افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران ۶ ماه پس از توافق هسته‌ای

افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران ۶ ماه پس از توافق هسته‌ای
یک اندیشکده آمریکایی پیش بینی کرد ایران ۶ ماه بعد از توافق هسته ای ۸۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت خود را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از پایگاه خبری پلاتز، بر اساس گزارشی که یک اندیشکده آمریکایی روز سه شنبه منتشر کرده، بلندپروازی های ایران برای تولید 4 میلیون بشکه نفت و یک میلیون بشکه میعانات در روز تا سال 2018 احتمالا غیرواقع بینانه است، زیرا بانک ها و شرکت های آمریکایی و اروپایی تمایل چندانی به سرمایه گذاری های پرریسک ندارند.
بر اساس گزارش مرکز نیو آمریکن سکیوریتی: «ارزیابی واقع بینانه تر حکایت از افزایش 800 هزار بشکه ای در طول 6 ماه و افزایش قابل توجه تولید نفت تنها پس از سال 2016 دارد، با این وجود حتی این روند نیز ایران را در مسیر تغییر ساختاری و سرعت گرفتن روند متوسط فعلی رشد اقتصادی قرار نخواهد داد.»
وزیر نفت ایران گفته است، به محض لغو تحریم ها، تولید نفت ایران یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و در طی 6 ماه به 3.8 میلیون بشکه و تا  سال 2018 به 4 میلیون بشکه خواهد رسید.
این گزارش مدعی است، بعید است که ظرفیت تولید نفت ایران که در حال حاضر 3.8 میلیون بشکه در روز برآورد شده، تا اوایل دهه 2020 از 4.5 تا 5 میلیون بشکه در روز و یا تا سال 2030 از 5.5 میلیون بشکه در روز تجاوز کند.
بر اساس این گزارش، قراردادهای فوری منعقده بعد از لغو احتمالی تحریم ها در بر دارنده مناسبات تجاری جدید و قراردادهای کوتاه مدت نظیر فروش نفت ذخیره شده ایران خواهد بود، و بانک ها و شرکت های آسیایی و خاورمیانه ای «که کمتر از چشم انداز لغو تحریم ها یا سرمایه گذاری های پرریسک نگران اند،» وارد تعامل با ایران خواهند شد.
این گزارش حاکی است، اما این شرکت ها قادر نخواهند بود تخصص فنی و مقدار عظیمی سرمایه که شرکت های غربی از آن برخوردارند، وارد ایران کنند.
«بنابراین، سرمایه گذاری میلیون ها یا میلیاردها دلاری در پروژه های جذاب انرژی و زیرساختی ایران به دلیل ورود محتاطانه تر شرکت های متخصص تر و با سرمایه بیشتر غربی، به کندی پیش خواهد رفت.»
در ادامه این گزارش آمده است: «اگر ایران قراردادهایی با جذابیت بالا در زمینه ذخایر و تولید (انرژی) پیشنهاد ندهد، نخواهد توانست شرکت های مهم انرژی بین المللی را به پذیرش درجه بالایی از ریسک و ورود به بازار این کشور متقاعد سازد.»

۳ تیر ۱۳۹۴ ۱۴:۰۲
تعداد بازدید : ۶۳۹