سوخت یورو ٥ در پالایشگاههای کوچک تولید می شود

سوخت یورو ٥ در پالایشگاههای کوچک تولید می شود
مسئول طرح پالایشگاههای کوچک در پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این که پالایشگاههای کوچک فناوری ساده تر و هزینه پایین تری دارند، اظهار کرد: این مرکز در حال توسعه دانش فنی ساخت پالایشگاههای کوچک با توان تولید سوختی با استاندارد یورو ٥ است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا سیدجاوید روئیایی در گفتگو با خبرنگار با اشاره به این که طراحی واحدهای تقطیر و پالایش و ارتقای محصولات آن از فعالیتهای پژوهشکده توسعه فناوریهای پالایش و فرآورش نفت است که بر اساس نیاز و نوع محصول مورد نظر هدفگذاری می شود، گفت: براساس سیاستهای دولت و وضع چند سال گذشته منطقه و همچنین ورود هیدروکربنهای خام به بورس، در سالهای اخیر ساخت پالایشگاههای کوچک در کشور آغاز شده است.

مسئول طرح پالایشگاههای کوچک با اشاره به این که پالایشگاههای متداول، الگوی پیچیده ای دارند، افزود: هزینه سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه بسیار بالاست که به طور معمول در توان بخش خصوصی نیست؛ همچنین امکان تخصیص خوراک نفت خام نیز وابسته به سیاستهای دولت است.

وی با اشاره به عرضه میعانات گازی در بورس و در نتیجه امکان استفاده بخش خصوصی از این خوراک در پالایشگاههای کوچک، یادآور شد: نیاز به سرمایه گذاری کم از سوی بخش خصوصی، ساخت و ایجاد اشتغالزایی در شهرهای مختلف از ویژگیهای مهم پالایشگاههای کوچک است.

روئیایی تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان بازوی علمی پژوهشی، طراحی و مهندسی ساخت پالایشگاههای کوچک با هدف تولید محصولات مفید و با کیفیت وارد این عرصه شد.

وی با اشاره به این که بخشی از پالایشگاههای کوچک با ظرفیت ٥٠٠ تا پنج هزار بشکه در روز هستند، افزود: در این پالایشگاهها بیشتر حلالهای مختلف تولید می شود که به طور معمول ماده خام اولیه برای تولید این حلالها نفتاست؛ از طرفی بیش از ٦٠ درصد میعانات گازی نفتاست و خوراکی در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد که با سرمایه گذاری معقول بتوانند این حلالها را تولید کنند.

مسئول طرح پالایشگاههای کوچک با اشاره به این که بخشی از پالایشگاههای کوچک با ظرفیت تولید روزانه پنج هزار تا ٢٠ هزار بشکه نیز ساخته می شوند، گفت: هدف اصلی از ساخت این پالایشگاهها با این ظرفیت، تولید سوخت است.

وی با اشاره به این که بیش از ٦٠ درصد میعانات گازی تولید نفتا می کند که ماده اولیه تولید بنزین است، یادآور شد: با توجه به این که میعانات گازی، باقیمانده برج تقطیر ندارند در نتیجه الگوی پالایشگاهی بسیار ساده می شود و هزینه سرمایه گذاری به شدت پایین می آید که از ویژگیهای مهم پالایشگاههای کوچک با این خوراک است.

روئیایی با اشاره به این که پژوهشگاه صنعت نفت یک واحد پالایشگاه کوچک در بخش حلال سازی را طراحی کرده است، یادآور شد: گروه فناوری تصفیه و پالایش پژوهشگاه در حال اعمال تغییراتی در پالایشگاه کوچک در بخش تولید سوخت است تا سوختی با استاندارد یورو ٥ داشته باشد.

طراحی تصفیه هیدروژنی میعانات گازی از سوی پژوهشگاه

وی با اشاره به این که در پالایشگاههای متداول باید از تصفیه هیدروژنی روی نفتا، نفت سفید و گازوئیل استفاده شود، تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت فرآیند و الگوی تازه ای را برای این پالایشگاههای کوچک پیشنهاد داد و با توسعه واحد تصفیه هیدروژنی، هم اکنون توانایی طراحی واحد تصفیه هیدروژنی میعانات گازی را دارد.

روئیایی افزود: به عبارت دیگر، در این واحد توسعه داده شده، ابتدا کل خوراک پالایشگاه کوچک تصفیه هیدروژنی و سپس وارد برج تقطیر می شود در نتیجه هزینه سرمایه گذاری در این پالایشگاهها نیز به شدت کاهش می یابد و همه محصولات تولیدشده در این واحد دارای استاندارد یورو ٥ هستند.

وی در باره استفاده از نفت خام در پالایشگاههای کوچک گفت: استفاده از نفت خام در پالایشگاههای کوچک به دلیل درصد بالای باقیمانده برج خلا، الگوی پالایشگاهی را پیچیده می کند و هزینه سرمایه گذاری را بالا می برد، اما با استفاده از میعانات گازی، باقیمانده برج خلا کمتر از دو درصد است در نتیجه نیاز به سرمایه گذاری کمتر و سوددهی بالاتری دارد.

روئیایی با اشاره به این که خوراک پالایشگاههای میعانات گازی، شیرین سازی اولیه نمی شود و خوراک به صورت ترش وارد و پس از برج تقطیر شیرین سازی در هر برش خاص انجام می شود، اظهار کرد: در طرح پالایشگاههای کوچک پژوهشگاه صنعت نفت، ابتدا گوگردزدایی یا تصفیه خوراک انجام می شود و سپس تقطیر، به همین دلیل ضمن جلوگیری از خوردگی، با کاهش هزینه ها ارزش افزوده آن بیشتر می شود.

قرارداد طراحی پالایشگاه کوچک امضا می شود

مسئول طرح پالایشگاههای کوچک تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت ٢ قرارداد طراحی پالایشگاه کوچک را در دست بررسی و پیگیری دارد که بزودی امضا می شود.

وی با اشاره به این که گروه فناوریهای تصفیه و پالایش پژوهشکده توسعه فناوریهای پالایش و فرآورش نفت بر تصفیه هیدروکربنهای خام نفتی و محصولاتی که از این هیدروکربنها به دست می آید فعالیت دارد، افزود: بیشترین تصفیه در پالایش، تصفیه سولفید هیدروژن، گوگرد و نیتروژن است که فرآیندهای مختلفی در آن انجام می شود.

روئیایی یادآور شد: پژوهشگاه صنعت نفت، دانش فنی گوگردزدایی هیدروژن از میعانات گازی، مرکاپتان زدایی از میعانات گازی و نفت خام، گوگردزدایی و نیتروژن زدایی از محصولات میان تقطیر که بخشی از معضل بنزین و گازوئیل است را داراست.

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۰۴
تعداد بازدید : ۶۹۰