سالانه ١٧٠٠ میلیون لیتر نفت گاز صرفه جویی می شود

سالانه ١٧٠٠ میلیون لیتر نفت گاز صرفه جویی می شود
مدیر طرح برقدار کردن چاههای کشاورزی در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که دولت سالیانه هزینه زیادی بابت یارانه سوخت تحویلی به کشاورزان پرداخت می کند، اظهار کرد: با اجرای این طرح، سالانه ٧٠٠ تا ١٧٠٠ میلیون لیتر نفت گاز صرفه جویی می شود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا ساسان صفری در گفتگو با خبرنگار با اشاره به این که طرح برقدار کردن چاههای کشاورزی دیزلی از محل بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال ١٣٩٣ کل کشور اجرایی می شود، گفت: این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی و عمومی در چاههای کشاورزی که از سوخت نفت گاز برای تامین انرژی پمپهای آب استفاده می کنند، انجام می شود.

مدیر طرح برقدار کردن چاههای کشاورزی در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: در این طرح، جایگزینی با استفاده از انرژیهای تجدید‌پذیر (خورشید و باد)، شبکه برق سراسری و موتورهای گازسوز امکان پذیر خواهد بود.

صفری با بیان این که بازپرداخت به سرمایه گذار بر اساس راهکارهای پیشنهادی به ازای هر واحد از اجرای طرح انجام می شود، گفت: به ازای هر لیتر نفت گاز صرفه‌جویی شده با استفاده از انرژیهای خورشیدی یا باد ٤٦ سنت دلار، برق شبکه ١٩ سنت دلار، موتورهای گازسوز ٣٢ سنت دلار به سرمایه گذار پرداخت می شود.

وی با اشاره به این که با توجه به نوع راهکار مورد استفاده در اجرای این طرح، سالانه ٧٠٠ تا ١٧٠٠ میلیون لیتر نفت گاز صرفه جویی می شود، افزود: پیش بینی می شود بیشترین مقدار انرژی صرفه‌جویی شده ناشی از استفاده از برق شبکه و کمترین صرفه جویی با جایگزینی از سوی انرژیهای تجدیدپذیر امکانپذیر خواهد بود.

صفری با بیان این که بیشترین میزان کاهش آلاینده‌ها ناشی از اجرای طرح برقدار کردن چاههای کشاورزی در روش بکارگیری انرژیهای تجدیدپذیر و کمترین آن نیز در استفاده از شبکه برق به دلیل استفاده از سوخت فصیلی در نیروگاهها برای تولید برق است که این امر نیز منجر به انتشار کربن می‌شود، یادآور شد: مقدار کاهش انتشار کربن از اجرای این طرح ٠,١٧ تا ١.٨٧٩ میلیون تن معادل کربن با توجه به نوع راهکار مورد استفاده است.

مدیر طرح برقدار کردن چاههای کشاورزی با بیان این که حجم کل سرمایه گذاری مورد نیاز در طول عمر مفید ١٠ ساله این طرح ١٦٥٠ میلیون دلار است، تصریح کرد: ٧ هزار تا هفده هزار میلیون لیتر مقدار انرژی صرفه جویی شده و ١,٧ تا ١٨.٨ میلیون تن معادل کربن، مقدار کاهش انتشار کربن در طول عمر مفید طرح است.

به گفته وی، اجرای این طرح با توجه به این که دولت سالیانه هزینه زیادی بابت یارانه سوخت تحویلی به کشاورزان پرداخت می کند و کشاورزان برای بهره برداری از چاههای دیزلی مشقتهای زیادی تحمل می کنند، حائز اهمیت است.

صفری با اشاره به این که فراخوانهای شناسایی و ارزیابی کیفی شرکتهای سرمایه گذار مجری، شرکتهای ناظر بازرسی، صحه گذاری و اندازه گیری و تولیدکنندگان و تامین کنندگان انجام شده است، تصریح کرد: به ترتیب ١٧، ١٧ و ٢٥ متقاضی، اسناد فراخوانها را تکمیل و برای بررسی به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ارائه کرده اند.

مدیر طرح برقدار کردن چاههای کشاورزی اظهار کرد: همچنین کارگروه کارشناسی شامل نمایندگان همه سازمانها و وزارتخانه های ذینفع طرح برای پیشبرد هرچه بهتر این پروژه تشکیل شده و جلسات منظم و مفیدی برگزار شده که این روند ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: همه مراحل ثبت نام، اجرا و نظارت بر این طرح از طریق سامانه انجام می شود که طراحی و تکمیل آن مراحل نهایی خود را طی می کند.

صفری تأکید کرد: همسو با اجرایی شدن این طرح با تصویب مجلس شورای اسلامی به وزارت نیرو اجازه داده شد تا کل هزینه‌های مربوط به تهیه و نصب کنتور حجمی هوشمند چاههای کشاورزی را از محل اعتبارات ردیفهای طرح "تعادل‌بخشی، تغذیه مصنوعی و کنترل سیل" پرداخت و به‌صورت اقساطی با روشی که وزارت نیرو تعیین می‌کند از صاحبان چاهها دریافت و به حساب خزانه واریز کند.

به گفته وی، اعداد و ارقام تقریبی بوده و بر مبنای متوسط سوخت مصرفی چاههای نیمه عمیق یعنی ١٦ هزار و ٥٠٠ لیتر در سال نفت گاز حساب شده است.

۲ تیر ۱۳۹۴ ۱۴:۲۹
تعداد بازدید : ۴۱۵