لابی گسترده خارجی‌ها برای تبدیل ایران به بازار مصرف برندهای خارجی

لابی گسترده خارجی‌ها برای تبدیل ایران به بازار مصرف برندهای خارجی
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزت صنعت نفت گفت: در جلسات متعددی از سرمایه گذاران ایرانی که در تولید سرمایه گذاری کرده اند دعوت می کنند که به اخذ نمایندگی از برندهای خارجی اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیامک صمیمی در نشستی خبری اظهار داشت: قانون حداکثر استفاده از توان داخلی در سال 76 ابلاغ شد و در سال 91 اصلاحاتی روی آن انجام شد و این قانون هم اکنون جاری است.

وی افزود: این قانون یک شاه بیتی دارد که ما در آن نتوانسته ایم با وزارت صنعت به توافق برسیم و آن این است که در متن این قانون تصریح شده که ارجای کار باید به شرکت های داخلی باشد، در دولت قبلی که به این مسئله توجهی نشد، در سال 92 با وزرات صنعت در دولت جدید جلسات متعددی داشتیم تا این قانون با ارائه دستورالعمل هایی اجرایی شود که به ما گفتند خودتان این دستورالعمل ها را اماده کنید، دستورالعمل ها را خردادسال گذشته آماده کردیم و با معاونت صنعت وزارت صنعت نهایی شد اما تا امروز بعد از گذشت یکسال هنوز اجرایی نشده اند.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزت صنعت نفت تصریح کرد: وزارت صنعت کار را به خارجی ها ارجاع می دهد و در نهایت بندی می آورد که 3 یا 5 یا 10 یا 15 درصد از سهم ساخت در این کار با توان داخلی صورت بگیرد؛ در حالیکه طبق قانون، بازار کار داخلی برای سازندگان و تولیدکنندگان داخلی است و کار باید به تولیدکننده داخلی ارجاع شود.

وی ادامه داد: مثلا طرحی فولادی به خارجی ها ابلاغ شده و گفته اند که 3 درصد هم از توان داخلی در تأمین تجهیزات آن استفاده شود.

صمیمی با بیان اینکه روازنه با واردات کالاهایی مواجه ایم که مشابه آن در داخل کشور ساخته می شود، گفت: نکته جالب توجه این است که وزارت صنعت از ما استعلام می کند که فلان کالا که درخواست وارداتش وجود دارد مشابه داخلی دارد یا نه، ما اعلام می کنیم مشابه داخلی دارد؛ با این وجود در نهایت می بینیم معافیت های مالیاتی برای واردات همین کالا به واردکنندگان تعلق می گیرد.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اذعان داشت: پالیاشگاه شازند یک کاتالیستی از خارج از کشور وارد کرده که مشابه ان در داخل تولید می شود و یا پالایشگاه آبادان یک سری پمپ های فرآیندی وارد کرده که تمام در داخل کشور تولید می شوند، ما که اعلام کردیم اینها مشابه داخلی دارند چرا وارد می شود، یک واسطه ای در تماس با ما اعلام کرد انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت یک میلیارد تومان پول بگیرد و بگذارید ما وارد کنیم تا 5 میلیارد تومان معافیت مالیاتی بگیریم.

وی افزود: ما سال گذشته طی نامه ای به وزیر صنعت این مسائل و مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد را مطرح کردیم، اما این نامه در کشوی ایشان خاک می خورد و هیچ جوابی به ما نداده اند.

صمیمی با بیان اینکه نباید تمامی برندسازی ها و توانمندی هایی که در زمان تحریم ها بدست آورده ایم در صورت لغو تحریم ها نابود شوند، گفت: دولت های خارجی و برخی سفارت خانه هایشان در ایران جلسات زیادی می گذارند و به دنبال باز کردن بازار ایران برای سرمایه گذاری خارجی هستند.

وی افزود: از سرمایه گذاران ایرانی که در تولید سرمایه گذاری کرده اند دعوت می کنند که به اخذ نمایندگی از برندهای خارجی اقدام کنند تا با رفع احتمالی تحریم ها، بازار ایران مملو از برندهای خارجی شود.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزت صنعت نفت خاطرنشان کرد: به نظر می رسد اینجا یک وادادگی دارد اتفاق می افتد و بازاری که باید در اختیار داخلی ها باشد، دارد به سمت تبدیل شدن به بازار مصرف خارجی ها می رود.

۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۵۸
تعداد بازدید : ۶۵۱