آنکارا شرط تهران برای کاهش قیمت گاز را پذیرفت/ترسیم نقشه راه صادرات گاز به ترکیه

آنکارا شرط تهران برای کاهش قیمت گاز را پذیرفت/ترسیم نقشه راه صادرات گاز به ترکیه
با وجود مخالفت اولیه آنکارا با شرط تهران برای کاهش قیمت گاز، به نظر می رسد که در نهایت در مقابل این پیشنهاد ایران عقب نشینی کرده و فرمول کاهش قیمت به شرط افزایش حجم صادرات را پذیرفته است.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا، در سال های اخیر اختلافاتی میان ایران و آنکارا در خصوص صادرات گاز رخ داده و حتی 2 شکایت نیز توسط مقامات آنکارا در مجامع داوری بین المللی مطرح شده است.

تهران برای کاهش دادن اختلافات به آنکارا پیشنهاد داده بود که حاضر است قیمت گاز صادراتی را کاهش دهد، اما به شرطی که ترکیه نیز میزان گاز وارداتی از ایران را افزایش دهد که البته این امر با مخالفت این کشور مواجه شده بود.

پیش از این بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت از مخالفت ترکیه به شرط ایران خبر داده و اظهار داشته بود: در سفر اخیر رییس جمهوری ترکیه به ایران، پیشنهاد داده شد که در صورت 2 برابر شدن میزان صادرات گاز ایران به این کشور، در قیمت تخفیف قایل می شویم که ترکیه قبول نکرد.

وی گفته بود: با توجه به اینکه ترکیه برای کاهش قیمت گاز شکایت کرده، جایی برای مذاکره در خصوص تخفیف قیمت گاز صادراتی باقی نگذاشته است.

اما با وجود این اختلافات، سفیر ایران در ترکیه در روز گذشته اعلام کرد که ترکیه درباره واردات گاز بیشتر از ایران با این کشور به توافق رسیده است.

به گفته علیرضا بیگدلی، تهران و آنکارا به یک توافق اولیه برای افزایش واردات گاز ترکیه از ایران و همچنین تعدیل قیمت گاز دست یافته اند.

وی خاطرنشان کرد: این توافق دورنمای امیدوارکننده ای را برای همکاری انرژی میان این دو کشور همسایه به تصویر می کشد.

بیگدلی در پاسخ به گزارش و ادعای رسانه های ترک مبنی بر رای دادگاه بین المللی به نفع ایران در مورد اختلاف میان تهران و آنکارا درباره قیمت گاز، گفت: بر اساس توافقنامه امضا شده میان ترکیه و ایران، هر دو کشور مجاز هستند که درباره قیمت گاز صادراتی به یک دادگاه بین المللی مراجعه کنند، اما تا جایی که می دانم، این دادگاه هنوز حکم نهایی خود را صادر نکرده است.

ایران و ترکیه در هشتم اوت سال 1996 میلادی در جریان سفر نجم الدین اربکان رییس جمهوری سابق ترکیه به تهران قراردادی 25 ساله در خصوص تجارت گاز منعقد کردند. واردات گاز ترکیه از ایران در 10 دسامبر سال 2011 میلادی شروع شده و از آن تاریخ تاکنون این کشور نزدیک به 66 میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد کرده است. 

ترک ها از یک سو مدعی کم فروشی ایران در گاز ارسالی به ترکیه هستند و از سوی دیگر می گویند قیمت گاز ایران گران است و خواستار کاهش 25 درصدی قیمت گاز صادراتی هستند.

همچنین استانبول پیش از این در خصوص کم فروشی گاز ایران به ترکیه شکایت کرده بود که دادگاه در این پرونده به نفع ایران رای داده بود، اما پرونده دوم در خصوص گران فروشی گاز هنوز در جریان بوده و قرار است در هفته های پیش رو رای صادر شود.

ترکیه اعلام کرده است: قیمت هر ١٠٠٠ مترمکعب گاز وارداتی از ایران 490 دلار برای آنها تمام می شود در صورتی که واردات گاز از جمهوری آذربایجان به ازای هر هزار مترمکعب 335 دلار برایشان هزینه دارد و برای همین میزان گاز نیز به روسیه 425 دلار پرداخت می کنند.
۳ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۸
تعداد بازدید : ۵۹۴