سود پالایش میعانات گازی بیش از ٢ برابر نفت خام است

سود پالایش میعانات گازی بیش از ٢ برابر نفت خام است
مسئول طرح پالایشگاههای کوچک در پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این که پالایشگاههای کوچک الگوی ساده تری نسبت به نمونه های متداول دارند، اظهار کرد: سوددهی پالایشگاههای کوچک بیش از ٤٥ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا سیدجاوید روئیایی در گفتگو با خبرنگار با اشاره به این که پالایشگاههای متداول کشور که در آنها از نفت خام استفاده می شود، حدود ٢٠ درصد سوددهی دارند، گفت: سوددهی پالایشگاههای کوچک با خوراک میعانات گازی در کشور بالای ٤٥ درصد است که دوره بازگشت سرمایه کمتر از ٢,٥ سال است.

وی با بیان این که بخش خصوصی سرمایه گذار ساخت پالایشگاههای کوچک است، یادآور شد: سرمایه گذاری مورد نیاز پالایشگاههای کوچک با ظرفیت پایین، حدود ٢ میلیون دلار تا پنج میلیون دلار و در واحدهای با ظرفیت بالاتر، بر اساس الگوی پالایشگاهی و واحدهای ارتقا حدود ٢٥ میلیون دلار تا ١٠٠ میلیون دلار است.

روئیایی با اشاره به این که پالایشگاههای سیراف، پالایشگاههای میعانات گازی با ظرفیت ٦٠ هزار بشکه ای هستند که جزو پالایشگاههای کوچک نیستند، اظهار کرد: الگوی پالایشگاهی آنها مشابه پالایشگاههای متداول، تصفیه هیدروژنی را پس از برج تقطیر انجام می دهند و اگر بخواهیم گازوئیل آنها نیز در حد استاندارد یورو باشد حداقل به دو یا سه واحد تصفیه هیدروژنی نیاز دارند و پیچیدگی‌های پالایشگاههای معمول را خواهد داشت.

به گزارش شانا، در طرح پالایشگاههای کوچک پژوهشگاه صنعت نفت، ابتدا گوگردزدایی یا تصفیه خوراک انجام می شود و سپس تقطیر، به همین دلیل ضمن جلوگیری از خوردگی، با کاهش هزینه ها ارزش افزوده آن بیشتر می شود.

پالایشگاههای متداول، الگوی پیچیده ای دارند و هزینه سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه بسیار بالاست که به طور معمول در توان بخش خصوصی نیست؛ همچنین امکان تخصیص خوراک نفت خام نیز وابسته به سیاستهای دولت است.

پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان بازوی علمی پژوهشی، طراحی و مهندسی ساخت پالایشگاههای کوچک با هدف تولید محصولات مفید و با کیفیت وارد این عرصه شده است.

۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۵۶۱