دو واحد داده شده در مجموع ظرفیت این پالایشگاه به 250 هزار بشکه در روز رسیده است.

۱۸ دی ۱۳۹۰ ۱۷:۵۹
ایرنا |
تعداد بازدید : ۱,۱۵۷