ساخت خط لوله سلمان-سیری ۷ساله می‌شود

ساخت خط لوله سلمان-سیری ۷ساله می‌شود
ساخت خط لوله سلمان-سیری که با هدف انتقال گاز میدان مشترک سلمان به عسلویه آغاز شده بود با گذشت حدود هفت سال از شروع طرح هنوز به پایان نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قرارداد ساخت خط لوله 290 کیلومتری سیری- عسلویه بر اساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در باره ضرورت اتصال شبکه خطوط لوله دریا به خشکی برای انتقال گاز میدان نفتی سلمان به پالایشگاههای پارس‌جنوبی شهریور ماه 87 امضا شد.

ساخت خط لوله سیری - عسلویه، یک طرح دومنظوره است؛ بر این اساس در صورت توافق با امارات برای صادرات گاز، علاوه بر تحویل گاز میدان سلمان امکان افزایش حجم صادرات گاز به این شیخ نشین از پارس‌جنوبی فراهم می‌شود و در صورتی که صادرات گاز به امارات در قالب قرارداد کرسنت اجرای نشود، گاز میدان سلمان به پالایشگاههای گازی عسلویه منتقل ‌خواهد شد.

طبق برنامه قرار بود ساخت این خط لوله دریایی حدود 10 ماه به طور بی‌انجامد اما اکنون با گذشت 81 ماه از زمان آغاز طرح تاکنون ساخت این خط لوله تکمیل نشده است. پیش از این مهدی نجاریان؛ مجری طرح توسعه میدان سلمان در مهرماه 92 درباره علت طولانی شدن تکمیل خط لوله مورد نظر گفته بودک پس از پایان عملیات نصب خط لوله، متاسفانه با گذشت حداقل دو سال، آن شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی موفق به خشک کردن خط لوله نشده و این مسئله به معنای باقی ماندن رطوبت داخل خط لوله است؛به عبارتی هم اکنون خطر خوردگی خط لوله را تهدید می کند.

بعد از گذشت چهار سال از نصب خط لوله رحیم تبریزی؛ نماینده مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در امور پروژه‌ها  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره دلیل تأخیر در تکمیل خط لوله انتقال گاز میدان مشترک سلمان گفت: تست‌های خط لوله توسط شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی انجام شد؛ تا جایی که ممکن بود نیز خط لوله خشک شده بود اما به علت طولانی بودن خط لوله به نقطه شبنم نرسید.

وی با اشاره به اینکه کارفرما ادامه عملیات را در اختیار گرفت و خواست که یک شرکت خارجی این کار را انجام دهد گفت: اگرچه دوباره تست‌های موردنظر انجام شد اما اکنون در حال مذاکره با کارفرما و شرکت ملی نفت هستیم تا ادامه عملیات را به دست بگیریم.

تبریزی در پاسخ به اینکه چه زمانی خط لوله سلیمان سیری آماده بهره‌برداری می‌شود گفت: هر زمان که تصمیم گرفته که دوباره ادامه عملیات به شرکت مهندسی وساخت  تأسیسات دریایی واگذار شود چهار تا شش ماه طول خواهد کشید تا عملیات تست انجام و خط لوله به بهره‌برداری برسد.

در حالی تکمیل خط لوله سلیمان- سیری با تأخیری شش ساله مواجهه شده است که برداشت ایران از گاز این میدان مشترک با امارات همچنان صفر باشد؛ عقب ماندگی ایران درحالیست که هم‌ اکنون عربها روزانه 640 میلیون فوت مکعب از این میدان برداشت می‌کنند.

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۳۷
تعداد بازدید : ۷۲۱