بازگشت نفت ایران جلوی برقراری توازن در بازار را می‌گیرد

بازگشت نفت ایران جلوی برقراری توازن در بازار را می‌گیرد
اگر نفت ایران قبل از پایان امسال به بازار برگردد، این مانع از کاهش فصلی ذخایر خواهد شد که معمولا در سه ماهه پایانی سال اتفاق می افتد و در نتیجه جلوی برقراری توازن مجدد در بازار را خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از رویترز، یک سال پس از آغاز یکی از بزرگترین افت قیمت های تاریخ بازار نفت، هنوز عامل اصلی این کاهش یعنی فزونی عرضه در بازار پابرجاست.
در حالی که عرضه همچنان به رشد خود ادامه می دهد، چشم انداز اقتصادی در چین، مهمترین مصرف کننده انرژی جهان تیره و تار شده است.  در عین حال تقاضا برای نفت در چین به یکی از معدود نقاط درخشان بازار نفت تبدیل شده است.
تولید بالای کشورهای عضو اوپک و احتمال بازگشت نفت ایران به بازار نیز از دیگر عواملی است که موجب می شود احتمال بروز آشفتگی بیشتر در قیمت ها چندان دور از ذهن نباشد.
قیمت نفت سال گذشته در چنین روزهایی سقوط خود را آغاز کرد و نفت برنت از 116 دلار به حدود 45 دلار در ماه ژانویه رسید.
هرچند قیمت ها از ماه ژانویه به این طرف اندکی ترمیم شده، اما نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه استراتژی اوپک در ادامه تولید بالا عوامل پایه ای بازار را دستخوش تغییر کرده است.
توماس وارگا، تحلیلگر موسسه پی وی ام در این باره گفت: «عامل کاهنده واقعی در بازار تولید اوپک است که از 29.79 میلیون بشکه در سال گذشته به بیش از 31 میلیون بشکه رسیده است. من فکر می کنم این مهمترین تغییر بنیادین در بازار در 12 ماه گذشته بوده است.»
آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا که در ماه جاری منتشر شد نشان می دهد، فزونی عرضه جهانی نفت یا تولید در برابر مصرف، از زمان پایان سه ماهه دوم سال گذشته تاکنون، بیش از دو برابر شده و به 2.6 میلیون بشکه در روز رسیده است.
ویکاس دویودی، تحلیلگر بازار انرژی گفت: «وضعیت توازن عرضه و تقاضا روشن نیست. از برخی جهات ما فکر می کنیم این وضعیت در حال بدتر شدن است.»
این در حالی است که احتمالا نفت بیشتری در ماه های آینده به بازار روانه خواهد شد.
به گفته تجار، اگر نفت ایران قبل از پایان امسال به بازار برگردد، این مانع از کاهش فصلی ذخایر خواهد شد که معمولا در سه ماهه پایانی سال اتفاق می افتد و در نتیجه جلوی برقراری توازن مجدد در بازار را خواهد گرفت.

 

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۴۷
تعداد بازدید : ۵۷۳