چند طرح‌ توسعه‌ پالایشگاهی در صف بهره برداری سال آینده قرار دارد

چند طرح‌ توسعه‌ پالایشگاهی در صف بهره برداری سال آینده قرار دارد
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تکمیل و بهره‌برداری برخی طرح‌های عمده بنزین‌سازی و توسعه‌ای پالایشگاه‌های کشور در سال آینده خبر داد.

علیرضا ضیغمی در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: طرح های بنزین سازی و توسعه ای پالایشگاه های امام خمینی (ره) شازند، آبادان، شهیدتندگویان تهران و پالایشگاه لاوان حداکثر تا پایان بهار سال 91، دو طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز و اصفهان تا پایان تابستان سال آینده (91) و طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس در سال 92 به بهره برداری خواهد رسید.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: با اتمام طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، روزانه 11.3 میلیون لیتر، با تکمیل مرحله دوم طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان، روزانه 5 میلیون لیتر، با بهره برداری از پروژه بنزین سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران، روزانه 1.8 میلیون لیتر و با تکمیل طرح بنزین سازی پالایشگاه لاوان، روزانه 1.9 میلیون لیتر و در مجموع حدود 20 میلیون لیتر به ظرفیت بنزین تولیدی کشور، نسبت به ابتدای سال 90 افزوده می شود.

ضیغمی پیش از این گفته بود: هم اکنون حدود 58 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که این رقم با توسعه صنعت پالایش و پخش کشور و اجرای طرح های توسعه ای تا پایان برنامه پنجم توسعه به 100 میلیون لیتر و تا پایان چشم انداز افق 1404 به روزانه 161 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

بر اساس آخرین آمار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی میانگین مصرف روزانه بنزین کشور هفته گذشته ( 10 تا 16 دی) با 2.2 درصد کاهش به 55.1 میلیون لیتر در روز رسید که از آغاز پاییز امسال، کمترین رکورد مصرف هفتگی به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار شانا، حجم پیش بینی سرمایه گذاری تا افق 1404 در صنعت پالایش کشور حدود 48 میلیارد دلار بوده که از این میزان حدود 25 میلیارد دلار در زمینه احداث 7 پالایشگاه جدید، 3.3 میلیارد دلار در طرح های بنزین سازی و 2 میلیارد دلار در طرح های ذخیره سازی و 6.7 میلیارد دلار در بخش خطوط لوله شرکت پالایش و پخش سرمایه گذاری خواهد شد.

میانگین عمر پالایشگاه های موجود کشور 30 سال است که با فناوری های جدید در طرح های توسعه ای تولیدات این پالایشگاه ها به استانداردهای روزآمد دنیا نزدیک خواهد شد.

۲۲ دی ۱۳۹۰ ۱۳:۴۳
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۰۲۹