تبدیل نفت خام به فرآورده، سیاست کلان نظام است

تبدیل نفت خام به فرآورده، سیاست کلان نظام است
رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس، گفت: با تبدیل نفت خام به فرآورده، نه تنها ارزش افزوده آن متفاوت خواهد بود، بلکه امکان اشتغال و جذب سرمایه نیز فراهم می شود.
 غلامرضا مصباحی مقدم درششمین همایش سالانه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی که عصر دیروز در مرکز همایش های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با اشاره به سیاست های اجرایی اصل 44 در راستای واگذاری ها به بخش خصوصی، گفت: قبل از اجرای قانون اصل 44 اکتشاف، تولید، استخراج و صادرات نفت در اختیار بخش دولتی بود، اما با اجرایی شدن این قانون عرصه برای ورود صاحبان سرمایه و بخش خصوصی به اقتصاد کلان کشور فراهم شد.

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس، هدفمندی یارانه ها را قانونی کارا در راستای تقویت بخش خصوصی و همچنین صرفه جویی ها بالاخص در بخش نفت و انرژی عنوان کرد و افزود: فاز اول هدفمندی، واردات بنزین و گازوئیل را تقریبا متوقف و امکان صادرات بیشتر نفت را فراهم کرد.

وی، با بیان اینکه تبدیل نفت خام به فرآورده، از سیاست های کلان نظام است، خاطر نشان کرد: چنانچه نفت خام تبدیل به فرآورده و سپس صادر شود نه تنها ارزش افزوده آن متفاوت است،‌ بلکه اشتغال گسترده و جذب سرمایه را نیز به دنبال خواهد داشت.

مصباحی مقدم، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی کمک شایانی را به بخش خصوصی و تولید و صادرات فرآورده های نفتی داشته،‌ به سوآپ نفت و فرآورده های نفتی اشاره کرد و گفت: اگر سوآپ بین کشورهای شمال ایران و دریای عمان انجام گیرد راه ها کوتاه شده و هزینه ها کاهش می یابد. چراکه سوآپ و ترانزیت،‌ درآمدزایی خوبی برای کشورمان خواهد بود.

 رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس، راه اندازی راه آهن چابهار را یکی از عوامل موثر در افزایش امکان سوآپ و ترانزیت عنوان کرد.

مصباحی مقدم، با ابراز خرسندی در خصوص فراهم شدن زمینه چانه زنی اتحادیه برای کسب امکانات و امتیاز افزود: تصویب قانون فضای کسب و کار در مجلس باعث شده که اعضای اتحادیه مستقیما با نمایندگان دولت گفتگو کرده و در تصمیم سازی ها دخالت کنند.
۲۱ دی ۱۳۹۰ ۱۲:۴۰
باشگاه خبرنگاران جوان |
تعداد بازدید : ۱,۱۵۴