جلسه ویژه نوبخت با صنعتی‌ها برای تعیین تکلیف یارانه تولید

جلسه ویژه نوبخت با صنعتی‌ها برای تعیین تکلیف یارانه تولید
وزیر صنعت از برگزاری جلسه ویژه نوبخت با صنعتی ها برای تعیین تکلیف یارانه تولید خبر دادو گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه تولید را دریافت نکردیم.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدرضا نعمت زاده با حضور در برنامه نگاه با اشاره به اقدامات وزارت صنعت در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، اظهارداشت: آنچه که در 24 اصل اقتصادی بیان شده راهبردی همه جانبه است که 16 بند آن به طور مستقیم و غیرمستقیم به وزارت صنعت مربوط می شود.

وی افزود: هیئت دولت سه مورد از این اصول را به عنوان وظیفه اصلی به وزارتخانه صنعت معدن و تجارت محول کرده و برنامه های مربوط به آن در شورای اقتصاد به تصویب رسیده است.

نعمت زاده با بیان اینکه یک بند از برنامه های ارائه شده در خصوص تأکید بر استفاده از ظرفیت های هدفمند کردن یارانه ها در راستای افزایش تولید، اشتغال و صادرات غیرنفتی بوده است، تصریح کرد: بحث صادرات غیرنفتی ازجمله برنامه هایی بود که مورد توجه قرار گرفت و باعث احیای شورای عالی صادرات در دولت شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: شفاف سازی تجارت مسئله دیگری بود که فعالیت های زیادی تحت عنوان آن انجام شد و تمام دستاوردها در سایت ها موجود و شفاف است.

نعمت زاده افزود: در زمینه واردات و ثبت سفارش به گونه ای عمل شده است که با اتصال به شبکه گمرک و بانک مرکزی، تمام روند طی شده کالا قابل مشاهده است.

وی با اشاره به تأمین کالاهای اساسی گفت: کالاهای اساسی در بخش کشاورزی تلقی می شود و به موجب قانون مجلس، به عهده وزارت جهاد کشاورزی است که بر اساس مصوبه دولت گذشته تا پایان سال 92 این وظیفه به عهده وزارت صنعت بوده و در آن زمان آیین نامه های لازم برای بازگرداندن این وظیفه به وزارت جهاد تدوین شده است.

نعمت زاده افزود: کالاهای صنعتی هم که به عهده وزارت صنعت بوده با تلاش زیاد پیگیری و تأمین شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در سال گذشته خرید گندم به 6.7 میلیون تن رسید که این امر با هماهنگی این وزارتخانه صورت گرفته است، افزود: در بخش صنعتی هم ما در سال 93 رشد خوبی داشتیم به طوری که بر اساس آمار بانک مرکزی از رشد 6.7 درصدی ارزش افزوده و رشد 9.7 درصدی صنعت و معدن و 3.7 درصدی بخش تجارت بهره مند شده ایم.

*وضع تولید از سال 91 و 92 بهتر شده است

نعمت زاده در خصوص وضعیت تولید کنندگان داخلی گفت: با توجه به شرایط پیش آمده، آمارهای رسمی نشان می دهد که تولیدکنندگان داخلی در سال گذشته وضع بهتری نسبت به سال های 91 و 92 داشته اند.

وی با اشاره به تلاش در جهت رفع موانع تولید گفت: سیاست های ضد تورمی و قانون حمایت از تولید که به تصویب مجلس رسید ازجمله اقدامات صورت گرفته برای کمک به تولید کنندگان داخلی بوده است.

نعمت زاده با بیان اینکه در این قانون بر افزایش سرمایه بانک ها تأکید شده و در جهت افزایش سرمایه در گردش صنایع است، گفت: در سال 93 پنجاه درصد تسهیلات بانکها به صنعت افزایش داشت و نسبت به سال 91 هفتاد و پنج درصد بوده و این نشان از وضع بهتر صنایع در سال های اخیر است.

نعمت‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر آیین‌نامه‌ای را در شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده‌ایم که اگر میزان تسهیلات بنگاه‌های تولیدی از یک حدی کمتر بود مشروط بر اینکه پنج درصد مطالبات خود را پرداخت کنند به مدت پنج سال استمهال کرده و جریمه را ببخشیم و اگر از یک حدی بیشتر بود شرط در پرداخت 15 درصد از مطالبات است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات صنایع کوچک تصریح کرد: این صنایع به خاطر سرمایه در گردش اندکی که دارند بیشتر دچار مشکل می شوند.

نعمت زاده با اشاره به گزارش تهیه شده از صنایع کوچک و ارائه آن به هیئت دولت گفت: صنایع کوچک با توجه به بدهی هایی که به بانک ها دارند دچار مشکل شده اند و در سال گذشته توانستیم ارائه تسهیلات به این صنایع را به تصویب برسانیم.

نعمت زاده گفت: از ابتدای کار دولت تا پایان اردیبهشت 94 حدود هشت هزار واحد نیمه تمام تولیدی کامل شده اند که عمده آنها واحدهای صنعتی کوچک هستند.

*ارائه تسهیلات ارزان قیمت به طرح های زودبازده در دولت گذشته و افزایش بدهی های بانکی

وی با اشاره به تصمیمات دولت گذشته در جهت ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای انجام طرح های زود بازده به بنگاه های کوچک افزود: در حال حاضر این بنگاه ها بدهی هایی به بانک ها دارند که دلیل آن تجارب کم این صنایع و عدم رسیدگی به آنهاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اختصاص سهمی از درآمد هدفمندسازی یارانه ها به بخش تولید گفت: در فاز اول و دوم قرار بود بخشی از این درآمدها به صنایع تعلق گیرد که بر اساس تصمیم دولت؛ اولویت با بخش بهداشت شد و سهمی به صنایع نرسید.

*جلسه ویژه نوبخت با صنعتی ها برای تعیین تکلیف یارانه تولید

نعمت زاده با بیان اینکه آقای نوبخت تعهد کرد که به عنوان یارانه تسهیلات به صنایع، سهمی تعلق گیرد و که نامه‌ای را به بانک صنعت و معدن جهت ارائه وام نگارش کرد ولی متأسفانه بانک اعتماد ندارد، اظهارداشت: به همین منظور امروز  در سازمان مدیریت جلسه‌ای میان معاون آقای نوبخت و بانک صنعت و معدن برگزار می‌شود. البته در سال جاری سهم صنایع از درآمدهای حاصل از قانون هدفمندی یارانه ها دو هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر چیزی محقق نشده است.

*300 میلیارد تومان یارانه تولید را دریافت نکردیم

وی با اشاره به اینکه متأسفانه وصولی سازمان هدفمندی جوابگوی یارانه نقدی نیست و دولت برای واریز دو ماه اخیر از محلی غیر از سازمان هدفمندی کمک گرفته است، در رابطه با  پرداخت 300 میلیارد تومان به بخش صنعت در ماه‌های اردیبهشت و خرداد هم گفت: چینین مبلغی را دریافت نکرده ایم.

نعمت زاده تصریح کرد: برای کمک به صنایع البته راه های دیگری چون استفاده از منابع صندوق ملی را دنبال خواهیم کرد.

وی در خصوص تأثیرات تحریم ها بر تولید گفت: بر خلاف برخی ها که می گویند تحریم اثر ندارد باید گفت که تحریم ها بی تأثیر نبوده است اما این به این معنا نیست که نتوان کار کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به خودکفایی در تولید خودرو افزود: با وجود تحریم ها در صنایع خودروسازی ما توانستیم به سمت تولید قطعات داخلی البته با کیفیت پایین تر پیش رویم.
نعمت زاده در خصوص تحریم ها و قطع رابطه خودروسازان با شرکت های بزرگ گفت: تصمیم های سیاسی حاکم بر تصمیمات بازرگانی و اقتصادی تأثیر می گذارند و همین امر سبب قطع همکاری برخی شرکت ها با ایران شده است.

وی با اشاره به توافقات ژنو در سال 92 افزود: با توجه به این توافقات و تسهیل برخی روابط توانستیم تولید خودمان را در زمینه های قطعات افزایش دهیم.

نعمت زاده گفت: به دلیل محدودیت منابع برای تأمین نیازهای صنعت در زمان تحریم، مجبور بودیم قطعات و نیازهای خود را با 20 تا 30 درصد قیمت بیشتر تهیه کنیم.

وی در خصوص آمار تولید در بخش های صنعتی در کشور گفت: در سال 92 ما روند کاهشی داشتیم که این روند در سال 93 رشد مثبت به خود گرفت و امیدواریم در سال جاری هم این رشد ادامه یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص پیشرفت کشور در سال های بعد از انقلاب گفت: در صنایع استراتژیک در گذشته دولت منابع خود را به میدان آورد اما در سایر صنایع، بخش خصوصی وارد شد که بحث بازگشت سرمایه مطرح بود.

نعمت زاده با اشاره به خصوصی سازی صنعت خودروسازی در چند سال گذشته افزود: خودروسازان با فروش دارایی های غیرمرتبط خود توانستند دو هزار میلیارد تومان از اموال خود را بفروشند و به صنعت خود وارد کنند و برخی بدهی های بانکی خود را کاهش دهند.

وی با اشاره به اعمال تحریم ها بر ایران گفت: تحریم ها سبب نشده است که ما دست از تلاش مضاعف برداریم و فعالیت های خود را کاهش دهیم.

نعمت زاده افزود: در صورتی که تحریم ها رفع شود ما تازه به شرایط عادی خواهیم رسید و صادرات ما قطعاً توسعه می یابد.

وی گفت: تحریم یک شوک برای ملت ما بود تا ما به خود بیاییم و درون گرایی را در داخل ایران تقویت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان ساخت: ما تحریم های مختلفی را در طول سال های گذشته پشت سر گذاشته ایم، همچون تحریم های جنگی و انرژی هسته ای که بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری، در مذاکرات؛ رفع تحریم های هسته ای که تمام مسائل اقتصادی را در بر می گیرد پیگیری می شود.

نعمت زاده تأکید کرد: ملت ایران به خاطر ظرفیت های بالا، نیروی انسانی توانمند و منابع طبیعی، راه خود را پیش می برد و بدون شک دشمن متوجه خواهد شد که اگر تحریم ها نبود ایران نسبت به جایگاه فعلی خود در پله ای پایین تر ایستاده بود.

۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۷۳۴