بازار ٣٠ میلیون دلاری داخلی سازی مواد شیمیایی پالایشگاههای گاز

بازار ٣٠ میلیون دلاری داخلی سازی مواد شیمیایی پالایشگاههای گاز
داخلی سازی مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت گاز کشور با توجه به مقرون به صرفه بودن و نیاز شرکت ملی گاز ایران، از جمله سیاستهای این شرکت است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا رئیس اداره خودکفایی کالای شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار اظهار کرد: این شرکت، داخلی سازی مواد شیمیایی مورد نیاز پالایشگاه ها از جمله آنتی فوم، سیلیکاژل و مولکولارسیو که بیش از ٣٠ میلیون دلار ارز بری دارد را به صورت جدی پیگیری می کند.

جعفر زکی زاده افزود: در صورتی که توافق و تفاهمنامه هایی که در این راستا امضا شده با برنامه پیش برود، تا سه سال آینده ١٠٠ درصد مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت گاز داخلی سازی می شود.

وی یادآور شد: آنتی فوم به عنوان یکی از مواد حیاتی شیمیایی مورد استفاده در پالایشگاه های گاز بشمار می رود که در برجهای آمین واحد شیرین سازی پالایشگاه کاربرد دارد و از ایجاد کف در پروسه شیرین سازی جلوگیری می کند.

زکی زاده با بیان این که سالانه بیش از ٧٠ تن ماده آنتی فوم در پالایشگاه ها مصرف می شود، تاکید کرد: همه این ماده از شرکتهای خارجی تامین می شود که با برنامه ریزی تعریف شده و ورود شرکتهای دانش بنیان به این عرصه، امکان تامین این ماده از داخل کشور فراهم می شود.

رئیس اداره خودکفایی کالای شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: مواد بودار کننده گاز از دیگر مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت گاز محسوب می شود که هم اکنون حاضر سالانه پنج هزار تن از این مواد از کشور فرانسه وارد می شود که هزینه ارز بری بالایی دارد.

وی با بیان این که ورود این مقدار ماده بودارکننده به کشور در حالی انجام می شود که مواد اولیه ساخت این محصول در پارس جنوبی وجود دارد، افزود: با دستیابی به دانش فنی در قالب پروژه های پژوهشی امکان تامین نیاز داخل وجود دارد.

به گفته وی، پس از دستیابی به دانش فنی، پروژه ساخت تجهیزات آن در پارس جنوبی در دست اقدام است.

وی ادامه داد: باتوجه به وجود زیرساختهای لازم در داخل کشور برای تولید این محصول، علاوه بر تامین نیاز داخل، امکان صادرات این محصول نیز فراهم می شود.

تامین متیل دی اتانول آمین از داخل کشور

زکی زاده تصریح کرد: متیل دی اتانول آمین یکی دیگر از موادی بشمار می رود که در صنعت گاز استفاده می شود و داخلی سازی این مواد نیز در قالب پروژه پژوهشی و با همکاری امور تخصصی بازرگانی شرکت گاز در دست اقدام است.

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۴۳
تعداد بازدید : ۶۲۵