نقشه نخستین راه آهن نفتی و بین شهری ایران تهیه شد

نقشه نخستین راه آهن نفتی و بین شهری ایران تهیه شد
نقشه راه آهن مسجد سلیمان، نخستین راه آهن نفتی و بین شهری ایران که نیروی انسانی، خدمات و تجهیزات را از "درخزینه" در حاشیه کارون به مسجد سلیمان می رساند، پس از یک سال تحقیق، بررسی و نقشه یابی، تهیه و ترسیم شد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا، این خط آهن که نزدیک به سه دهه، میلیونها تن کالا، تجهیزات و صدها هزار نفر نیروی انسانی را به مسجد سلیمان منتقل کرد، ٥٧ کیلومتر طول داشت و فاصله میان دو خط آن ۷۶ سانتیمتر بود.

پرویز آریان فر از مهندسان شاغل در مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که این نقشه را پس از ماهها تحقیق، بررسی و مسیریابی با همکاری اداره های روابط عمومی و مهندسی نقشه برداری مناطق نفتخیز تهیه کرده، یادآور شد: پیش از آن که خط آهن درخزینه به مسجد سلیمان ایجاد شود، تنها راه دسترسی به مسجد سلیمان، راه آبی شاخه شمالی کارون (گرگر) بود.

آریان فر افزود: تجهیزات مورد نیاز حفاری چاه نفت و بعدها تجهیزات شرکت نفت، توسط کشتی های بخار ویژه ای که به آنها مَرکب گفته و میان درخزینه و اهواز در رفت و آمد بودند به درخزینه منتقل می شد. این تجهیزات در بارانداز درخزینه، به وسیله دو جرثقیل بزرگ و کوچک استیمی (بخار) از لنجها پیاده و از آنجا به وسیله گاری و حیوانات بارکش تا مسجد سلیمان حمل می شدند؛ تا این زمان هنوز هیچ جاده ای وجود نداشت.

به گفته وی در سال ۱۹۲٠میلادی (۱٢٩٩ شمسی) عملیات ساخت خط آهنی میان درخزینه و مسجد سلیمان آغاز و در سال ١٩٢٢ آماده شد و این خط آهن در سه دهه از سال ١٩٢٣ میلادی (١٣٠٢ خورشیدی) تا سال ١٩٤٩ میلادی (١٣٢٨ خورشیدی) نقش بسیار مهمی در صنعت نفت و توسعه حوزه مسجدسلیمان ایفا کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موزه و اسناد صنعت نفت ایران، نقشه حاضر با استفاده از آثار به جا مانده از خط آهن باوجود گذشت زمان و فرسایش ناشی از عوامل طبیعی و فعالیتهای انسانی، تهیه شده است.

در این نقشه علاوه بر مسیر کامل خط آهن، ١٢ ایستگاه، سه پل بتونی که برخی به طور کامل تخریب شده و بقایای برخی دیگر هنوز وجود دارد، تعداد چهار باب ساختمان سازمانی که از سوی شرکت نفت انگلیس و ایران (A.P.O.C) ساخته و در اختیار کارکنان گذاشته شده بود و تاسیسات این خط آهن شناسایی و مشخص شده اند.

خط آهن درخزینه به مسجد سلیمان را می توان نخستین راه آهن بین شهری در ایران به حساب آورد، زیرا ١٥ سال پیش از خط آهن سراسری ایران کشیده شد و پیش از آن تنها خط آهن هشت کیلومتری تهران به شهر ری تاسیس شده بود.

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۱۰
تعداد بازدید : ۶۵۲