بازار شیمیایی‌ها نوسان داشت قیر روی خط صعود

معاملات روز گذشته آف گریدها متاثر از روند رو به رشد نرخ پلیمری‌ها، قرار گرفت.در این روز اگرچه اکثر محصولات شیمیایی با نوسان قیمت معامله شدند، اما تاثیر معاملات روز سه‌شنبه هنوز در بازار وجود دارد.



اکثر محصولات آف گرید نیز در این روز با رشد قیمت روبه‌رو شدند. با این حال بسیاری از فعالان بورس در این روز نسبت به اتفاقات پیش آمده در معاملات روز سه شنبه معترض بودند.

رشد 160 تومانی نرخ پایه BG821

به گفته فعالان اقتصادی، در روز حضور بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نرخ BG821 با کاهش چشمگیری در بورس کالا روبه‌رو شد. البته این افت قیمت یک هفته بعد از حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز ادامه دار شد، اما در هفته جاری قیمت پایه BG821 به یک باره با 160 تومان افزایش روبه‌رو شد.

اگرچه آگاهان بازار نرخ جهانی این کالا را نیز رو به رشد عنوان می‌کنند و می‌گویند: BG821 در بازارهای جهانی با نرخ یک هزار و 360 دلار معامله شده است، اما افزایش ناگهانی نرخ این کالا در بورس را توجیه‌ناپذیر عنوان می‌کنند؛ چرا که نوسان ایجاد شده در بازار پلیمری‌ها سبب شد تا طی چند هفته اخیر برخی از افراد سودهای کلانی به جیب بزنند.

به اعتقاد آگاهان بازار این رشد قیمت می‌توانست توسط بازرگانی پتروشیمی طی دو هفته اعمال و نوسان بازار کنترل شود.

برخی از فعالان بازار در این باره می‌گویند: نوسان در بازار این کالا سبب شده است تا برخی از واحدها، تولیدات خود را متوقف کرده و ترجیح دهند همانند یک واسطه به خرید و فروش BG821 بپردازند.

رشد دوباره نرخ قیر بعد از دو روز

در این روز، همچنین بیشتر فعالان اقتصادی به رشد قیمت قیر در بورس کالا معترض بودند. این موضوع در حالی رخ داد که روز دوشنبه هفته جاری نرخ قیر در بورس کالا رشد یافته بود و ناظر تالار به خریداران و مصرف‌کنندگان این کالا مژده داده بود که از این پس، نرخ قیر با افزایش روبه‌رو نخواهد شد، اما از این قول ناظر تالار فقط دو روز گذشته و نرخ قیر بار دیگر با رشد همراه شد.

در این روز قیر پاسارگاد و نفت جی 5 تومان گران‌تر از روز دوشنبه یعنی با نرخ 395 تومان عرضه شد.

البته نماینده پاسارگاد در روزهای اخیر اعلام کرده بود که نرخ قیر به دلیل رشد قیمت VB آبان ماه از سوی شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی گران شده است.

اعتراض کارگزاران به عرضه TG645

در این روز همچنین فعالان بورس به نحوه معامله TG641,645 در بورس کالا معترض بودند. روز سه‌شنبه TG645 در بورس کالا عرضه شد، اما به دلیل تفاوت نرخ 7 درصدی که در سیستم مابین نرخ اول و دوم برای این کالا ثبت شده بود، ناظر تالار از تایید آن خودداری کرده و عرضه آن را به روز چهارشنبه موکول کرد.

کارگزار خریدار روز سه شنبه به این موضوع اشاره کرد که بازرگانی پتروشیمی از آنها خواسته است که برای خرید اعتباری TG645 باید نرخ خود را 100 تومان بالاتر در سیستم وارد کنند.

این موضوع سبب اعتراض بسیاری از خریداران و مصرف‌کنندگان شد. با این حال روز گذشته TG645 به صورت نقدی و اعتباری روی تابلوی خرید بورس ثبت شد.

البته این موضوع نیز بار دیگر اعتراض خریداران را برانگیخت؛ چرا که خرید نقدی این کالا با سهمیه‌بندی و محدودیت حداکثر 50 تنی عرضه شد، به این ترتیب، افرادی که اعتباری خرید کرده بودند و از قبل با بازرگانی پتروشیمی به توافق رسیده بود، به گفته فعالان اقتصادی، در این روز فرصت یافتند تا کالاهای اعتباری و نقدی را خریداری کنند.

نوسان در بازار شیمیایی‌ها

البته روز گذشته و در معاملات گروه شیمیایی‌ها بازار اندکی نوسان داشت. ارتوزایلین، منواتیلن گلایکول، بنزن، کربنات سدیم سنگین، دی اتیلن گلایکول، آمونیاک مایع، اسید نیتریک و آمونیاک (گاز) با رشد قیمت و سودکاستیک اروند و بندرامام، متانول، کربنات سدیم سبک و اسید سولفوریک با افت قیمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار در این روز بازار شیمیایی‌ها نیز دچار نوسان بود.

در این روز، بیشترین رشد قیمت را در گروه شیمیایی‌ها

دی اتیلن گلایکول تجربه کرد. این کالا 132 تومان نسبت به هفته گذشته گران شد.

بیشترین کاهش نرخ نیز در این روز که 15 تومان بود، گریبانگیر متانول شیراز و اسیدسولفوریک ملی مس شد. سودکاستیک اروند 4 تومان و سودکاستیک بندرامام 7 تومان نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشتند. در این روز، جوش شیرین نیز وارد مچینگ شد. البته در این روز محصولات آف گرید تندگویان با رشد قیمت روبه رو شدند. بازار رو به رشد BG‌ها در این روز سبب شد تا محصولات آف این گروه نیز افزایش قیمت را تجربه کنند.بیشترین رشد قیمت را پلی اتیلن ترفتالات LUMP-OFF تجربه کرد. این کالا 127 تومان نسبت به آخرین عرضه در بورس کالا رشد قیمت داشت.

۷ آبان ۱۳۸۹ ۰۰:۳۷
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۱,۳۰۹