تلاش برای باقی ماندن مدیریت پتروشیمی دماوند در NPC

تلاش برای باقی ماندن مدیریت پتروشیمی دماوند در NPC
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: در صورت پیدا نشدن خریدار برای مجتمع پتروشیمی دماوند، تلاش برای باقی ماندن مدیریت این مجتمع تحت نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا عباس شعری مقدم در گفتگو با خبرنگار با اشاره به این که  فروش مجتمع پتروشیمی دماوند به صورت بخشهای جداگانه خواهد بود، افزود: در این روش، مجتمع به چند شاخه تقسیم شده و هر شاخه به صورت BOO (احداث، تملک و بهره برداری) به متقاضیان واگذار می شود؛ وانگهی در صورت واگذاری به این شیوه، شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید تاسیسات جانبی و زیر بنایی را حفظ کند.

وی با تاکید بر این که شرکتهای خصوصی خریدار بخشهای مختلف پتروشیمی دماوند در نهایت محصول تولیدی را به شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار و این شرکت این محصولات را به مصرف کنندگان عرضه می کند، گفت: مصرف کنندگان علاقمند نیستند برای خرید محصول با عده زیادی طرف باشد.

همکاری عملیاتی با خارجی ها نداشتیم

معاون وزیر نفت با اشاره به مذاکره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکتهایی از آلمان و سوییس گفت: این مذاکره ها تاکنون به امضای برخی تفاهم نامه منجر شده اما این تفاهم نامه هنوز عملیاتی نشده است.

به گزارش شانا، پیش از این حسین شهریاری، مدیرعامل پتروشیمی دماوند با اعلام خبر بهره برداری از فاز نخست پتروشیمی دماوند در سال ٩٤،‌ به اولویت دار شدن این شرکت پس از تفاهمنامه لوزان اشاره کرده و گفته بود: بر اساس برنامه ریزی، سومین مرحله اعلام واگذاری شرکت پتروشیمی دماوند در اردیبهشت ماه برگزار می شود و اگر سرمایه گذاران در این مرحله نیز مانند ٢ مرحله پیش از واگذاری استقبال نکنند، این شرکت در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی باقی می ماند.

شهریاری با اشاره به استقبال نشدن از واگذاری شرکت پتروشیمی دماوند به دلیل سرمایه گذاری بالایی که در آن صورت گرفته است، گفته بود: بر اساس برنامه فاز نخست، واحد برق دماوند مردادماه و واحد بخار آن پاییز به بهره برداری می رسد.

وی در باره میزان تولید برق و بخار در فاز نخست اظهار کرده بود:‌ ظرفیت نصب شده بخش بخار ۶۰۰ تن در ساعت است و در مرحله نخست در فصل پاییز ۲۰۰ تن در ساعت بخار تولید می شود، همچنین ظرفیت نصب شده نیروگاه برق نیز ۳۰۰ مگاوات بوده که در مرحله نخست ٩٠ مگاوات برق تولید می شود.

مدیر عامل پتروشیمی دماوند در باره برنامه پیش روی این واحد پتروشیمی نیز تاکید کرده بود: برنامه این شرکت به واگذار شدن یا نشدن آن بستگی دارد، از این رو پس از مشخص شدن وضع مالکیت دماوند،‌ در باره آن برنامه ریزی صورت می گیرد.

نیروگاه برق و بخار شرکت پتروشیمی دماوند از دو بخش برق و بخار برای خدمات دهی به شرکتهای فاز ۲ پتروشیمی منطقه ویژه پارس عسلویه تشکیل شده است.

بر این اساس، واحد برق شامل ۱۲ واحد توربین گازی هر یک به ظرفیت ۱۶۲مگاوات و در مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاه ۱٩۴۴ مگاوات در شرایط ایزو است.

برآورد مصرف واحدهای فاز۲ معادل ۱۵۰۰ تا ۱۵۳۰ مگاوات در شرایط عادی و بیشینه است.

با توجه به حجم عظیم سرمایه‌گذاری پروژه‌های یوتیلیتی بخش دریایی پتروشیمی دماوند، ابتدا عملیات اجرائی فاز ۱ طرح، به همراه بخش دریایی کل پروژه آغاز شده است و در مرحله کنونی پروژه نیروگاه فاز نخست با پیشرفت حدود ٩۵ درصدی تا چندماه آینده به بهره برداری می رسد.

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۲۸
تعداد بازدید : ۵۵۱