نهایی شدن قراردادهای صادرات گاز ایران به اروپا تا پایان امسال

نهایی شدن قراردادهای صادرات گاز ایران به اروپا تا پایان امسال
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از نهایی شدن قراردادهای صادرات گاز به اروپا تا پایان امسال خبر داد.
جواد اوجی امروز (سه شنبه27 دی) در نشست دوره ای مدیران ارشد صنعت نفت با خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها افزود: با توجه به مجوزهای دریافت شده از ترکیه، ‌عراق، سوریه و لبنان برای ترانزیت گاز ایران به اروپا،‌ انتظار می رود ‌قرارداد صدور گاز ایران به اروپا از خاک این کشورها تا پایان امسال نهایی شود.

وی اظهار کرد: با توجه به توسعه میدان های مستقل گازی در کشور و راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی تا دو سه سال آینده، ظرفیت تولید گاز به حدود 1.4 میلیارد مترمکعب خواهد رسید که بخشی از آن برای صادرات در نظر گرفته شده است.

اوجی با بیان این که برای ترانزیت و صادارت گاز به اروپا دو مسیر مستقل پیش بینی شده است، گفت: برای صادرات گاز به اروپا از خاک ترکیه و عبور این حامل انرژی از خاک کشورهای سوریه، ‌عراق و لبنان با شرکت های اروپایی گفت و گو شده است.

وی تصریح کرد:‌ مسیر صدور گاز به اروپا از خاک سوریه،‌ عراق، ‌لبنان و ‌مدیترانه 5800 کیلومتر و اعتبار مالی آن نیز 15 میلیارد دلار برآورد شده است.

بازنگری در گازبها حق دوطرف قرارداد است
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره تقاضای ترکیه برای بازنگری در قیمت گاز صادراتی به این کشور گفت: قرارداد ایران و ترکیه، یکی از بهترین قراردادهای گازی به شمار می رود که در سال 1995 و به مدت 25 سال میان دو کشور امضا شده است.

وی درخواست تقاضای بازنگری قیمت گازبها از سوی ترکیه بر اساس قرارداد را حق پیش بینی شده برای دو کشور خواند و گفت: چند ماه پیش نیز ایران این تقاضا را برای افزایش قیمت گاز اعلام کرده بود.

اوجی با بیان این که برای رسیدگی به این گونه موارد، داور پیش بینی شده است،‌ اظهار کرد: داوری میان ایران و ترکیه در این مورد در پاکستان انجام می شود.

تامین بدون مشکل گاز 18 میلیون خانوار در زمستان امسال
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره تامین گاز در داخل کشور نیز گفت: هم اکنون 75 درصد جمعیت کشور در قالب بیش از 18 میلیون خانوار در 906 شهر و 11 هزار و 395 روستا زیرپوشش گاز طبیعی قرار دارد که با وجود سرمای زودرس پاییزی،‌ تامین گاز آنها بدون هیچ مشکلی انجام شده است.

وی گفت: 44 هزار و 400 واحد صنعتی و 64 نیروگاه کشور نیز زیرپوشش گاز قرار دارند که گازرسانی به آنها نیز به ویژه در بخش صنعتی رشدی چشمگیر داشته است؛ به گونه ای که تحویل گاز به این بخش به 92 میلیون متر مکعب در روز رسید.

رشد 76 درصدی تزریق گاز شیرین به میدان های نفتی

وی با بیان این که این تزریق گاز به میدان های نفتی تا 25 دی ماه امسال در مقایسه با سال گذشته 76 درصد رشد داشته است،‌ گفت: از ابتدای امسال تا 25 دی روزانه 9.5 میلیون متر مکعب گاز شیرین به این میدان های نفتی تزریق شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز حجم تحویل گاز شیرین برای تزریق را در مدت مشابه سال گذشته 5.4 میلیون مترمکعب اعلام کرد.

اوجی حجم صادرات گاز را با 10.5 درصد رشد در دوره زمانی یاد شده، هفت میلیارد و 600 میلیون مترمکعب و واردات گاز را نیز با 35 درصد رشد 9 میلیارد مترمکعب اعلام کرد.

صرفه جویی گاز یک فاز پارس جنوبی دستاورد هدفمندی یارانه ها

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره دستاورد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز گفت:‌ صرفه جویی روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی که معادل یک فاز پارس جنوبی است، از آثار برجسته اجرای این قانون مهم اقتصادی به شمار می آید و انتظار می رود با ادامه این روند،‌ این میزان صرفه جویی به 50 میلیون مترمکعب برسد.

وی درباره مبالغ مندرج در قبوض گازبهای مشترکان خانگی در پاییز امسال نیز گفت: گازبهای بیش از 80 درصد مشترکان خانگی در یک دوره 36 روزه کمتر از 25 هزار تومان بوده است که از توجه به رعایت الگوی مصرف حکایت دارد.

 به گفته اوجی، 63 درصد مشترکان این بخش قبض سبز، ‌31 درصد قبض زرد و تنها شش درصد قبض قرمز دریافت کرده اند.

تزریق پول و اعتبار در طرح های مشارکتی گاز با بانک صادرات


مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره طرح های مشارکتی با بانک صادرات ایران نیز گفت: طرح های ساخت پالایشگاه بیدبلند 2 و استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان، طرح های مشارکتی با بانک صادرات ایران هستند که با نسبت 20 درصد(شرکت ملی گاز) و 80 درصد (بانک صادرات) انجام می شود.

وی گفت: برای ساخت پالایشگاه بیدبلند 2 مبلغ 850 میلیارد ریال و 200 میلیون یورو پرداخت و برای استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان نیز 110 میلیون یورو گشایش اعتبار شده است.

اوجی پیشرفت فیزیکی طرح ساخت بیدبلند 2 را 22 درصد اعلام و اظهار کرد: با تزریق منابع مالی یاد شده به این طرح ها، انتظار می رود در اجرای آنها رشد قابل توجهی را شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، طرح های ذخیره سازی گاز در ایران را نیز از جمله طرح های مهم صنعت گاز خواند و گفت: طرح مخزن سراجه قم به عنوان نخستین مخزن ذخیره سازی گاز در خاورمیانه تا پیش از پایان امسال گشایش رسمی خواهد یافت.

به گفته وی، از دو ماه و اندی پیش، روزانه سه تا 3.5 میلیون مترمکعب گاز به این مخزن تزریق شده است.

اوجی گفت: یورتشای ورامین، نصرآباد و شوریجه در شرق کشور، نیز دیگر طرح هایی هستند که درباره آنها نیز فعالیت های مطالعاتی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر ضرورت ذخیره سازی گاز در کشور گفت: ایران برای ذخیره سازی گاز به 40 مخزن طبیعی نیاز دارد.

گازبها ثابت و تغییر آن با ستاد هدفمندی یارانه هاست
وی درباره گازبهای بخش خانگی در گام بعدی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز گفت: گازبهای مشترکان این بخش تغییر نکرده است و هرگونه تغییر قیمتی در ستاد هدفمندی یارانه ها صورت می گیرد.

اوجی طرح تفکیک کنتور گاز مشترکان خانگی را با توجه به قانون هدفمندی یارانه ها، گامی مهم در مدیریت مصرف این حامل انرژی برشمرد و گفت:‌ تاکنون 240 هزار کنتور در سراسر کشور تفکیک شده است.

به گفته اوجی، شرکت ملی گاز ایران این شرکت با توجه به وجود انبوه کنتور مشکلی برای تفکیک ندارد و 100 درصد آماده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نصب کنتورهای هوشمند را از دیگر اقدام های شرکت ملی گاز برشمرد و گفت: این طرح در مرحله پایلوت است و در صورت منجر شدن به نتیجه، ‌اجرایی خواهد شد.

وی درباره صدور قبوض پیامکی گاز نیز گفت: ارسال این قبوض برای مشترکان خانگی با ارسال شمار اشتراک 15 رقمی به شرکت گاز و رویت آنی آنی در تلفن هرماه مشترک، ‌خدمت دیگری از شرکت ملی گاز برای مشترکان این بخش است.

اوجی گفت: این طرح هم اکنون در برخی استان های کشور از جمله تهران، ‌البرز و اصفهان اجرایی شده است.

۲۷ دی ۱۳۹۰ ۱۹:۰۹
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۰۹۴