پیشرفت ٩٥ درصدی ساخت سوپر پایلوت ککینگ در پژوهشگاه صنعت نفت

پیشرفت ٩٥ درصدی ساخت سوپر پایلوت ککینگ در پژوهشگاه صنعت نفت
مسئول طرح توسعه دانش فنی ککینگ تأخیری از ساخت سوپرپایلوت این واحد با ظرفیت ٢ بشکه در بچ با هدف دستیابی به دانش فنی آن در پژوهشگاه صنعت نفت خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا جواد ایوک پور در گفتگو با خبرنگار با اشاره به تولید سالانه حدود ٤٧٥ هزار تن آلومینیوم در کشور اظهار کرد: حدود ٢٠٠ هزار تن کک نفتی آندی در سال مورد نیاز کشور است.

مسئول طرح توسعه دانش فنی ککینگ تأخیری افزود: پژوهشگاه صنعت نفت هم اکنون در کنار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، توسعه دانش فنی ککینگ تأخیری را در دست دارد.

وی با اشاره به این که این طرح از شناسایی، نمونه گیری و آنالیز خوراکهای موجود در کشور آغاز شد، گفت: تمام خوراکهایی که در کشور برای این واحد مناسب بود، شناسایی شدند و مطالعاتی بر روشهای کاهش گوگرد و فلزات آن انجام شد تا کک نهایی به کیفیت مطلوب برای آندسازی برسد.

ایوک پور با اشاره به ساخت پایلوت این واحد، یادآور شد: داده گیری از پایلوت، شبیه سازی صنعتی و شبیه سازی تجهیزات با روش CFD، امکان سنجی و در نهایت تهیه بسته طراحی مهندسی برای یک واحد صنعتی در کشور از سوی پژوهشگاه در حال انجام است.

وی با اشاره به این که از سیستم آزمایشگاهی در حد ٥٠ گرم کک به ازای هر بچ گرفته شد، تصریح کرد: در فاز نخست، این سیستم به یک پایلوت کوچک که از آن ٢٠ کیلوگرم کک به ازای هر بچ گرفته می شود، توسعه داده شد و هم اکنون پژوهشگاه در حال ساخت یک واحد تولید کک اسفنجی با ظرفیت ٢ بشکه در بچ برای دستیابی به دانش فنی آن است.

ایوک پور در تعریف فرآیند کک سازی اظهار کرد: ککینگ یا کک سازی، فرآیند افزایش کیفیت ته مانده ها و محصولات سنگین است که تمام محصولات و پسماندهای سنگین پالایشگاه می توانند برای این منظور به این واحد تزریق شوند.

وی با اشاره به این که عمده خوراک واحد ککینگ، ته مانده برج تقطیر در خلا است، افزود: برج تقطیر سنگین ترین جزء نفت خام ورودی که ته مانده تقطیر در خلا است را جداسازی می کند که این ته مانده بیشتر به مصرف نفت کوره می رسد و قیمت پایین تری نسبت به سایر ترکیبات نفتی دارد.

ایوک پور با اشاره به این که ککینگ تأخیری از نظر افزایش کیفیت پسماندهای پالایشگاهی و تولید کک نفتی مورد نیاز صنایع اهمیت دارد، گفت: در این فرآیند حدود ٦٠ درصد محصولات سبک تر تولیدی از ته مانده تقطیر به محصولات میان تقطیر تبدیل می شوند که قابلیت استفاده در بنزین سازی و گازوئیل سازی را دارند و حدود ٣٠ درصد آن به کک نفتی مورد استفاده صنایع مختلف و ١٠ درصد آن تبدیل به گاز می شود.

مسئول طرح توسعه دانش فنی ککینگ تأخیری در پژوهشکده پالایش ادامه داد: با توجه به کیفیت خوراک ورودی و شرایط عملیات ککینگ تأخیری، سه نوع کک اسفنجی، گرافیتی و دانه ای یا شات کک در این فرآیند تولید می شود.

وی با اشاره به این که کک دانه ای دارای کمترین کیفیت است و به مصرف سوخت می رسد، یادآور شد: کک دانه ای، حدود ٧٥ درصد کک تولیدی دنیا را شامل می شود که بسیاری از صنایع مانند نیروگاهها، تولید برق در پالایشگاهها و صنعت سیمان از این کک استفاده می کنند.

ایوک پور با بیان این که کک گرافیتی دارای بالاترین کیفیت است و بیشتر در فولادسازی و صنایع فلزی مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: کک اسفنجی نیز از نظر کیفیت میان کک دانه ای و گرافیتی قرار دارد و به مصرف آندسازی در صنایع آلومینیوم سازی می رسد که به ازای هر تن آلومینیوم، حدود ٤٥٠ کیلوگرم کک نفتی کلسینه با گرید آند مورد نیاز است.

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۳۳
تعداد بازدید : ۷۶۵