درآمد اوپک به کمتر از یک تریلیون دلار رسید

درآمد اوپک به کمتر از یک تریلیون دلار رسید
ارزش صادرات نفت اوپک در سال 2014 برای اولین بار از سال 2010 به کمتر از یک تریلیون دلار رسید.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از وال استریت ژورنال، گزارش سالانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نشان می‌دهد که ارزش مالی صادرات نفت اعضای اوپک در سال 2014 برای اولین بار طی چهار سال گذشته به کمتر از یک تریلیون دلار رسیده و نشان می‌دهد که کاهش قیمت نفت در سال گذشته به این سازمان لطمه زده است.

ارزش صادرات سازمان کشورهای صادر کننده نفت از یک تریلیون و 112 میلیارد دلار در سال 2013 به 993 میلیارد و 300 میلیون دلار در سال گذشته میلادی تنزل کرد زیرا بهای نفت از بشکه ای 114 دلار در تابستان گذشته به کمتر از 60 دلار در پایان سال 2014 سقوط کرد.

این گزارش نشان می‌دهد که قبل از تصمیم تاریخی این سازمان در ماه نوامبر مبنی بر کنار گذاشتن نقش تنظیم بازار از طریق کاهش تولید، این تغییرات در حال تکان دادن صنعت نفت و 12 عضو اوپک بوده است. اکنون اعضای اوپک با ظرفیت بالایی در حال تولید و دفاع از سهم بازار خود در برابر شرکت‌های نفتی خصوصی و دیگر تولیدکنندگان هستند.

اوپک قبل از رسیدن به سطح تولید حدود 31 میلیون بشکه در روز در سال جاری در سال 2014 به طور متوسط روزانه 30 میلیون و700 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد که نسبت به سال قبل تر روزانه 160 هزار بشکه کاهش داشت. سهم این سازمان از عرضه نفت جهانی از 33.5 درصد به 32.6 درصد تنزل کرده است.

اوپک با استناد به منابع ثانویه نظیر تحلیلگران و منابع صنعت نفت می‌گوید، کاهش اصلی در عرضه از سوی لیبی بوده است.

آخرین باری که ارزش صادرات اوپک به کمتر از یک تریلیون دلار رسید در سال 2010 بود که 745 میلیارد دلار شد. بهای نفت پس از آن افزایش یافت و به مدت سه سال در محدوده بشکه‌ای 100دلار باقی ماند که این امر درآمد اعضای اوپک را افزایش داد.

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۲۷
تعداد بازدید : ۵۶۹