شاخص بهره‌برداری از منابع آبی یک فاجعه است

شاخص بهره‌برداری از منابع آبی یک فاجعه است
معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی گفت: شاخص بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی در کشور نه تنها نسبت به دنیا مناسب نیست بلکه در حد فاجعه است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار ایسنا در اردبیل، علی مراد اکبری امروز - چهارشنبه - در مراسم آغاز بهره برداری از یک پروژه آبیاری گفت: شاخص استفاده از آب در دنیا تا 10 درصد مطلوب، تا 20 درصد بحرانی متوسط، تا 40 درصد را بسیار بحرانی و بیش از 60 درصد در حد فاجعه است که با توجه به اینکه شاخص بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی در ایران به 74 درصد رسیده است یک فاجعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد دشت‌های ممنوعه کشور از 297 به 353 مورد رسیده است، تصریح کرد: در سال 1392 حدود 9 میلیارد مترمکعب بیلان منفی از سفره‌های زیرزمینی داشتیم.

اکبری با بیان اینکه 130 میلیارد مترمکعب از منابع زیرزمینی کشور برداشت شده که برای کشور یک مشکل اساسی است، خاطرنشان کرد: این اعمال، اتفاقات فاجعه بار زیست محیطی به همراه خواهد داشت که باید با مدیریت منابع در اختیار، از این نوع بحران ها عبور کنیم.

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت تدبیر و امید توجه جدی به منابع آبی داشته و امسال بالغ بر 200 میلیارد تومان برای سد خدآفرین اردبیل تخصیص اعتبار انجام شده است.

به گفته وی 45 میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار اعتبار در نظر گرفته شده که باید از این فرصت استفاده کرد و بتوانیم این منابع را برای رونق بخش کشاورزی به طور مطلوب جذب کنیم.

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۲۴
تعداد بازدید : ۶۱۰