سوءاستفاده برخی از اصناف از موضوعات آبی

سوءاستفاده برخی از اصناف از موضوعات آبی
کیفیت آب شرب از جمله موضوعاتی است که به دلیل اهمیت آن هر از گاهی مورد نقد و بررسی برخی از مسئولان و کارشناسان این بخش قرار می گیرد اما در این بین برخی اظهار نظرها موجب تشویش اذهان عمومی می شود که برای عده ای از اصناف مفید است و نان دارد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، براساس آمارهای رسمی، فقط شش درصد مصرف آب در ایران، مصرف آشامیدنی است. ۹۲ درصد بقیه در بخش کشاورزی و ۲ درصد دیگر در بخش صنعت مصرف می شود. با وجود این، مصرف آب شرب در ایران، سه برابر مصرف جهانی است! آیا چنین وضعیت اسفباری تنها نتیجه الگوهای رفتاری نامناسب ایرانی ها در استفاده از مصارف آب خانگی است یا به عوامل دیگری نیز در این زمینه باید توجه کرد؟ 

اهمیت این ماده حیاتی سبب گردیده تا مباحث مربوط به کیفیت آب شرب همواره مورد توجه برخی از افراد غیرکارشناس و غیرمسئول قرار گیرد و با وجودی که متولیان کیفیت آب شرب را خط قرمز اعلام کرده اند اما انتقادات و اظهار نظرهای غیرکارشناسی در این خصوص همواره ادامه دارد.

از سوی دیگر با توجه به شرایط آب و هوایی نامناسب بخصوص کاهش حجم بارش ها و بارندگی ها که تاثیر نامطلوبی بر میزان ذخایر آبی کشور گذاشته نیز فضا را برای بهره گیری از برخی تکنولوژی ها با هدف افزایش کیفیت و بهره گیری بهینه از آب فراهم آورده است.

با وجودی که فرآیند تصفیه آب هزینه های بالایی دارد این ماده حیاتی در حال حاضر با قیمت پایینی از طریق لوله تحویل مشترکان می شود و این در حالی است که در اغلب کشورها تنها آب بهداشتی از طریق لوله تحویل مشترکان می گردد.

به هر صورت کیفیت آب موضوعی نیست که هر از گاهی ملتهب گردد زیرا به اعتقاد حمید چیت چیان وزیر نیرو کیفیت آب شرب خط قرمز نظام است و این در حالی است که بزرگترین شبکه آزمایشی کشور در روستاها و شهرها متعلق به وزارت نیرو است.

البته در کنار آزمایشگاه های فعال در وزارت نیرو برای سنجش کیفیت آب شرب مصرفی مردم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز آزمایشگاه هایی دارد که شبکه و کیفیت آب شرب را به صورت مستمر بررسی می کند.

در همین رابطه حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت سهامی مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز به صراحت بیان کرده که خط قرمز وزارت نیرو کیفیت آب شرب است لذا تلاش می کنیم آب مصرفی مردم با کیفیت باشد.

وی درخصوص انتشار اخباری مبنی بر وجود نیترات در آب تهران نیز اظهار داشت: حتی اگر در مناطقی میزان نیترات نزدیک به استاندارد باشد با مخلوط کردن آب با سایر منابع موجود سعی می کنیم میزان نیترات را کنترل نمائیم.

جانباز تصریح کرده از سالی که به دلیل کمبود باران در بخش آب بحران کیفی به وجود آمد اعلام کردیم که خط قرمز وزارت نیرو موضوع کیفیت آب است و تلاش ما بر این است که در فضای کارشناسی با همکاری ارگان های ذیربط و متولیانی چون وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست شرایطی را به وجود بیاوریم که آب مصرفی مردم، آبی با کیفیت مطلوب باشد.

در هر صورت با طرح موضوع کاهش کیفیت آب کسب و کار فروشندگان دستگاه های تصفیه آب رونق می گیرد و با معرفی خود به عنوان نماینده سازمان آب و فاضلاب و یا هر اقدامی در جهت فضاسازی و بی کیفیت جلوه دادن آب تلاش دارند تا فروش کالای خود را افزایش دهند.

در حالی که متولیان آب به مشترکان مستمرا تاکید می کنند که فریب تبلیغات فروشندگان دستگاه های تصفیه آب را نخورند و شرکت آب و فاضلاب کشور نیز به مشترکان اطمینان داده که ضمن تاکید بر بالا بودن کیفیت آب شرب با هیچ سازمان و یا موسسه حقیقی یا حقوقی در زمینه فروش و یا ارایه خدمات دستگاه های تصفیه آب همکاری و یا مشارکت نداشته لذا هرگونه ادعایی در این زمینه کذب و قابل پیگرد قانونی است و شهروندان باید هوشیار باشند تا مورد سوءاستفاده برخی افراد سودجو قرار نگیرند.

بنابراین شهروندان باید توجه داشته باشند آبی که از طریق لوله ها به آنها تحویل می شود همواره مورد کنترل آزمایشگاه های متعدد قرار می گیرد و از کیفیت بالایی برخوردار است و از طرفی اگرچه بازی با عناوینی همچون کیفیت آب به مزاج برخی افراد خوش می آید ولی باید توجه داشت که برای امرار معاش و یا کسب درآمد نمی توان به هر قیمتی متوسل شد.

یه هر حال خبر ها حکایت از آن دارند که علاوه بر تهران، تعداد زیاد دیگری از شهرهای ایران نیز به طور جدی با مشکل کم آبی مواجه هستند. براساس بررسی انجام شده، در کنار اصلاح الگوی مصرف به عنوان وظیفه ای شهروندی، اصلاح طراحی ها و تکنولوژی ها در زمینه مواردی که معمولا نادیده گرفته می شود یعنی استحمام، سرویس بهداشتی، ظرفشویی، نظافت خانه، سیستم های گرمایش و سرمایش و نظایر آن، می تواند در کاهش مصارف خانگی آب به شدت تاثیرگذار باشد تا حدی که آن را به یک سوم وضعیت موجود تقلیل دهد. 
۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۱۶
تعداد بازدید : ۶۴۲