٩ مزیت رقابتی پالایشگاه بندرعباس در قیاس با دیگر پالایشگاهها

٩ مزیت رقابتی پالایشگاه بندرعباس در قیاس با دیگر پالایشگاهها
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس از ٩ عامل به عنوان مزایای رقابتی این شرکت نام برد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، هاشم نامور گفت: بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش چشمگیر ضایعات و حداکثر بازیافت حرارتی در جهت کاهش مصرف سوخت مهمترین عامل برتری این شرکت است.

وی با بیان این که مجموع مقادیر درصد وزنی سوخت و ضایعات در این شرکت همواره از متوسط پالایشگاههای کشور کمتر است، گفت: این بدان معناست که بازدهی تولید فرآورده در پالایشگاه بندرعباس بالاتر از میانگین کل پالایشگاههای کشور است.

نامور با بیان این که این روند از سال ١٣٨٦تا کنون کاهشی بوده است،اظهار کرد: سال گذشته، متوسط درصد وزنی سوخت و ضایعات در همه پالایشگاهها حدود ٧,٣٧ درصد بود در حالی که این رقم در پالایشگاه بندرعباس ٤.٨٧ درصد بوده است.

وی از استفاده از آب دریا در حجم زیاد جهت خنک کردن و تهیه آب شیرین، استفاده از اسکله نفتی جهت دریافت و پالایش نفت خام سنگین و فوق سنگین، توانایی تولید و امکان صادرات و واردات فرآورده های نفتی، کنترل کامل میزان آلاینده های آب، هوا و خاک در حد استانداردهای ملی و بین المللی نیز به عنوان چهار مزیت دیگر پالایشگاه بندر عباس نام برد.

به گفته وی دارا بودن بزرگترین واحد هیدروکراکر کشور از نظر ظرفیت، دارا بودن واحد تولید بنزین با روش احیای مداوم کاتالیست در کشور از نظر ظرفیت، دارا بودن بزرگترین واحد کاهش گرانروی در کشور از نظر ظرفیت و بیشترین درصد تبدیل خوراک به بنزین موتور (حدود ١٠ میلیون لیتر در روز) نیز عوامل دیگر برتری این پالایشگاه محسوب می شوند.

به گزارش شانا، پالایشگاه بندرعباس یکی از ٩ شرکت پالایش نفت کشور است که در زمینی به وسعت ٧٠٠ هکتار در کرانه شمالی آبهای خلیج فارس در مجاورت بندرعباس احداث شده و در سال ١٣٧٦ مورد بهره برداری قرار گرفت.

این مجموعه به منظور تامین بخشی از فرآورده های مورد نیاز کشور و امکان صدور فرآورده های مازاد با ظرفیت پالایش ٢٣٢ هزار بشکه در روز راه اندازی شد و با تلاش و کوشش نیروهای متعهد و متخصص داخلی ظرفیت اسمی تولید خود را در مرداد سال ١٣٨٧ به ٣٢٠ هزار بشکه در روز افزایش داد.

۲ تیر ۱۳۹۴ ۱۶:۰۵
تعداد بازدید : ۵۱۰